اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید کارشناس حقوق بین الملل بر تاثیر مخرب تحریم های یکجانبه بر سلامت و معیشت مردم

کارشناس حقوق بین الملل گفت که اقدامات قهری یکجانبه و تحریم ها، معیشت و سلامت گروه زیادی از مردم کشورهای هدف را به خطر انداخته است.

تأکید کارشناس حقوق بین الملل بر تاثیر مخرب تحریم های یکجانبه بر سلامت و معیشت مردم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «ویلیام شاباس» کارشناس ارشد حقوقی و مشاور برخی دادگاه های بین المللی، روز پنجشنبه ششم تیر ماه در سخنرانی در سمینار بین المللی اقدامات قهری یکجانبه و پیامدهای آن که توسط نمایندگی های دائم ایران، کوبا و ونزوئلا نزد سازمان های بین المللی در وین در هتل کوبورگ برگزار شد، با اشاره به غیرقانونی بودن اقدامات قهری یکجانبه ذیل تمامی استانداردهای بین المللی، از امکان بررسی و رسیدگی به اقدامات قهری یکجانبه علیه کشورها ذیل حقوق کیفری بین المللی سخن گفت. 
شاباس در این سمینار با اشاره به اینکه اعمال تحریم های یکجانبه توسط یک کشور و یا گروهی از کشورها، نگرانی هایی را در خصوص اصول بنیادین حقوق بین الملل، حاکمیت برابر دولت ها، همزیستی مسالمت آمیز دولت ها و دخالت در امور داخلی دولت ها برمی انگیزد، افزود: کمیته مشورتی شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد تحریم های یکجانبه اظهار داشته است که اقدامات قهری یکجانبه به ویژه آنهایی که مربوط به تحریم تجارت، محدودیت در جریان های مالی و سرمایه گذاری هستند، می توانند پیامدهای وخیمی بر حقوق بشر، علی الخصوص مردم کشور هدف بگذارند. 
وی همچنین با اعلام اینکه اهمیت موضوع اقدامات قهری یکجانبه بر حقوق بشر را می توان در انتصاب گزارشگر ویژه برای این موضوع از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل مشاهده کرد، افزود: این شورا هر ساله نیز با تصویب قطعنامه ای اقدامات قهری یکجانبه علیه کشورها را غیرقانونی اعلام و خواستار لغو هر چه سریعتر این اقدامات شده است.  
این کارشناس حقوق بین الملل در ادامه به نحوه بررسی موضوع تحریم ها اشاره کرد و افزود: این امکان وجود دارد تا تحریم های قهری یکجانبه ذیل حقوق کیفری بین المللی بحث و رسیدگی شود. به طور مثال، کوبا در سال 2006 استدلال هایی را در مورد اینکه تحریم های طولانی مدت آمریکا علیه این کشور معادل ژنوساید می باشد، به دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد. حتی در مورد شکایت برخی کشورهای آمریکای لاتین و کانادا از دولت ونزوئلا به دلیل نقض حقوق بشر به دادگاه کیفری بین المللی، خود می تواند، به نوعی تایید بر این موضوع باشد که نقض حقوق بشر از طریق اعمال تحریم های قهری یکجانبه نیز می تواند در دیوان کیفری بین المللی پیگیری شود. 
این سخنران همچنین با پرداختن به این نکته که جنایت علیه بشریت در ماده 7 اساسنامه رم  تعریف شده و آن شامل حمله به جمعیت غیرنظامی است که سبب پیامدهای وخیمی از جمله مرگ، تخلیه اجباری، صدمات شدید جسمی و روحی، قحطی، گرسنگی، و ... شود، افزود: بسیاری از این مصادیق در زمان اقدامات قهری یکجانبه علیه دولت ها نیز رخ می دهد.
شاباس با تاکید بر اینکه جنایت علیه بشریت برخلاف ژنوساید که علیه یک قوم و یا گروه مذهبی اعمال می شود، بسیار گسترده تر بوده و نیاز به اسناد متقن برای اثبات ندارد، افزود: برای اثبات جنایت علیه بشریت که موضوع تحریم های قهری یکجانبه نیز ذیل آن قرار می گیرد، شواهد و ظواهر کفایت می کند. 
وی اظهار داشت که بر اساس ماده 8 اساسنامه رم، یکی از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت، گرسنه نگهداشتن جمعیتی از غیر نظامیان به طوری که حیات آنها به خطر افتد، می باشد. لذا، چنین موضوعی در تحریم های قهری یکجانبه علیه برخی کشورها مشاهده می شود. در بسیاری از کشورهای هدف، تحریم های یکجانبه، معضلات بهداشتی و معیشتی جان و سلامت گروه زیادی از مردم را به خطر انداخته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول