اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تکمیل پروژه فاضلاب چادگان یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه زاینده‌رود

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: یکی از معضلات و نگرانی‌ها همیشگی بحث فاضلاب چادگان بود که امروز یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه‌های کشور در این شهر در حال احداث است و حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فقط بخش الکترومکانیکال آن مانده است.

تکمیل پروژه فاضلاب چادگان یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین حکمتیان ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب اظهار کرد: به منظور تأثیراتی که بحث استفاده از کاهش بارگذاری صنایع بر روی آب رودخانه دارد پروژه فاضلاب شهرستان مبارکه که با اعتبارات عمرانی در سال 1373 شروع شده بود پیگیری شده و از زمان منعقد شدن قرار داد با شرکت آب و فاضلاب با افزایش 16 برابری در انجام پروژه در بازه زمانی دو ساله این کار به اهداف خود نزدیک‌تر شده است.

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب شهری استان اصفهان در ادامه گفت: اگر قرار بود پروژه فاضلاب شهرستان مبارکه با اعتبارات دولتی صورت بگیرد این کار 85 سال طول می‌کشید، اما با اعتباراتی که طی قراردادی بین شرکت آبفا و صنعت فولاد مبارکه منعقد شد این باره زمانی به سه سال کاهش پیدا کرد که خود گویای سرعت انجام عملیاتی است.

وی افزود: هدف شرکت آب و فاضلاب استان به اتمام رسیدن پروژه شبکه‌گذاری فاضلاب در مبارکه تا پایان امسال است، همین موضوع در بخش‌هایی از شهرستان لنجان هم هست که با پیشرفت فیزیکی 93 درصدی مواجه است.

حکمتیان در خصوص سیستم فاضلاب مناطق شرق اصفهان عنوان کرد: فاضلاب مناطق شهری شامل محله‌های زاینده‌رود، جی شیر و روشن شهر در شرق اصفهان با توجه به توسعه ساخت و سازی وسیع در این بخش، نیاز به حدود 120 کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب است که تاکنون 15 میلیارد تومان بری احداث زیرساخت‌های فاضلاب، تکمیل ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال اصلی هزینه شده است.

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب شهری استان اصفهان تأکید کرد: شبکه‌گذاری خطوط انتقال اصلی بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هدف بعدی تعریف یک زمان‌بندی برای آغاز لوله‌گذاری فرعی محلات از نیمه دوم سال و تحت پوشش قرار گرفتن 100 درصدی کل مناطق در شبکه فاضلاب است.

شهروندان اصفهانی مشترکان خوش مصرف برتر کشور

رضا رضایی، معاون خدمات مشترکین و درآمد آب و فاضلاب شهری استان اصفهان در ادامه مطرح کرد: حدود 74 درصد مصارف آب در اماکن مسکونی و رقم قابل‌توجهی است که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی بخش مسکونی است، به همین منظور با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و آموزش‌های حضوری در الگوی سال گذشته 90 درصد مشترکین در الگوی 0 تا 20 متر قرار گرفتند و متوسط مصرف در سال 96 به میزان 10.2 و در سال 97 به 9.6 مترمکعب به ازای هر واحد رسید.

معاون خدمات مشترکین و درآمد آب و فاضلاب شهری استان اصفهان بیان کرد: باید به جایی برسیم که هر نفر در شبانه‌روزی مصرف آب خود را روزانه کنترل کند، در سال 98 به الگوی مصرف 14 مترمکعب رسیده‌ایم و اگر مردم امسال هم رعایت کنند و مصرف از 14 کمتر شود بسته‌های تشویقی مشترکین خوش مصرف در قبوض اعمال خواهد شد.

وی افزود: همچنین مشترکین پرمصرف که مصرف 40 به بالا را شامل می‌شود، نسبت به میزان استفاده بیشتر آن‌ها از آب مورد جریمه قرار خواهند گرفت، آمار مشترکین پرمصرف اصفهان د سال گذشته کمتر از یک درصد است.

رضایی یادآور سد: امسال هم با شناسایی مشترکین پرمصرف اقدام به برگزاری کلاش‌های آموزشی برای آن‌ها می‌کنیم، شرکت آبفای استان این آمادگی را دارد بنا به درخواست در سراسر استان در 34 منطقه و 92 شهر کلاس آموزشی برگزار کند.

معاون خدمات مشترکین و درآمد آب و فاضلاب شهری استان اصفهان اذعان داشت: در سال 98 اقدام به حذف قبض کاغذی و به راه‌اندازی درگاه USSD کردیم که مشترکان با گرفتن شماره *6655*151522# می‌توانند از میزان بدهکاری، شماره کنتور و...مطلع شوند.

وی تصریح کرد: بحث پرداخت قبوض از طریق سامانه 1522 صورت می‌گیرد، به زودی همراه آبفا به عنوان درگاه دیگر راه‌اندازی می‌شود و مردم می‌توانند همه 23 خدمت شرکت را دریافت کنند، این طرح طی دو هفته آینده اطلاع‌رسانی کامل خواهد شد، همچنین 100 درصد خدمات از طریق سامانه 1522 نیز قابل ارائه است،

تا سامانه دوم نیست، قطعی و افت فشار هست

در ادامه ناصر اکبری، معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب شهری استان اصفهان اظهار کرد: فصول گرم سال که از 15 خرداد تا 15 شهریور شروع می‌شود و متغیر هم است، هرچقدر درجه دما از 33 درجه بالاتر برود میزان مصرف آب هم 5 درصد افزایش می‌یابد.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب شهری استان اصفهان افزود: در شرایط پیک مصرف تابستان تا زمانی که سامانه دوم در مدار بیاید 2.5 مترمکعب در ثانیه کمبود آب داریم و این کمبود در قالب افت فشار و قطع آب نمایان می‌شود

وی بیان کرد: اگر در گذر از وضعیت کم آبی در مقاطع مختلف بحث پایش وضعیت فشار و سامانه کنترلی نبود تا این حجم آب در بازه شرق تا غرب استان توزیع شود، با شرایط پیچیده‌ای در توزیع آب روبرو می‌شدیم.

اکبری اذعان داشت: سرانه مصرف اصفهان کمترین سرانه کشور و 149 لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است درحالی که سرانه کشوری 157 است، این آمار نشان می‌دهد مردم اصفهان مدیریت مصرف؛ همراهی و همدلی خوبی داشتند.

کاهش آب پرت روستایی تا 2 درصد

مجید حبیبیان معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان ادامه داد: از سال 1394 با تخصیص اعتبارت از محل صندوق توسعه ملی به تأسیسات روستایی کشور سرعت تکمیل و بهره‌برداری از تأسیسات آب‌رسانی روستایی افزایش چشمگیری داشت و تاکنون 14 مجتمع ابرسانی به بهره‌برداری رسیده و حدود 152 هزار نفر از جمیعت روستایی از منابع پایدار آب بهره‌مند شدند.

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان توضیح داد: با تخصیص اعتبارات حدود 270 کیلومتر شبکه توزیع روستاها اصلاح و 80 کیلومتر خطوط انتقال از مجتمع‌های ابرسانی اجرا شد.

وی تصریح کرد: با توجه به انجام این نوع عملیات تأثیرگذاری در کاهش هدر رفت آب صورت گرفت و دو درصد پرت آب شبکه روستایی کاهش پیدا کرد، همچنین حجم مخازن سال گذشته بیش از 5 هزار مترمکعب بود.

هیچ فاضلاب خامی وارد زاینده‌رود نمی‌شود

کاظم جعفری معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان عنوان کرد: تا زمان احداث زیرساخت تأسیسات از طریق ابرسانی سیار مشکل آب شرب تأمین می‌شود؛ سال گذشته 179 روستای تحت پوشش ابرسانی سیار می‌شدند که جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر را تشکیل می‌داد اما به لطف بارش رحمت الهی و پروژه‌هایی که سال گذشته ایجاد شد و به بهره‌برداری رسید این آمار به 125 روستا کاهش پیدا کرده است، البته با توجه افزایش دمای هوا احتمال افزایش این آمار در سه ماهه دوم وجود دارد.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان یادآور شد: تعداد 110 روستای زیر 20 خانوار غیرتحت پوشش شرکت آبفای استان نیز توسط 33 دستگاه کامیون تأمین آب می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از معضلات و نگرانی‌ها همیشگی بحث چادگان فاضلاب بود که امروز یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه‌های کشور در این شهر در حال احداث است و حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فقط بخش الکترومکانیکال آن مانده است.

جعفری تأکید کرد: در مسیر زاینده‌رود هیچ فاضلاب خامی در رودخانه رها نمی‌شود، شاید در برخی نقاط آب‌های سطحی ناشی از ظرفشویی و روان آب حالت لجنی پیدا کند و یا وارد رودخانه شود اما هیچ فاضلاب خامی در طول مسیر در رودخانه رها نمی‌شود.

انتهای پیام/63086/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول