اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاجیکستان و بلاروس سند همکاری استراتژیک امضا کردند

در پایان مذاکرات رؤسای جمهور تاجیکستان و بلاروس تعدادی از اسناد همکاری از جمله مشارکت استراتژیک میان دو کشور به امضا رسید.

تاجیکستان و بلاروس سند همکاری استراتژیک امضا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در پایان مذاکرات «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در «مینسک» تعدادی اسناد همکاری به امضا رسید.

پس از انجام ملاقات و مذاکرات سطح عالی در حضور و با شرکت سران دو کشور اسناد جدید همکاری به امضا رسید.

نخست سران تاجیکستان و بلاروس بیانیه مشترک و معاهده مشارکت استراتژیک میان دو کشور را امضا کردند.

سپس از جانب هیأت های رسمی دو کشور در زمینه همکاری بین دادستانی کل و کمیته بازرسی،  وزارت فرهنگ و وزارت مخابرات، کشاورزی، آموزش و پرورش، آژانس خدمات دولتی وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان و آکادمی مدیریت وابسته به ریاست جمهوری بلاروس، اتاق های صنایع، نهاد های ورزشی و بانک های «امانتبانک» و «بلاروسبانک» توافقات مرتبط به امضا رسید.

پس از انجام مراسم امضا اسناد جدید همکاری سران دو کشور در نشست مطبوعاتی شرکت و نتایج ملاقات و مذاکرات خود را قابل توجه عنوان کردند.

لوکاشنکو با بیان این که مینسک و دوشنبه به طور سنتی از یکدیگر در میدان های بین المللی حمایت می کنند، ابراز اطمینان کرد که این امر در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی امضا معاهده استراتژیک میان دو کشور را نتیجه طبیعی ایجاد روابط دوستانه و سازنده عنوان کرد و گفت: اجرای آن به فعالیت های بیشتر دو کشور در تمامی جهات توسعه خواهد بخشید.

لوکاشنکو تاکید کرد بلاروس خواستار همکاری سیستماتیک و طولانی با تاجیکستان در عرصه اقتصادی می باشد.

مبادله تجاری میان تاجیکستان و بلاروس در سال گذشته میلادی 37.4 میلیون دلار بود که 29.4 میلیون دلار از آن به واردات محصولات بلاروسی به تاجیکستان مرتبط است.

در ماه های ژانویه – آوریل سال جاری تجارت متقابل دو کشور بیش از 12 میلیون دلار را تشکیل داده است.

به طور عمده از بلاروس به تاجیکستان تراکتور، خودرو، شکر، فرش، یخچال و... وارد می شوند و از تاجیکستان به این کشور به طور عمده میوه های تازه، خوشک میوه، الیاف پنبه، پارچه های نساجی و... صادر می شود.

در قلمرو تاجیکستان نمایندگی های تعدادی زیادی از شرکتهای بلاروسی از جمله «بیلاز»، «ماز»، «امکادارو»، «گامسیلشاوو» و غیره فعالیت می کنند.

در منطقه حصار تاجیکستان همچنین کارخانه موناژ تراکتور های «بلاروس» فعالیت و در شهر دوشنبه کارخانه مشترک تولید لبنیات در حال تشکیل است.

رئیس جمهور تاجیکستان در قالب یک سفر رسمی در رأس هیأتی متشکل از وزیر امور خارجه، دستیار رئیس جمهور در امور خارجی، وزرای آموزش و پرورش، کشاورزی، فرهنگ، دادستان کل، رئیس کمیته در امور جوانان، ورزش و سایر مقامات رسمی این کشور به بلاروس سفر کرد.

وی امروز همچنین در مراسم اختتامیه دومین دوره بازی های اروپایی شرکت می کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول