اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان و افغانستان قرارداد 10 ساله صادرات برق امضا می‌کنند

ازبکستان و افغانستان تا پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی برای صادرات برق یک قرارداد 10 ساله امضا می‌کنند.

ازبکستان و افغانستان قرارداد 10 ساله صادرات برق امضا می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شیرزاد خواجه یف» معاون وزیر انرژی ازبکستان در نشستی خبری گفت: اخیراً تصمیم کلیدی برای ساخت خطوط انتقال برق 500 کیلووات از استان «سرخاندریا» به افغانستان اتخاذ شده که امکان صادرات 3 برابر بیشتر برق به این کشور همسایه را فراهم می کند.

وی افزود: مبلغ ساخت این خطوط انتقال برق توسط بانک توسعه آسیا برای طرف افغانستانی تخصیص داده خواهد شد. بانک توسعه آسیا موافقت کرده که ما این خطوط انتقال برق را بدون هیچ مناقصه‌ای بسازیم.

معاون وزیر انرژی ازبکستان خاطرنشان کرد: تنها شرط بانک توسعه آسیا برای تامین مالی این طرح این بود که طرف افغان باید با ازبکستان یک قرارداد 10 ساله امضا کند.

به گفته «شیرزاد خواجه یف»، طرفین همچنین توافق کردند ازبکستان در صورت کمبود برق می تواند از کشورهای دیگر برق خریداری و به افغانستان صادر کند.

وی اظهار داشت: ما در حال حاضر با افغانستان دو خط انتقال برق 220 کیلووات داریم که از طریق آن برق صادر می کنیم. امسال با توجه به امکانات محدود طرف افغانستانی برای واردات برق، ازبکستان و تاجیکستان برق خود را به طور مستقیم به افغانستان صادر می کنند.  

خط انتقال جدید برق «سرخان- پل خمری» که ازبکستان و افغانستان احداث می کنند امکان افزایش صادرات برق را تا 6 میلیارد کیلووات ساعت در سال فراهم می کند.

قرارداد ساخت خط انتقال برق در چارچوب سفر «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان به ازبکستان در ماه دسامبر سال 2017 میلادی امضا شد. دوره بازگشت سرمایه این طرح 12 سال می باشد. ظرفیت این خط 1000 مگاوات است، یعنی در یک روز از طریق آن بیش از 24 میلیون کیلووات ساعت برق انتقال می شود.  

این طرح را بانک توسعه آسیا تامین مالی می کند. ارزش کلی این طرح 150 میلیون دلار بوده، 118 میلیون دلار آن را طرف افغانستان و 32 میلیون دیگر را ازبکستان سرمایه گذاری می کند.

در نتیجه راه اندازی این خط جدید حجم صادرات برق به افغانستان تا 8 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال خواهد رسید. علاوه بر این، امکان اتصال افغانستان به حلقه واحد انرژی آسیای مرکزی فراهم خواهد شد.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2017 میلادی با 19 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 617 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است. مبادلات بازرگانی این دو کشور طی 5 ماه سال 2018 میلادی با 15 درصد افزایش در سطح 286 میلیون و 700 هزار دلار است. 

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغان فعالیت می کنند. در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبکستان فعالیت می کنند.   

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول