اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

سئول: مذاکرات صلح شبه‌جزیره به بن‌بست نرسیده است

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفت نباید کندی فعلی مذاکرات صلح شبه‌جزیره کره را به‌صورت بن‌بست در روابط تفسیر کرد.

سئول: مذاکرات صلح شبه‌جزیره به بن‌بست نرسیده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، با اشاره به خاتمه نیافتن مذاکرات بین آمریکا و کره‌شمالی گفت، پیونگ‌یانگ باید به‌طور فعال در مذاکرات درگیر شود.

مون جائه این در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: «ابتدا و پیش از هر چیز باید این حقیقت را برجسته کنم که گرچه از زمان نشست هانوی گفت‌وگویی رسمی بین کره‌شمالی و آمریکا رخ نداده، اشتیاق رهبران آن‌ها برای انجام مذاکرات هرگز کم‌رنگ نشده است».

وی شرح داد: «اثبات آن می‌تواند تبادل نامه‌های شخصی بین دو رهبر باشد. رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و رهبر کیم جونگ اون اعتماد بدون خلل نسبت به یکدیگر را ابراز می‌کنند. به علاوه، هردو طرف در حال گفت‌وگو در رابطه با برگزاری نشست سوم هستند».

او گفت: «نشست اول بین کره‌شمالی و ایالات متحده که سال گذشته برگزار شد، به نوبه خود رویدادی تاریخی بود و همچنین نقطه‌عطفی در تاریخ از نظر توافقات مربوطه بود. کره‌شمالی موافقت کرد برنامه هسته‌ای خود را به‌طور کامل متوقف کند و ایالات متحده در عوض موافقت کرد روابط خصمانه با کره‌شمالی را خاتمه داده و امنیت و عادی سازی روابط آمریکا-کره‌شمالی را تضمین کند».

مون جائه گفت: «دلیلی ندارد وضعیت کنونی را فقط به‌خاطر کندی سرعت آن، بن‌بستی در فرایند صلح در شبه‌جزیره کره بدانیم. رهبر کیم نامه‌ای شخصی به رئیس‌جمهور ترامپ فرستاد و همچنین فوت بانوی اول سابق کره‌جنوبی را تسلیت گفت».

او در خصوص دیدار با رهبر کره‌شمالی گفت: «به رهبر کیم جونگ اون بستگی دارد. من هر زمان آماده دیدار با رهبر کیم هستم».

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درباره رهبر کره‌شمالی گفت: «نه تنها من، بلکه رهبران دیگری که با او دیدار داشته‌اند، مانند شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از اعتمادی که به قول رهبر کیم دارند سخن می‌گویند. می‌توان گفت اعتماد اساس پیش‌شرط لازم برای گفت‌وگو است».

روز پنج‌شنبه هفته گذشته، «لی دو هون» نماینده کره‌جنوبی در نشست شورای آتلانتیک خواهان برگزاری چهارمین دیدار بین کیم و مون جائه این شد.

پیش‌تر نیز «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا، «تاکاشی ایوایا» وزیر دفاع ژاپن و «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا در حاشیه نشست امنیتی آسیا در سنگاپور از کره‌شمالی درخواست کردند تا به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.

سران آمریکا و کره شمالی  ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ برای اولین بار در سنگاپور دیدار کردند و بعد از آن دو طرف یک سند کوتاه چهار بندی امضا کردند. آن‌ها نهم اسفندماه سال گذشته نیز در «هانوی» پایتخت ویتنام برای دومین بار دیدار کردند اما این نشست هم بدون نتیجه پایان یافت. از دلایل مهم  شکست در مذاکرات کره شمالی و آمریکا درخواست‌های غیرمنطقی و زیاده خواهی واشنگتن از کره شمالی بوده است.

در تاریخ‌های ۱۴ اردیبهشت و ۱۹ اردیبهشت‌ ماه، پیونگ‌یانگ موشک‌های بالستیک کوتاه‌بردی را دو ماه بعد از عدم موفقیت «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» در حصوص توافق در دومین نشست اواخر ماه فوریه خود، مورد آزمایش قرار داد.

کره‌شمالی موضع «فریب‌کارانه» و «خودسرانه» آمریکا در مذاکرات ویتنام را عامل شکست آن خوانده و تاکید کرده که با این شیوه واشنگتن حتی «یک اینچ» هم نمی‌تواند ما را حرکت دهد. رهبر کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی به آمریکا مهلت داده تا با تغییر مواضع خود، به میز مذاکره بازگردد.

علیرغم آنکه کیم اخیراً تأکید کرده بود که گام‌های مثبتی در جهت خلع سلاح اتمی برداشته است، آمریکا تأکید دارد، لغو تحریم‌های اقتصادی، نیازمند لغو کامل برنامه اتمی پیونگ‌یانگ است.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول