اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا درباره چرایی تصمیم برجامی ایران

مدیر «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا در یک مصاحبه با شبکه فاکس نیوز ضمن طرح ادعاهایی درباره چرایی تصمیم اخیر برجامی ایران مدعی شد که مواضع دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران موفق بوده است.

ادعای «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا درباره چرایی تصمیم برجامی ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت پل اشلی جونیور» مدیر «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا در مصاحبه با شبکه مورد علاقه رئیس‌جمهور این کشور درباره تنش‌ها با ایران مدعی شد که ایران در یک «نقطه عطف» قرار دارد و مواضع دولت «دونالد ترامپ» علیه این کشور موفق بوده است.

سپهبُد اشلی جونیور در مصاحبه با «فاکس نیوز» ضمن اشاره به خروج دولت آمریکا از توافق بین‌المللی هسته‌ای ایران، ادعای بی سند آمریکایی‌ها درباره دست داشتن ایران در اقداماتی از قبیل حمله به نفتکش‌ها در منطقه را تکرار کرد.

او مدعی شد: «به نظر من آنها (ایرانی‌ها) در حال حاضر احتمالا در یک نقطه عطف قرار دارند. وقتی شما به تحولات پیرامون برجام و فقدان مزایای اقتصادی آن برای آنها نگاه کنید و همچنین تحریم‌هایی که فشار زیادی بر حکومت ایران اعمال شده است، به نظر من این تشدید اقدامات (ایران) که شاهدش بوده‌ایم نشاندهنده آن است که آنها در تلاش برای نوعی تغییر دادن وضع موجود هستند».

مدیر این نهاد اطلاعاتی- نظامی آمریکا ادعا کرد: «این را بگویم که کارزار فشار (آمریکا علیه ایران) دارد موثر واقع می‌شود و مشقت‌هایی برای آنها وجود دارد. می‌دانید که رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ) قبلا این سوال را پرسیده است که "آیا آیا این (کارزار) بر مردم ایران اثر دارد؟" و با نگاه به اقتصادشان باید گفت که این کارزار بر کل کشور اثر داشته است برای اینکه اقتصادشان در حال حرکت به سمت رکود است و آنها دارند دست و پا می‌زنند».


«رابرت پل اشلی جونیور» مدیر «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا

 

وی با اشاره به سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» توسط ایران از اقدامات آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در تحلیل توانمندی‌های نظامی ایران و ارائه این تحلیل‌ها به مقام‌های ارشد واشنگتن خبر داد.

به ادعای او، «ما (در آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا) برای ریاست کل، وزیر دفاع و جت‌های جنگنده آمریکا نقشه‌های مربوط را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا آنها از توانمندی‌های ایرانی‌ها و واکنش‌های محتمل ایران به فشارهای وارد شده به آنها، به یک درک رسیده باشند به همین دلیل ما گزینه‌هایی در اختیارشان قرار می‌دهیم تا درباره درجه احتمال پایین، متوسط و بالای نوع واکنش ایرانی‌ها آگاهی داشته باشند».

اشلی جونیور در این مصاحبه به تصمیم ایران برای کم کردن تعهدات برجامی خود اشاره کرد و گفت: «آنها می‌خواهند از (محدودیت) ۳۰۰ کیلوگرم (اورانیوم غنی‌شده) فراتر بروند و در رآکتور آب سنگین اراک می‌خواهند شروع به افزایش میزان آب سنگین کنند».

وی افزود: «طبق ارزیابی ما یکی از کارهایی که ایرانی‌ها انجام می‌دهند آن است که می‌خواهند راهی پیدا کنند تا همچنین بتوانند بر کشورهای اروپایی اعمال نفوذ کنند تا آنها دوباره مذاکره را برگردانند و رایزنی‌های در این باره داشته باشند. اگر آنها قصدی برای گریز هسته‌ای(break out) و شروع کامل برنامه هسته‌ای خود را داشته باشند، در آن صورت هنوز یک سال وقت وجود دارد تا آنها بتوانند به سلاح (هسته‌ای) برسند».

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این مصاحبه درباره «نگرانی‌های» این کشور در قبال چین و روسیه هم اظهارنظر کرد.

این سپهبد آمریکایی تهدید پکن برای واشنگتن را تهدیدی قوی‌تر خواند و گفت: «چین یک نگرانی بلندمدت (برای آمریکا) است. اگر شما به روسیه فکر کنید، آنها اگرچه هزاران سلاح اتمی و بسیاری از بقایای (تسلیحات و ذخایر) دوره شوروی را در اختیار دارند اما از بسیاری جهات آنها به ویژه از منظر اقتصادی یک قدرت رو به زوال هستند».

وی با تاکید بر اینکه روسیه و چین در حال همکاری علیه منافع آمریکا هستند، افزود: «رابطه انها یک رابطه معامله‌محور است و یک رابطه مبتنی بر اعتماد بین دو طرف نیست، رابطه‌ای که در آن آنها به طرق مختلف مانع ما می‌شوند. چین به روسیه به عنوان یک شریک جوان و تازه نگاه می‌کند و این رابطه‌ای نیست که آنها دوستش داشته باشند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول