اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رایزنی دیپلمات‌های ارشد ژاپن و هند پیرامون مسائل مهم منطقه و ایران

وزرای خارجه ژاپن و هند در حاشیه برگزاری نشست «جی-20» درباره روابط دو جانبه و امور منطقه از جمله مساله ایران گفت‌وگو کردند.

رایزنی دیپلمات‌های ارشد ژاپن و هند پیرامون مسائل مهم منطقه و ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس،  وزرای خارجه ژاپن و هند شنبه در حاشیه نشست «جی-20» در «اوساکای» ژاپن درباره مسائل دوجانبه و نیز تنش ایران و آمریکا به گفت‌و‌گو و رایزنی پرداختند.

به نوشته وبگاه «دی ِان ِای ایندیا» ملاقات «جایشانکار» وزیر خارجه هند و «تارا کونو» وزیر خارجه ژاپن همزمان با اعلام معافیت از تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا و تنش این دو کشور و اثر آن بر هند و ژاپن صورت گرفت.

 این در حالی است که «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن چندی قبل با سفر به تهران تلاش کرد نقش میانجی بین تهران و واشنگتن  را ایفا کند. هند نیزبه طور علنی نگرانی خود از تشدید تنش بین ایران و آمریکا را بیان کرده است.

آبه شینزو در حاشیه اجلاس سران گروه بیست به خبرنگاران گفت که تلاشش برای «کاهش تنش در منطقه خلیج» فارس را ادامه می‌دهد. آبه در جمع خبرنگاران گفت، سفر اخیرش به ایران از حمایت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی برخوردار بوده است.

او گفت: «ماکرون و محمد بن سلمان از تلاش‌ها برای کاهش تنش صحبت کردند،‌ زیرا سفرم مورد حمایت این سران و دیگران بود»

نخست‌وزیر ژاپن توضیح داد:‌ «برای کاستن از تنش در خاورمیانه که به سود امنیت و صلح جهان است،‌ تلاش کرده‌ایم. ژاپن روابطی عالی با ایران و همچنین آمریکا و اروپا دارد... کار ساده نیست اما نقشی مهم در این موضوع ایفا می‌کنیم.» (جزئیات بیشتر)

آنطور که این منبع خبری نوشته در این دیدار 80 دقیقه‌ای  بین  وزرای خارجه ژاپن و هند اثر تنش بین آمریکا و ایران بر اقتصاد هند و ژاپن مورد بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که هند از جمله  مشتریان نفتی عمده ایران بوده و گفته می‌شود واردات نفت این کشور از ایران به شدت کاهش یافته است.

در بیانیه وزیر خارجه ژاپن به مناسبت این ملاقات آمده است که این دو کشور در سطح وزرا نشست امنیتی را برگزار می‌کنند.

 در این بیانیه همچنین بر اهمیت نقش توکیو و دهلی‌نو در برقراری ثبات و امنیت در منطقه تاکید شده است.

 انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول