اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف 300 کیلوگرم را تأیید کرد

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه اینستکس بدون اجرای سایر تعهدات معنا ندارد، گفت: آنگونه که من مطلع شدم ایران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است.

ظریف عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف 300 کیلوگرم را تأیید کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم ترحیم مرحوم مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز و از دیپلمات‌های وزارت خارجه در جمع خبرنگاران گفت: آنگونه که من مطلع شدم ایران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است.

وی گفت: این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا براساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.

 

 


به گزارش فارس، یک منبع آگاه امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرد.

وی افزود: امروز (دوشنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور کرده است.(اینجا بخوانید)

* اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده 

وزیر خارجه درباره نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین و عبور ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیان کرد: ما همان وقت بعد از جلسه نیز اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده ولذا جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلا برنامه‌اش را اعلام کرده، این برنامه را اجرا خواهد کرد. برنامه مرحله اول در حال اجرا شدن است، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم ذخایر آب سنگین.

وی ادامه داد: مرحله بعد هم اعلام شده، در مورد سقف 3.67 هم در مرحله بعد است که اجرا خواهیم کرد. در نامه رئیس جمهور صراحتا بیان شده در صورتی که آنها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند، ما براساس ماده 36 برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

وزیر خارجه توضیح داد: ماده 36 کاملا واضح است،‌ حق ایران در این ماده کاملا مشخص شده است، چون این، ضمانت اجرای برجام است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند برای برجام ارزش قائلند، باید برای ضمانت اجرایی‌هایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل شوند و اقداماتی که ما انجام می‌دهیم دقیقا در جهت حفاظت از برجام از طریق اجرای ضمانت اجراست.

*اینستکس یک حرکت مقدماتی است برای اینکه اروپا تعهداتش را انجام دهد

وی درباره اینستکس هم گفت: اینستکس یک حرکت مقدماتی است برای اینکه اروپا تعهداتش را انجام دهد، تعهدات اروپا هم در خود برجام است، بند یک تا سه ضمیمه 2 برجام، صراحتا اقدامات اروپا و نتایج اقدامات اروپا را مطرح کرده است.

وزیر خارجه یادآور شد: برای بند سه صرفا اقدام کافی نیست؛ بلکه مردم ایران باید نتایج برجام را ببینند.

ظریف بیان کرد:  بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده 36 توسط ایران که در همان بدو خروج آمریکا از برجام یعنی 2 روز بعد در 20 اردیبهشت سال 1397 انجام شد، اروپایی‌ها 11 تعهد دادند که اینستکس هیچ کدام از آن تعهدات نیست، بلکه مقدمه‌ای است برای اجرای آن تعهدات؛ تا الان نه تنها اروپایی‌ها اصل تعهداتشان را انجام نداده‌اند، بلکه حتی مقدمه اجرای تعهداتشان بعد از حدود 14 ماه تازه دارد عملیاتی می‌شود.

وی یادآور شد: اینکه آیا عملیاتی شده یا نه هنوز ما اطلاع کافی نداریم که اقدام شده است یا نه.

* اینستکس بدون اجرای سایر تعهدات معنا ندارد

وزیر خارجه اظهار داشت:به هر حال اینستکس بدون اجرای سایر تعهدات معنا ندارد، اروپایی‌ها آنجا تعهد کردند فروش نفت ایران را تضمین کنند که این کار را نکردند، تعهد کردند حمل و نقل و بازگشت دارایی‌ها و عواید فروش نفت ایران را تضمین کنند. 11 تعهد است که این تعهدات سه بار تکرار شده است. در جلسه اول که با اروپایی‌ها داشتیم، در جلسه بعد که در سطح وزرا با 1+4 داشتیم و در یک جلسه‌ای که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مهر ماه داشتیم و چند جلسه در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شده است.

ظریف تصریح کرد: لذا اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام ندادند و اینستکس مقدمه تعهدات است که هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

*مشکل اروپایی‌هاست که باید حل کنند

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا اینستکس را تحریم کند چه رخ می‌دهد، گفت: آن مشکل اروپایی‌هاست که باید مشکل خودشان را حل کنند.

 

 

 

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه 27 خرداد ماه در محل تأسیسات آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن/ ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول