به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست رسانهای «هادی حجازی فر» مدیر کمپانی تئاتر هامون درباره فعالیت جدید خود در عرصه تئاتر و تشریح فعالیتهای تئاتر هامون و معرفی آثار جدید این مجموعه صبح امروز (چهارم تیر ماه) در این تماشاخانه برگزار شد.
حجازیفر در ابتدای نشست درباره نحوه تشکیل گروه تئاتریشان و رویایی که برای داشتن سالن تئاتر داشتند، توضیح داد و گفت: ما سال ۷۷ گروه تئاتر «گسست» را در دانشگاه تشکیل دادیم همیشه دوست داشتم سالن تئاتر داشته باشم چرا که یکی از مشکلات گروههای تئاتری پس از دانشگاه، داشتن محل اجرا است.
*مخالف حضور سلبریتیها در تئاتر نیستم
وی در ادامه افزود: مدرک فوق لیسانسم را هم از دانشگاه تربیت مدرس گرفتم و بیشتر هم کار نظری انجام دادم بنا بر این تا سال ۹۲ فقط دو نمایش روی صحنه برده بودم، در حالیکه در دوره لیسانس بیست کار انجام دادم. «ملاقات بانوی سالخورده» در پلاتو نمایش تئاتر شهر هم به این علت جور شد که یکی از گروههای حرفهای تئاتر آماده نشد و سالن را پس از دیدن اجرای جشنواره به مدت محدود بیست شب به ما دادند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح بحث تئاتر خصوصی با آنها مخالف نبوده است، گفت: رویکرد دولت در زمینه عدم حمایت از تئاتر خوب جواب داد و گروههای خصوصی توانستند کار کنند. بنا بر این دیگر جا برای هیچ کسی در هیچ سالنی تنگ نمیشود.
حجازیفر با بیان اینکه دو سال و نیم بدون وقفه سینما کار کرده و حتی گاهی مورد شوخی عدهای قرار میگرفته که به خودش استراحت نمیدهد، افزود: در جریان تماشاخانه باران و مشکلاتش از روزی که خیام وقار کار را شروع کرد، بودم. پس از واگذاری تماشاخانه، ما موفق شدیم آن را برای چهار سال از صاحبش رهن کنیم بنابراین تصمیم به بازسازی گرفتیم چرا که فضای داخلی آن خیلی مشکل داشت. ایمنی ساختمان هم بد بود و من معتقد به احترام گذاشتن به تماشاگر در همه زمینهها هستم.
وی در ادامه افزود: رویکردم از ابتدا این نبوده که فقط به دنبال پول هستم چرا که میخواهم نام و نشانی برای سالن ایجاد کنم. در حال حاضر در صورتی که حریقی در این سالن رخ بدهد تماشاگران ۱۵ دقیقه فرصت دارند که از سالن بیرون بروند چرا که از متریال نسوز در سالن استفاده شده است.
حجازیفر درباره هزینههای بازسازی مکان تماشاخانه گفت: برای این کار مجبور شدم چند فیلم دیگر هم بازی کنم تا هزینهها تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه قرار است شبانه تنها دو نمایش روی صحنه برود تا گروهها دچار مشکل نشوند، افزود: در راستای حمایت از گروههای تئاتر تجربی تصمیم داریم یک باکس ساعت ۱۷ هم داشته باشیم. اولین اجرای ما «پروانه الجزایری» بود و از فردا هم قرار است «تایم لپس» اجرا بشود. ما برای قبول هر اجرایی خودمان بازبینی میرویم چرا که برایمان مهم است چه نمایشی روی صحنه میرود.
این بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر گفت: نحوه درصدی بستن با گروههای نمایشی بستگی به کیفیت اجرایشان دارد اما بهای بلیت حتما پایین خواهد بود تا سالن شناخته شود. ما استعدادهایی در کارهای جدید میبینیم که مطمئنا تا پنج سال دیگر از آنها خیلی خواهیم شنید.
وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر یک جریان جعلی در تئاتر ایجاد شده که تربیت تماشاگر برای کارهایی میکند که نه محتوایی دارند و نه لزومی برای اجرا بلکه فقط سالن پر میکنند و همه دست میزنند. نمیگویم وجود این کارها ایرادی دارد اما من تلاش میکنم هزینه برای کارهایی کنم که به نظرم درست میآیند.
وی درباره دیگر رویکردهایشان در تماشاخانه هامون هم توضیح داد: قرار است از منتقدان و تماشاگران حرفهای تئاتر، برخی دوستان قدیمی و جوانان دعوت برای همکاری و مشورت کنیم، تعدادی از آنها را هم در فضای مجازی پیدا کردهایم. خلاصه اینکه تلاشمان این است ، «هامون» محل طلاقی عاشقان تئاتر شود. برخی از این ایدهها هزینه بر است ، امیدوارم خدا به سینما عمر بدهد تا ما هزینههایش را تأمین کنیم.
وی با تشکر از برخی گروههایی که در راستای تأسیس این تماشاخانه حمایت مادی و معنوی کردهاند چون مرکز هنرهای نمایشی، شهرداری منطقه، شورای نظارت و ارزشیابی و .. گفت: نمایش «پروانه الجزایری» در دوره اجرای خود در این سالن توانست دو هزار نفر را جذب کند و مبلغ فروشش نیز بیش از هفتاد میلیون تومان شد که درصد بیست درصد برای سالن و هفتاد درصد برای گروه تأمین شد.
*این روزها برایم مهم نیست چه فیلمی بازی کنم
وی با اشاره به اهمیتی که ایفای نقش و کارگردانی تئاتر نسبت به سینما برایش دارد، گفت: شاید الان در سینما خیلی برایم مهم نباشد چه فیلمی بازی میکنم اما در تئاتر الان یک ترس و نگرانی دارم چرا که مدتی دور بودهام. تصمیم دارم نمایش «مکبث» و «رومئو و ژولیت» را برای مهر و آبان آماده کار کنم.
وی درباره رومئو و ژولیت گفت: این نمایش قرار است عروسکی و یک کمدی پارودی با اشیاء باشد. در واقع این کار احیاء همان کاری است که در سال ۸۸ اجرا کردیم.
حجازیفر با بیان اینکه هیچ سندی از خانه و ماشین و ملکی به نامش نیست، گفت: اگر سینما نبود واقعا تأمین این هزینهها برایم سخت بود شاید برای ادامه نمیتوانستم چنین رویکردی را داشته باشم که پول هم به گروهها هم بدهم اما سینما چنین امکانی را برایم فراهم کرد. تلاش دارم فعلا رابین هود وار از سینما به تئاتر بیاورم. در نهایت این چرخه تأمین هزینه در تئاتر معیوب است و در بدترین حالت هزینهها هم در نمیآید اما من میخواهم ثابت کنم که علاوه بر تأمین هزینهها، به سوددهی اندکی هم در آینده خواهیم رسید.
وی درباره تغییر عنوان تماشاخانه توضیح داد: ما هنوز با مجوز تماشاخانه «باران» کار میکنیم اما مجبور شدیم به خاطر برخی مسائل از جمله برخی سوابق قبلی که البته هم نادرست بود، نام سالن را تغییر دهیم.
حجازیفر با بیان اینکه تا سه سال آینده تصمیم دارد یک پردیس تئاتر تأسیس کند، گفت: امیدوارم این سالن هم بعد از یک سال و نیم آینده صرفا برای اجراهای گروه تئاتر «گسست» باشد و ما اینجا تولیدات نمایشی خودمان را داشته باشیم.
وی درباره حضور بازیگران سینمایی و سلبریتی در تئاتر گفت:به نظر من هیچ اشکالی ندارد چرا نباید حضور داشته باشند وقتی با خود تماشاگر میآورند؟ در یک دوره همینها به تئاتر ما کمک کردند اما الان خیلی بازیگران حرفهای تئاتر هستند که نیازی به حضور بازیگران سینما ندارند و خودشان شناخته شده هستند. در هر صورت رویکرد من این نیست که از سلبریتیها استفاده کنم اما این هم نیست که یک زمانی چنین بازیگرانی در کارهایی سالن هامون حضور داشته باشند، مخالفت کنم!
وی همچنین درباره برنامههای آموزشیشان نیز گفت: تصمیم نداریم کلاس آموزشی برگزار کنیم اما در دوره کوتاه مدت قرار است ورکشاپهایی یک یا دو روزه رایگان با گروهها و کسانی که دنبال یادگیری و انتقال تجربه هستند ، داشته باشیم. شاید این حرفها برایم دشمن تراشی هم در تئاتر بکند!
حجازیفر با نقد بر حضور برخی آموزشگاههای جدی بازیگری گفت: متأسفانه هفتاد درصد کسانی به این آموزشگاهها مراجعه میکنند یا دنبال فضای حرفهای هستند یا اینکه در دانشگاه چیزی یاد نگرفتهاند. چرا باید یک دانشجو یا فارغ التحصیل به این آموزشگاهها برای آموزش مجدد مراجعه کند؟
*بلندپروازیهای زیادی دارم
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پررنگ بودن حضورش در سینما و امکان ضربه زدن آن به مدیریت تماشاخانه هامون گفت: خیر من اینطور فکر نمیکنم بهرحال بچههای گروه همه هستند . شاید من در برخی چیزها دیکتاتور باشم اما حضور بچهها خیلی کمک میکند در ثانی ما میبایست هزینهها را هم فعلا تأمین کنیم. من بلندپروازیهایم زیاد است گاهی تا نیمههای شب اینجا دیالوگ میگویم اما بهرحال باید به چیزهای دیگر هم فکر کرد.
وی با بیان اینکه به نظرش فعالیت صنفی در تئاتر شکست خورده است، گفت:بهرحال من در اصناف حضور خواهم داشت اما نقش منفعل چرا که فرصتش را هم ندارم منتها ساز مخالف هم نخواهم زد. برای گرفتن یک مجوز در این سالن فکر میکنم چند درخت برای پر کردن فرمها، تست اعتیاد و مجوز و چیزهای دیگر قطع شده است!
در پایان نشست نیز حجازی فر خبرنگاران برای بازدید از سالن نمایش، کافی شاپ مجموعه و دیگر بخشها همراهی کرد.
انتهای پیام/