اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آناتولی| نشست منامه و تثبیت معادله «پول در برابر زمین»

خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت، قرار است نشست منامه با محوریت اقتصادی برگزار شود تا آمریکا با پول کشورهای عربی، مردم فلسطین را مجبور کند که به معادله «پول در برابر زمین» تن بدهند.

آناتولی| نشست منامه و تثبیت معادله «پول در برابر زمین»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، تا ساعاتی دیگر و در روز سه‌شنبه، نشست اقتصادی در منامه پایتخت بحرین برگزار خواهد شد که نخستین گام عملی برای اجرای طرح صلح آمریکایی موسوم به «معامله قرن است».

آمریکا مدعی است که هدف از این نشست که قرار است دو روز به طول بیانجامد، تحقق شکوفایی اقتصادی و ارائه طرحهایی برای پیشرفت مردم فلسطین است که به عنوان «مقدمه‌ای برای تحقق صلح فراگیر با اسرائیل است، ولی به نظر بسیاری از کارشناسان، تلاشهای واقعی این نشست، نابودی رؤیای مردم فلسطین برای داشتن یک کشور مستقل است».

خبرگزاری آناتولی ترکیه با مقدمه فوق به بررسی ابعاد این نشست پرداخت و نوشت که معادله «صلح اقتصادی یا پول در برابر زمین» که آمریکا با تمام قدرت و نفود سیاسی خود در تلاش است آن را اجرایی کند، یک مسئله آسان و مبتنی بر واقعیت نیست، زیرا همه اقشار مردم فلسطین، با وجود اختلافات سیاسی عمیق، بر عدم پذیرش این معامله اتفاق نظر دارند.

تا کنون به صورت رسمی از طرح معامله قرن رونمایی نشده است، ولی از آنچه در گوشه و کنار گفته می‌شود، مشخص است که بر اساس این طرح، مردم فلسطین مجبور خواهند شد در خصوص شهر قدس و حق بازگشت آوارگان به فلسطین، امتیازات زیادی به طرف صهیونیستی بدهند.

این در حالی است که آمریکا شنبه هفته جاری ابعاد اقتصادی معامله قرن را تشریح و تأکید کرد که این طرح، شامل سرمایه‌گذاری به مبلغ 50 میلیارد دلار در نوار غزه، کرانه باختری و کشورهای مجاور فلسطین خواهد بود.

«حسن لافی» کارشناس فلسطینی مسائل سیاسی اما بر این باور است که هدف آمریکا از نشست منامه و معامله قرن این است که مردم فلسطین را مجبور کند تا از رؤیا و حق خود در خصوص داشتن یک کشور مستقل به پایتختی قدس دست بردارند و در مقابل شرایط اقتصادی آنان بهبود بخشیده شود.

لافی به آناتولی گفت که هدف واشنگتن این است که ملت فلسطین را به «گروهی از مردم تبدیل کند که فقط به فکر تأمین نیازهای اساسی خود باشند و به فکر حق خود در تعیین سرنوشت و نجات از دست اشغالگری [صیهونیستها] نباشند».

وی با اشاره به اینکه آمریکا در تلاش است که سرزمین فلسطین را به اسرائیلیها بدهد و اموال کشورهای عربی را به مردم فلسطین ببخشد، خاطر نشان کرد که آمریکا فکر می‌کند می‌تواند کاری کند که آنان حقوق مشروع خود را از یاد از یاد ببرند، ولی «سرنوشت تلاشهای آمریکا، تا زمانی که طرف فلسطینی آن را به صورت کامل رد می‌کند، به شکست محکوم است».

این کارشناس فلسطینی ادامه داد: «هیچ کس نمی‌تواند به نیابت از مردم فلسطین این معامله را امضا کند، بلکه موضع آنان است که این معادله را تعیین خواهد کرد. تا زمانی که از طریق مقاومت مردمی، نظامی و سیاسی آن را نپذیرند، سرنوشت نشست منامه و طرح صلح آمریکا، شکست است».
 
لافی با اشاره به مخالفت صریح همه طرفهای فلسطینی با نشست منامه و معامله قرن، اظهار داشت که «تلاشهای آمریکا برای حل قضیه فلسطین از طریق اقتصاد، به این دلیل است که طرف اسرائیلی هیچ راهکار سیاسی را نمی‌پذیرد». 

*نشست منامه برای فروش فلسطین است

در همین ارتباط، «فایز أبو شمالة» تحلیلگر فلسطینی مسائل سیاسی با بیان اینکه نشست منامه برای فروش سرزمین فلسطین است، تصریح کرد که هدف آمریکا، ایجاد طرحهای اقتصادی «برای ملت فلسطین با پولهای عربی و نظارت اسرائیلی است تا در مقابل آنان، از حق خود در خصوص کشوری به پایتختی قدس صرف نظر کنند».
ابوشماله به آناتولی گفت که شعار نهایی نشست منامه این است که «ملت فلسطین، پول به دست آورند تا در خدمت تسلط اسرائیل بر سرزمین [فلسطین] باشد و امنیت راهبردی آن را تأمین کند».

وی  با اشاره به تلاش آمریکا برای «تثبیت همکاری و عادی‌سازی [روابط] بین رژیمهای عربی و اسرائیل»، اعلام کرد که اگر توافق ملی فلسطینی بر سر مخالفت با نشست منامه صورت گیرد، اشغالگر اسرائیلی متزلزل خواهد شد و آمریکا نیز به اهدافش دست نخواهد یافت.
این کارشناس سیاسی در پایان خاطر نشان کرد که جنبش «حماس» در غزه، تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و مردم فلسطینی حاضر در اراضی اشغالی، باید دست به تحرک عملی بزنند که نشست منامه و معامله قرن را به شکست بکشانند.
انتهای پیام/م

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول