اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

لایحه مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌بندی شده است

معاون امور اقتصاد وزیر اقتصاد گفت: ساماندهی نظام مجوزدهی، پنجره واحد کسب و کار استانی، توانمندسازی بخش خصوصی، بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌های بین‌المللی و مقررات زدایی و جلوگیری از ایجاد مقررات مخل محیط کسب وکار، 5 محور اصلی نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار هستند.

لایحه مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌بندی شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی و مسئولان و معاونین این وزارتخانه در حال برگزاری است.

در این مراسم دهقان دهنوی معاون امور اقتصاد وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه این وزارتخانه امروز برای بهبود فضای کسب و کار نقشه راه عملیاتی رونمایی می‌شود، اظهار داشت:‌ رونق تولید از طریق بهبود این فضا محقق می‌شود.

بر اساس آمارها و پژوهش‌ها یک درصد بهبود در سهولت کسب و کار 6 صدم درصد به رشد اقتصادی کشورها می‌افزاید.

وی با اشاره به 5 محور اصلی نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار تصریح کرد: 1- ساماندهی نظام مجوزدهی2- پنجره واحد کسب و کار استانی 3- توانمندسازی بخش خصوصی 4- بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌های بین‌المللی و 5 - مقررات زدایی و جلوگیری از ایجاد مقررات مخل محیط کسب وکار از جمله این محورها هستند.

دهقان به تشریح وظایف و اعضای هیأت مقررات زدایی پرداخت و یادآور شد:‌ این هیأت با حضور اعضای دیگر قوا و بخش خصوصی تعاونی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه بهبود کسب و کار گفت: برای فرایند کسب و کار از نقطه شروع یعنی مجوزها و استعلامات تا نقطه پایان به دنبال ایجاد یک پنجره واحد هستیم تا از این مسیر کار دنبال شود. بدین منظور 20 تا 30 کسب و کار پرتکرار در استان‌ها شناسایی و این پنجره راه‌اندازی می‌شود.

به گفته معاون امور اقتصاد وزیر اقتصاد به هم ریختگی وعدم یکپارچگی نظام مجوزدهی از بزرگترین آسیب‌های محیط کسب و کار است.قصد داریم برای هر مجوز کسب و کاری که صادر می‌شود شناسه ملی واحد در سراسر کشور ایجاد شده که امکان احراز و جلوگیری از هر گونه تقلب و جعل و سوء استفاده وجود نداشته باشد.

دهقان در مورد زیرسامانه‌های موجود محیط کسب و کار اشاره کرد وگفت: سامانه‌های سام (همکاری دستگاه‌ها) در صدور مجوز)، سامانه دادور (پاسخگویی به شکایات در 7 روز)، سامانه یاور (پاسخگوی دستگاه اجرایی به مشاوره ثبت شده ظرف 5 روز) سامانه نما (الزام مراجع صدور مجوز به اظهار دقیق عنوان و شرایط کسب وکار) فعال هستند.

محمدعلی دهقان دهنوی افزود: تمام فعالان صنفی از سامانه ملی مجوزها روند دریافت مجوز را شروع می‌کنند و تاکنون 32 هزار و 600 مجوز ارائه شد که 435 استعلام صورت گرفته است.

در ادامه معاون وزیر اقتصاد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

* با تفکیک و حذف و ادغام 1500 مجوز در دستگاه‌ها باقی مانده است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه طی سال‌های اخیر از سوی معاونان وزیر اقتصاد گفته شد که حدود 2 تا 3 هزار مجوز شناسایی شده اما اکنون شما عنوان می‌کنید این مجوزها 1300 تا 1400 مورد است، گفت: برآورد اولیه 2 تا 3 هزار مجوز تشخیص داده شد و در تعامل با دستگاه‌ها تجمیع، حذف و ادغام صورت گرفته، آخرین آماری که می‌توانیم بگوییم 1582 مجوز با احتساب مجوزهای اصناف است و این رقم نیز قطعی نیست و ممکن است در فرآیندهای رسیدگی باز هم تفکیک، ادغام یا حذف وجود داشته باشد. برنامه این است که رقم نهایی مجوزها را تا آخر سال نهایی کنیم.

دهقان دهنوی در پاسخ به این سؤال فارس مبنی بر اینکه سازمان مالیاتی به لحاظ ماهیت ساختاری یکی از بیشترین ارگان‌های درگیر با بخش خصوصی است، تعاملات در رابطه با حذف مجوزها چگونه انجام می‌شود، گفت: 11 درصد استعلامات کسب و کار مربوط به سازمان مالیاتی است که 8 درصد آنها الکترونیکی شده و 3 درصد آن باید الکترونیکی شود.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با دیگر سؤال فارس مبنی بر آنکه وزیر اقتصاد عنوان کرده بود بسته رونق تولید برای سال جاری طراحی شده آیا این بسته ماهیت اجرایی و عملیاتی دارد یا بیشتر توصیه‌ای است، بیان کرد: این بسته طراحی و به دولت ارائه شده،  10 برنامه و راهبرد در آن وجود دارد و برنامه عملیاتی در حال طراحی و پیاده‌سازی است. بخشی از آن اجرا شده یا در حال اجرا و یا جنس سیاستی دارد که امسال باید اتخاذ شود.

وی در مورد اینکه اخیراً دولت مصوب کرده که سامانه حقوق و مزایا از سازمان امور اداری و استخدامی به وزارت اقتصاد منتقل شود تا چه میزان روند اجرایی آن انجام شده است، عنوان کرد: اطلاعی از این مصوبه ندارم.

* لایحه مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌بندی شده و آماده ارائه است

دهقان دهنوی در پاسخ به این سؤال فارس که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه چه زمانی در وزارتخانه نهایی و جمع‌بندی می‌شود؛ آیا اینکه شما مخالف این لایحه هستید صحت دارد یا خیر، تصریح کرد: لایحه جمع‌بندی کارشناسی شده و آماده ارائه به وزیر است و پس از آن با برگزاری جلساتی به دولت می‌رود. جایی در رابطه با عایدی سرمایه مخالفت نکردم نمی‌دانم از کجا شنیدید، هر کشوری ملاحظات خود را دارد که باید روی آن کار شود، قطعاً باید ملاحظات روی این لایحه داشته باشیم، هدف را فراموش نکنیم ممکن است گرفتن مالیات از انواع سرمایه انحراف از اصل موضوع باشد.

وی افزود: باید لحاظ کرد که چه میزان پوشش اطلاعاتی فراهم است، وقتی می‌خواهید سیستم جدید شناسایی کنید، قبل و بعد و حتی در لایحه باید به مباحث اطلاعات توجه کرد. 

* تا دو ماه آینده 90 درصد مجوزها در سامانه ثبت می‌شوند

به گفته معاون وزیر اقتصاد، تا یکی، دو ماه آینده 80 تا 90 درصد مجوزها به ثبت می‌رسند و اکنون بالغ بر 200 تا 300 مجوز ثبت شده و بسیاری از ارگان‌ها در حال کار با ما هستند. برای بحث بهبود فضای کسب و کار و نقشه عملیاتی، سامانه جدیدی نیست بلکه جایگزین به مراکز متعدد است و با این وجود می‌خواهیم ارتباط فیزیکی و ترددهای گوناگون حذف شود. 

وی ادامه داد: 55 درصد استعلامات کسب و کار از طریق اصناف انجام می‌شود. 

دهقان دهنوی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا جایی که ممکن است موضوع تسهیل کسب و کار و شرایط و بستری که ایجاد شده را اطلاع‌رسانی و به فعالان کسب و کار منتقل کنند تا در رفت و برگشت‌ها و تعاملات بیشتر موفقیت‌های بهتری ایجاد شود.

وی افزود: مطمئناً ممکن است فعالان کسب و کار به حرف‌ها اعتماد نکنند. خواهش می‌کنم رسانه‌ها پیام این تسهیل را به فعالان اقتصادی برسانند که هدف ما سهولت و بهبود فضای کسب و کار است.

به گزارش فارس قرار بود در این مراسم وزیر صنعت معدن و تجارت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سخنگوی دولت حضور داشته باشند که تاکنون میسر نشده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول