اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الحوثی: عملیات‌های بازدارنده تا توقف حملات ائتلاف متجاوز ادامه دارد

رئیس شورای عالی انقلاب یمن ضمن اعلام اینکه عملیات های ارتش یمن پاسخ به حملات پنج ساله ائتلاف سعودی است، تصریح کرد، یک معادله باید واضح باشد «اگر ائتلاف به حملات خود پایان دهد ارتش یمن نیز عملیات خود را متوقف می‌کند».

الحوثی: عملیات‌های بازدارنده تا توقف حملات ائتلاف متجاوز ادامه دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن در گفت‌وگویی با «تلویزیون العربی» (که از لندن پخش می‌شود) تأکید کرد، عملیات‌های پهپادی و موشکی ارتش یمن پاسخ طبیعی به حملات پنج ساله اخیر ائتلاف سعودی است و برای تشدید تنش‌ها نیست.

وی افزود: دشمن حقیقی همان کسی است که عملیات‌های خود را حتی با استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی افزایش می‌دهد. ما فقط با حملات ادامه دار علیه کشورمان مقابله می‌کنیم و با آنچه در توان داریم، این کار را انجام ‌می‌دهیم، ما و وزارت دفاع پاسخ این حملات را با عملیات‌های مناسب در زمان مناسب می‌دهیم.

الحوثی ادامه داد، پیش‌تر ارتش یمن در برهه‌ای با توقف عملیات‌های پهپادی و موشکی «آتش‌بس» را در پیش گرفت اما ائتلاف سعودی از آن تعبیر دیگری کرد و فکر کرد که یک پیروزی به دست آورده و موشک و پهپاد دیگر تمام شده است اما برداران در وزارت دفاع دیدند جنایات ائتلاف متجاوز ادامه دارد و ادامه آتش‌بس فایده‌ای ندارد پس با ابزارهای موجود برای پاسخگویی به حملات بازگشتند.

رئیس شورای عالی انقلاب یمن  در این گفت‌وگو که با مجری‌گری «نجلاء ابوالمرعی» انجام شد،  تأکید کرد: ائتلاف متجاوز همان طرفی است که در راستای شکست تحقق صلح کار می‌کند و چیزی در این راستا ارائه نکرده است. به خاطر صلح، طرحی برای توقف پهپاد‌ها و موشک‌ها و نیز عملیات‌های نظامی در دریا ارائه کردیم و گفتیم برای توقف عملیات‌های نظامی در مرزهای زمینی در سطح نقشه جمهوری یمن آماده‌ایم اما آنها هیچ گامی برنداشتند و فقط حرف می‌زنند.


محمد علی الحوثی در ادامه هر نوع کمکی از ایران را تکذیب کرد و ادامه داد: ما آماده توقف عملیات‌های نظامی هستیم اگر آنها نیز به حملات پایان دهند، این بزرگترین دلیل بر آن است که ما با ایران در ارتباط نیستم و کمک‌هایی که‌ آنها (ائتلاف سعودی) ادعا می‌کند عامل اقدام ما نیست بلکه عامل آن هدف قرار گرفتن ملت ما توسط شما (ائتلاف) و جنایت‌های شماست.

وی تأکید کرد: یمن بازوی ایران نیست و اگر اینطور که آنها ادعا می کنند ایران بازوی یمن بود، نمی‌گفتیم که ما حاضریم در صورت توقف حملات توسط شما، ما نیز علمیات‌های خود را متوقف کنیم.

وی خطاب به ائتلاف سعودی گفت: اگر شما به حملات خود پایان دهید ما نیز به زدن شما پایان می‌دهیم، این معادله‌ای است که باید واضح باشد؛ اگر می‌خواستیم تسلیم شویم در همان سال اول حملات تسلیم می‌شدیم.

این مقام یمنی ادامه داد: ما به ارتقای توانایی‌های خود ادامه می دهیم و مراکز آزمایشی به این منظور در اختیار داریم، آرزو می‌کنیم هر پهپاد دشمن را ساقط کنیم و به تمام اهدافی که مایه آزار آنها می‌شود، برسیم. همانگونه که آنها ما با این کار را کردند، فرودگاه‌ها، بازارها، زیرساخت‌ها، کاخ‌های ریاستی، دادگاه‌ها، زندان‌ها، عروسی‌ها و منازل ما را بمباران کردند و در وطن ما چیزی باقی نگذاشتند مگر اینکه آن را هدف قرار داده باشند.

وی ادامه داد؛ پهپاد آمریکایی که واشنگتن به سرنگونی آن اذعان کرد اولین مورد در نوع خود نیست بلکه اولین بار است که آمریکا به آن اعتراف می‌کند؛ یمن همیشه گفته در این جنگ آمریکایی-اسرائیلی (در مقایسه با نقشی که اینها دارند) امارات و سعودی کاره‌ای نیستند و این دو تنها توطئه‌هایی آنها را با نظارت آمریکا و مداخله مستقیم آمریکا و بریتانیا اجرا می‌کنند.

ارتش یمن جمعه ۱۷ خرداد تصاویر پهپاد آمریکایی سرنگون شده در منطقه ساحل غربی این کشور را منتشر کرد (جزئیات بیشتر).

وی تصریح کرد: ارتباط دادن به نبردی که پنج سال است در یمن ادامه دارد به اتفاقات کنونی ایران، یک فریب جدید آمریکایی برای اعطای مُحرّکی بزرگ به این نبرد است خصوصا آنکه جامعه بین‌المللی به نقض قانون بین‌الملل توسط کشورهای متجاور به یمن آگاه است؛ یمن امروز در بدترین بحران انسانی است و آمریکا تلاش می‌کند بگوید آنچه در جمهوری یمن اتفاق می‌افتد نتیجه مداخلات ایران است.

این مقام یمنی سپس به خروج یک جانبه انصارالله از سه بندر کلیدی در استان «الحدیده» اشاره کرد و گفت، دولت نجات ملی بر اساس توافق «استکهلم» طرح «بازاستقرار» را به صورت یک طرفه اجرا کرد اما طرف مقابل هیچ اقدامی انجام نداد؛ علاوه اینکه دولت نجات ملی راه‌حل‌ها و ابتکارهای زیادی را برای صلح ارائه داده است.

الحوثی ادامه داد: ما در راستای اجرای توافق استکهلم عمل کردیم اما طرف مقابل شروطی خارج از این توافق ارائه کرد؛ سازمان ملل از ما خواست توافق استکهلم را به صورت یک جانبه اجرا گنیم زیرا از الزام طرف مقابل به اجرای آن ناامید شده بود پس به سمت ما آمد و تا اره‌حل‌ها و ابتکارهای ما را در این زمینه بشنود. 

توافق استکهلم سوئد میان طرف‌های یمنی به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان «رأس‌عیسی و الصلیف» و سپس خروج کامل نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به هادی از این از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره می‌کند. نیروهای ارتش یمن و انصارالله در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق سوئد، در تاریخ 11 تا 14 ماه می (21 تا 24 اردیبهشت) به صورت یک‌جانبه از سه بندر کلیدی در غرب یمن خارج شدند.

رئیس شورای عالی انقلاب یمن سپس گفت: کشورهای متجاوز و مزدوران آنها جز براساس دیکته‌های آمریکا عمل نمی‌کنند، کسی که امروز علیه صلح ایستاده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست، کسی که تصمیم کنگره برای توقف حمایت از متجاوزان را وتو می‌کند؛ کسی که در یمن گرسنگی به راه انداخته ترامپ و دولت اوست.

وی به فعالیت‌های «برنامه جهانی غذا» در یمن و موضوع فرستادن غذاهای فاسد به یمن نیز پرداخت و گفت، سازوکار قدیمی این سازمان قابل اجرا در یمن نیست به همین دلیل مواد حتی به صورت فاسد شده نیز در یمن توزیع می‌شود.

الحوثی اعلام آمادگی کرد یمن آماده توافق با برنامه جهانی غذا برای ایجاد سازوکاری مناسب است تا کمک‌های به دست افراد مستحق برسد، به این صورت که کارت‌هایی ویژه افراد مستحق تهیه شود و به امنیت و حاکمیت یمن ضربه نزند. وی افزود: سازمان ملل می‌گوید از قانون محلی جمهوری یمن یا منطقه‌ای که در آن غذا توزیع می‌شود، پیروی می‌کند اما قانون یمن اجازه نمی دهد اثر انگشت، اسکن چشم یا مانند آن به خارج از جمهوری یمن منتقل شود.

در همین راستا چندی پیش «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله اعلام کرد، برخی طرف‌ها و سازمان‌ها وجود دارند که با دستگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی کار می‌کنند و اطلاعات را به کشورهای متجاوز به یمن تحت عنوان «کار انسانی» می‌فروشند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول