اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

انتقاد ایران از سنگ اندازی آمریکا در مسیر کشورهای در حال توسعه

هیأت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در وین در بیانیه‌ای از سنگ اندازی آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی در مسیر توسعه پایدار کشورهای در حال توسعه انتقاد کرد.

انتقاد ایران از سنگ اندازی آمریکا در مسیر کشورهای در حال توسعه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هیأت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین با حضور در چهل و هفتمین نشست هیأت توسعه صنعتی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، با ارائه بیانیه‌ای، ضمن اشاره به همکاری خوب ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، از سنگ اندازی آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و نامشروع در مسیر توسعه پایدار و جامع کشورهای در حال توسعه انتقاد کرد.

در این بیانیه ضمن استقبال از ورود اعضای جدید به یونیدو به ویژه دولت فلسطین، از دبیرخانه یونیدو و کشورهای کمک کننده خواسته شده تا به توسعه صنعتی در فلسطین کمک کنند.

در این بیانیه ضمن ابراز خرسندی از اقدامات، ابتکارات و برنامه های اجرا شده توسط یونیدو در سال 2018، آمده است: جمهوری اسلامی ایران کماکان یونیدو را به عنوان آژانس تخصصی بین‌المللی اصلی در مورد موضوعات توسعه صنعتی پایدار دانسته و رضایت خود را از اقدامات انجام شده توسط یونیدو برای پیشبرد توسعه صنعتی پایدار و جامع و نیز تلاش بی وقفه برای تسهیل همکاری بین کشورهای در حال توسعه با یکدیگر و همچنین کشورهای در حال توسعه با پیشرفته اعلام می‌کند.

این بیانیه انجام همکاری‌های فنی و پیگیری انتقال فناوری‌های مدرن به کشورهای در حال توسعه را حائز اهمیت ترین هدف یونیدو عنوان کرده و از این سازمان خواسته تا زمینه‌ها را برای تحقق هر چه زودتر این هدف آماده کند. 

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از مشکلات مالی یونیدو که سبب اخلال در عملکرد این سازمان خواهد شد، خواستار همفکری برای پیدا کردن راه حلی به منظور غلبه بر مشکلات شده و دسترسی بیشتر کشورها بر نحوه فرآیندهای مالی سازمان جهت کمک در این خصوص را خواستار شده است.

به گزارش فارس، در بیانیه مذکور همچنین از ایالات متحده آمریکا خواسته شد تا بدهی‌های خود به سازمان را پرداخت کرده تا این سازمان بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد. 

 نمایندگی دائم کشورمان در این بیانیه ضمن محکومیت شدید تحریم‌های غیرقانونی و غیر مشروع مالی و اقتصادی یکجانبه آمریکا و برخی دیگر کشورها علیه کشورهای هدف با نیات و اغراض سیاسی، نسبت به پیامدهای منفی این اقدامات در انجام همکاری کشورها با یونیدو و انجام پروژه‌های مشترک با این سازمان، ابراز نگرانی عمیق کرده است. 

در این بیانیه آمده است: از جمله مواردی که باید در فرآیند مسئولیت های یونیدو مدنظر داشت، این است که خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و تداوم تحریم‌های یکجانبه و غیر مشروع آن، معادل تروریسم اقتصادی بوده و در ایفای وظایف یونیدو در حمایت از اعضایش مانع ایجاد می‌کند. ایران ضمن محکومیت قوی چنین اقدامات غیر قانونی که نقض آشکار حقوق بین الملل و قوانین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی است، از جامعه بین‌المللی و کشورهای عضو می‌خواهد تا تدابیر قانونی و عملی لازم را برای مخالفت با چنین تدابیر مغرضانه‌ای اتخاذ کنند. 

لازم به توضیح است که هیأت توسعه صنعتی سازمان یونیدو متشکل از 53 دولت عضو، شامل ایران است که برای یک دوره چهار ساله از بین همه کشورهای عضو انتخاب می‌شوند. این انجمن اجرای برنامه کاری و بودجه‌های جاری و عملیاتی سازمان یونیدو را بررسی کرده و توصیه‌هایی را به کنفرانس عمومی در مورد سیاست‌های کلان، از جمله انتخاب مدیرکل یونیدو ارائه می‌کند. این انجمن هر سال یک نشست سه روزه برگزار می‌کند که نشست امسال آن از یکم تا سوم جولای در وین اتریش در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول