اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دوخطه شدن راه‌آهن قزوین زنجان تا 1400/ اما و اگرهای وعده دولت دوازدهم

پروژۀ دوخطه کردن راه‌آهن قزوین تهران و قزوین زنجان، از پروژه‌های مهم و وعده‌های دولت یازدهم بود که مقرر شد تا پایان عمر دولت یازدهم به اتمام برسد، حالا دولت دوازدهم هم به نیمه رسیده و برای راه‌آهن قزوین تهران قول پایان سال جاری و برای قزوین زنجان وعدۀ 1400 داده می‌شود.

 دوخطه شدن راه‌آهن قزوین زنجان تا 1400/ اما و اگرهای وعده دولت دوازدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اهمیت مسیرهای ارتباطی قزوین، به‌عنوان استانی صنعتی و شاه‌راه مواصلاتی غرب و شمال کشور به پایتخت، همواره باعث شده تا توسعهٔ راه‌های جاده‌ای و حمل‌ونقل ریلی قزوین مورد توجه دولت و بخش خصوصی قرار بگیرد. به‌نحوی‌که پروژهٔ ملی خط‌آهن قزوین- رشت، با حساسیت و دقت تمام توسط دولت‌ها دنبال شد و در نهایت در آذرماه 97 افتتاح شده و مدتی بعد هم به بهره‌برداری رسید.

مسیر قزوین- تهران نیز به‌دلیل تردد مداوم دانشجویان، بازرگانان، فعالانِ تولید و صنعت و حتی برخی کارمندان، مسیری پرترافیک و مهم به شمار می‌رود. از سوی دیگر، مسیر قزوین- تهران در حال حاضر بخش مهمی از اتصال محور غرب به شرق و غرب به پایتخت است. با این تفاسیر، بی‌شک تبدیل خط‌آهن مسیر قزوین- تهران به دو خط، فواید زیادی خواهد داشت. کاهش مدت زمان دسترسی قزوین به تهران و کاهش بار ترافیکی در محور پر تردد آزادراه قزوین، کرج، تهران از نخستین آثار آن به شمار می‌رود. البته لازم است در کنار این مسائل، به بهره‌های اقتصادی طرح مانند تسهیل ورود گردشگران به قزوین، جابه‌جایی کالا و منافع شهر صنعتی البرز و شهرک‌های صنعتی قزوین نیز اشاره کرد. هم‌چنین با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی در هزینه‌های هم‌وطنان به‌دلیل پایین‌تر بودن قیمت بلیط قطار نسبت به اتوبوس خواهیم بود.

در مهرماه سال 95، رئیس‌جمهور در سفر به استان قزوین، در جمع مردم قزوین در ورزشگاه شهید رجایی، در جلسهٔ شورای اداری استان و در نشست خبری با اصحاب رسانه بر تسریع در تکمیل پروژه‌های ریلی در قزوین تأکید کرد.

علاوه بر پروژهٔ دوخطه کردن قزوین-تهران، مسیر ویژه و مهم خط‌آهن قزوین- زنجان و تکمیل پروژهٔ مهم خط‌آهن قزوین- رشت نیز مورد توجه قرار گرفت.

 

امیدواریم تا 1400 به بهره‌برداری برسد

در سفر رئیس‌جمهور به استان قزوین در هفتم و هشتم مهرماه سال 95، وی در جمع مردم از اتمام طرح و پروژه‌هایی در حوزهٔ راه‌آهن در قزوین سخن به میان آورد و وعده داد که برخی از این پروژه‌ها در کم‌تر از یک سال اجرایی خواهد شد و اجرای برخی از آن‌ها نیز بیش از دو سال به‌طول نخواهد انجامید و با توجه به موقعیت استراتژیک استان قزوین، ثمرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.

علی فرخزاد، معاون امور عمرانی استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با این مسئله اظهار کرد: انجام کامل پروژهٔ دو خطه شدن راه‌آهن قزوین- تهران به‌لحاظ مشکلات اعتباری و فنی تاکنون محقق نشده است. با توجه به این‌که در سفر اخیر آقای نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به استان قزوین، اعتبارات ویژه‌ای به این پروژه اختصاص داده شد، این پروژه تا پایان سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: هم‌چنین در حال حاضر پروژهٔ دو خطه شدن راه‌آهن قزوین- زنجان نیز در حال اجرا است که به پیشرفت 60 درصدی رسیده است و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امیدواریم در سال 99 یا 1400 به بهره‌برداری برسد.

این در حالی است که علی خدایی، مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب، در 25 خردادماه 98، از میانگین رشد 70 درصدی در اجرای هر دو پروژۀ دوخطه کردن قزوین زنجان و قزوین تهران خبر داده و عنوان کرده بود: برخی از قطعات بیشتر از این میزان و برخی دیگر نیز کمتر پیشرفت فیزیکی دارند.

خدایی نیز تسریع در اجرای این پروژه‌ها را وابسته به تخصیص اعتبارات لازم دانسته بود.

جالب اینجاست که رئیس‌جمهور در سفر خود به قزوین به مردم این استان وعده داده بود پروژهٔ دوخطه کردن راه‌آهن قزوین- تهران تا پایان سال 95 و قزوین- زنجان تا پایان عمر دولت یازدهم یعنی تا مردادماه 96 به اتمام خواهد رسید. اما با گذشت نزدیک به سه سال از سفر رئیس دولت تدبیر و امید، هنوز این دو طرح مهم به اتمام نرسیده‌اند و با مشکلات فنی و حتی تأمین اعتبار روبه‌رو هستند.

البته لازم است اضافه کنیم که پروژهٔ راه‌آهن قزوین- رشت، تنها وعدهٔ ریلی رئیس‌جمهور به مردم استان قزوین بود که در آذر ماه سال 1397 افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید.

 

کمبود اعتبار؛ مشکلی که در پروژه‌های عمرانی همواره سرآمد است

یکی از مشکلاتی که فرخزاد در اظهارات خود در رابطه با پیشرفت کند پروژهٔ دوخطه کردن مسیر قزوین- زنجان به آن اشاره کرد، بحث کمبود اعتبار و بودجه در اجرای طرح است. بحث کمبود اعتبار برای این پروژه‌ها در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی در سفر به قزوین در جمع مردم، از تمام منتقدان خواسته بود به‌جای انتقاد، نسبت به گشایش‌های ایجاد شده در برجام و ادارۀ کشور با کم‌ترین مشکل اقتصادی شکرگزار باشند.

معاون امور عمرانی استانداری قزوین در رابطه با پروژهٔ دوخطه کردن مسیر قزوین زنجان اذعان کرد: این پروژه به‌دلیل مشکلات مالی، اجرایی و اجتماعی و موضوعات مختلفی که پیرامون آن وجود دارد تاکنون به اتمام نرسیده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور در هفتم مهرماه سال 95 در جمع مردم قزوین در ورزشگاه شهید رجایی گفته بود: مردم قزوین باید بتوانند به‌راحتی از طریق راه‌آهن به زنجان، تهران و رشت مسافرت کنند و یک راه‌آهن دوخطه برای ارتباط بین تهران و قزوین نیاز است که امیداوریم سال آینده این طرح نیز انجام شود و بتواند تأثیری شگرف در زندگی مردم این استان بگذارد.

(نشست خبری رئیس جمهور در قزوین)

سرعت خطوط ریلی قزوین- تهران بالاخره قرار است چند کیلومتر در ساعت باشد؟

حسن روحانی در هشتم مهرماه 95، در نشست خبری با اصحاب رسانه در استانداری قزوین بر افزایش سرعت ناوگان ریلی قزوین در جهت تسهیل دسترسی مردم و جذب گردشگران تأکید کرده و گفته بود: ما باید راه‌آهن را در این استان سریع‌السیر کنیم و سرعت قطار را به 160 کیلومتر در ساعت برسانیم.

افزایش سرعت خطوط ریلی خط‌آهن قزوین- تهران یکی دیگر از وعده‌های سفر رئیس‌جمهور به مردم قزوین بود. علی خدایی مدیرکل راه‌آهن شمال غرب، در سوم تیرماه 96 در نشست شورای هماهنگی حمل و نقل و مدیران راه‌وشهرسازی استان قزوین، سرعت قطارهای این مسیر را 140 کیلومتر در ساعت عنوان و اعلام کرد این سرعت به 200 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که فرخزاد در مصاحبهٔ خود با خبرگزاری فارس در قزوین اعلام کرد: وعدهٔ رسیدن سرعت قطار به 120 تا 130 کیلومتر در ساعت نیز داده شده است که اکنون قطعاً چنین سرعتی در میان قطارهای مسیر قزوین تهران وجود ندارد و در زمان افتتاح خطوط ریلی مذکور، مشخص می‌شود این وعده تا چه اندازه می‌تواند محقق شود، زیرا لازم است این مسئله مراحل ایمنی خود را جهت اجرایی شدن طی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اعداد متفاوت و متناقض اعلام شده در ارتباط با افزایش سرعت ناوگان ریلی قزوین، از سوی رئیس‌جمهور، مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب و معاون عمرانی استانداری قزوین کمی عجیب به‌نظر می‌رسد و شاید این تلقی را ایجاد کند که در موقعیت‌های مختلف وعده‌هایی صرفاً رسانه ای داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مردم قزوین کماکان چشم‌انتظار تحقق طرح‌های دیگری که در سفر مهرماه سال 95 رئیس‌جمهور داده شد نیز هستند. انتقال آب سد طالقان به قزوین، ساخت و تجهیز بیمارستان 700 تخت‌خوابی و بهره‌برداری از دو پروژهٔ مهم سد نهب و سد بالاخانلو از جملهٔ این وعده‌ها بود که وعدهٔ دوخطه شدن خطوط ریلی نیز در کنار آن‌ها جای گرفت. وعده‌ای که قرار بود ظرف مدت یک الی دو سال به سرانجام برسد، اما اکنون پس از گذشت حدود سه سال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول