اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی پیش روی آسیای مرکزی

در مطالعه اخیر بانک جهانی، آسیای مرکزی به عنوان یکی از آسیب پذیرترین مناطق در مقابل تغییرات آب و هوا معرفی شد.

تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی پیش روی آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در مطالعه اخیر بانک جهانی آسیای مرکزی به عنوان یکی از آسیب پذیرترین مناطق در مقابل تغییرات آب و هوایی معرفی شد.

بر اساس این مطالعه در آسیای مرکزی افزایش گرما، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، کاهش منابع آبی، بحران‌هایی مانند خشکسالی و سیل زیان‌های قابل توجه اقتصادی را در پی دارند.

در مقایسه با آمار قرن بیستم دمای هوا در جنوب آسیای مرکزی 0.5 درجه و در مناطق شمالی 1.6 درجه افزایش یافته که این پدیده منجر به ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و کاهش منابع آبی شد ضمن اینکه از ابتدای قرن بیستم مقیاس یخچال‌ها 3 برابر کاهش داشتند.

اقتصاد کشورهای منطقه بسیار وابسته به منابع طبیعی از جمله آب است و به عنوان مثال 30 تا 60 درصد جمعیت منطقه در حوزه کشاورزی فعال هستند ضمن اینکه انتظار می‌رود در سال‌های آتی برداشت کشاورزان در تاجیکستان 30 درصد کاهش یابد.

در قزاقستان 66 درصد مزرعه‌ها با خشکسالی رو به رو شدند که در نتیجه آن تا سال 2030 برداشت گندم به 37 درصد و تا سال 2050 تا 48 درصد افت خواهد داشت.

تا سال 2050 بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان تبدیل به صحرا خواهند شد.

کاهش منابع آبی چالش بزرگی برای منطقه است که 90 درصد تولید برق تاجیکستان و قرقیزستان مربوط به نیروگاه‌های برق آبی می‌باشد و تا سال 2050 آب رودخانه‌های «سیر دریا» به 2- 5 درصد و «آمودریا» تا 10- 15 درصد کاهش می‌یابد و این پدیده به بحران آبی منجر می‌شود.

در این راستا کاهش منابع آبی به افت 20 درصدی تولید برق می‌انجامد.

تغییرات آب و هوایی به عنوان تهدید جدی در آسیای مرکزی از لزوم تقویت همکاری‌های منطقه‌ای خبر می‌دهد.

بانک جهانی در پایان پیشنهاد داد برای حل مشکلات ذکر شده به اجرای برنامه‌های جامع از جمله نوسازی زیرساخت‌های کلیدی، استفاده درست از انرژی، افزایش مقاومت زمین‌ها و محصولات کشاورزی نسبت به تغییرات آب و هوایی و مانیتورینگ دائم وضعیت محیط زیست پرداخته شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول