اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مزدور نیروی هوایی آمریکا پس از آزادی از زندانی در لیبی به عربستان سعودی رفت

خلبانی آمریکایی که هواپیمای جنگنده‌اش طی جنگ داخلی لیبی، حوالی شهر طرابلس سقوط کرده بود، پس از 6 هفته بازداشت‌ آزاد شد و به عربستان سعودی رفت.

مزدور نیروی هوایی آمریکا پس از آزادی از زندانی در لیبی به عربستان سعودی رفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری، یک نظامی بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که به اتهام مزدوری در لیبی تحت بازداشت قرار گرفته بود، طی روندی نامشخص آزاد شد که خود، تأکیدی بر ماهیت پیچیده جنگ داخلی یمن محسوب می‌شود.

به نوشته روزنامه «استارز اند استرایپس»، مقاماتی مطلع از این اتفاق که نمی‌خواستند هویتشان فاش شود گفتند، «جیمی اسپوناگل» ۳۱ ساله و اهل ایالت «فلوریدا»، ۷ می سال جاری میلادی (۱۷ اردیبهشت) در حال پرواز در حوالی «طرابلس» پایتخت لیبی بود که هواپیمایش سقوط کرد.

«ارتش ملی لیبی» به رهبری «خلیفه حفتر»، که یکی از دو طرف منازعه بر سر قدرت در این کشور است، اعلام کرد هواپیمای اسپوناگل را که یک فروند میراژ (اف-۱) بود، سرنگون کرد.

در تصاویری که ارتش ملی لیبی مدت کوتاهی پس از این حادثه منتشر کرد، اسپوناگل در حالی که زخمی شده و تحت مداوا قرار دارد دیده می‌شود. او در این فیلم خود را فردی پرتغالی معرفی می‌کند و مدعی می‌شود تحت قراردادی غیرنظامی برای تخریب پل‌ها و جاده‌ها به لیبی آمده است.

این در حالی است که اسپوناگل سال ۲۰۰۶ به عنوان مکانیک وارد نیروی هوایی آمریکا شد و پس از آنکه سال ۲۰۱۳ از خدمت ترخیص شد وارد گارد ملی هوایی فلوریدا شد و تا سال ۲۰۱۶ در این نهاد مشغول بود و آخرین سمت او نیز تکنیسین هوافضا در پایگاه هوایی «مک‌دیل» وافع در شهر «تامپا» بود.

«رابرت اوبرین» نماینده دولت آمریکا در امور گروگان‌ها در مصاحبه‌ای تلفنی با این روزنامه گفت:‌ «همواره از دیدن بازگشت آمریکایی‌های دستگیرشده در آن‌سوی آب‌ها به خانه و به نزد خانواده و دوستانشان خوشحال می‌شویم. از تصمیم بازداشت‌کنندگان برای آزادی او قدردانی می‌کنیم. همچنین از پادشاهی عربستان سعودی برای نقش‌آفرینی در این حل این پرونده متشکریم».

به گفته مقامات، اسپوناگل روز سه‌شنبه به عربستان سعودی رفته و مورد مداوا و آزمایش روان‌شناختی قرار گرفته است و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی شخصاً علاقه به پیگیری این پرونده را ابراز داشته است.

حتی پس از آزادی وی، مقامات آمریکایی درک کاملی از این‌که اسپوناگل در لیبی چه می‌کرده است ندارند. به گفته یک مقام آگاه، اگر این بازنشسته نیروی دریایی آمریکا در حال پرواز با یک فروند میراژ بوده، احتمال این‌که تحت آموزش‌های رایج خلبانی قرار داشته است بسیار کم خواهد بود.

همچنین مشخص نیست آیا اسپوناگل قوانین آمریکا مبنی بر جنگیدن یا کار کردن در لیبی را نقض کرده است یا خیر. «بن فیشمن» یک مقام ارشد موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت: «این حادثه نشان می‌دهد هرچه درگیری در لیبی به درازا می‌کشد خطر مداخله خارجی‌ها نیز بیشتر می شود».


اسپوناگل پس سقوط جنگنده‌اش توسط نیروهای ارتش ملی لیبی

ارتش ملی لیبی یکی از دو طرف درگیر بر سر قدرت  است که موجب شده امیدی که نسبت به بهبود وضعیت این کشور طی انقلاب سال ۲۰۱۱ و سرنگونی «معمر قذافی» ایجاد شده بود کمرنگ‌ شود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یکی از حامیان حفتر به شمار  می‌رفت؛ اما ماجرای اسپوناگل می‌تواند نشانه تغییر موضع واشنگتن در قبال این درگیری‌ها و چرخش به سمت «دولت وفاق ملی»  به رهبری «فایز السراج» باشد.

پیش‌تر، روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از منابعی در «واشنگتن و شمال آفریقا» از تغییر در مواضع آمریکا در قبال ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی خبر داد (جزئیات بیشتر).

طولانی شدن درگیری‌ها در لیبی، حضور مزدوران و نیروهای نیابتی را در پی داشته است. دولت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی یکدیگر را به استفاده از جنگجویان خارجی متهم می‌کنند. امارات متحده عربی و مصر از حامیان حفتر هستند که ارتش ملی لیبی را تنها نیروی نظامی قادر به مواجهه با افراط‌گرایان می‌داند. ترکیه نیز از حامیان دولت وفاق ملی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول