اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

عفو رهبری و بازگشت آمار زندانیان سمنان به 10 سال قبل

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان سمنان با اشاره به تلاش برای ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندانیان گفت: با اعمال عفو رهبری، آمار موجود زندانیان استان به 10 سال قبل بازگشت.

عفو رهبری و بازگشت آمار زندانیان سمنان به 10 سال قبل

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمود باهنر ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری استان سمنان برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی، اصلاح و تربیت است که پیوست لازم خود را می‌‌طلبد.

وی افزود: فلسفه کار سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران بر اصل کرامت انسانی و رعایت حقوق شهروندی زندانیان استوار است و برای تحقق این امر تلاش می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان سمنان با بیان اینکه سازمان زندان‌ها سازمانی حاکمیتی بوده که بحث اصلاح و تربیت زندانیان را بر عهده دارد، افزود: پنج فرآیند مهم همواره از طریق این سازمان دنبال می‌شود.

آزادی بخش اعظم زندانیان

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان سمنان به میانگین تعداد زندانیان استان سمنان در سال‌های 1396 و 1397 اشاره کرد و گفت: در گذشته، میانگین تعداد زندانیان استان از معدل کشوری بالاتر بود.

باهنر بیان کرد: تلاش زیادی برای کاهش جمعیت کیفری که خواسته مسؤولان بوده است، انجام شد و این امر در رأس فعالیت‌ها قرار گرفت و طی یک سال اخیر، بخش اعظم زندانیان از زندان‌ها آزاد شدند.

وی به تعداد ورودی زندانیان در سال 97 اشاره و تصریح کرد: تعداد ورودی زندانی به زندان‌های استان سمنان، نزدیک به پنج هزار نفر بود که نسبت به سال 96 حدود 4.5 درصد افزایش داشت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان سمنان بیان کرد: جرائمی مثل مواد مخدر و روان‌گردان‌ها با 26 درصد، سرقت با 26 درصد، جرائم علیه اشخاص با 11 درصد، محکومیت مالی و حقوقی با 11 درصد و جرائم منافی عفت عمومی رتبه اول تا پنجم جرم‌های اولیه ورود به زندان در سال 97 بوده است.

45 درصد زندانیان سمنان جوان هستند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان سمنان بیان کرد: جرائم اخلال در نظم اقتصادی و جرائم محکومیت مالی در سال 97 نسبت به 96 افزایش داشت.

باهنر بیان کرد: از مجموع ورودی زندانیان استان سمنان، 20 درصد غیربومی و 80 درصد بومی بوده‌اند.

وی اضافه کرد: چهار درصد ورودی زندانیان زنان و 96 درصد مردان، دو درصد نوجوانان و اطفال بزهکار و نزدیک به 45 درصد از قشر جوان و 94 درصد ایرانی و 6 درصد بیگانه هستند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان سمنان ادامه داد: 60 درصد ورودی زندانیان متأهل، 36 درصد مجرد و چهار درصد مطلقه هستند.

باهنر تصریح کرد: 10 درصد از زندانیان استان سمنان را افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی تشکیل می‌دهند و تحصیلات بیشترین ورودی‌ها، مقطع متوسطه اول و هفت درصد بی‌سواد است.

عفو رهبری و بازگشت به آمارهای 10 سال قبل

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان سمنان با بیان اینکه اتفاقات خوبی برای ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندانیان صورت گرفت، ادامه داد: در سال 97 تعداد پنج هزار و 254 زندانی از زندان‌های استان سمنان آزاد شدند که نسبت به سال 96، 27 درصد افزایش داشتیم.

باهنر بیان کرد: در جریان عفو 22 بهمن، بیش از 70 درصد محکومان از عفو هدیه رهبری برخوردار شدند و 996 زندانی از عفو استفاده کردند و 439 نفر تخفیف گرفتند و سمنان در بخش عفو 22 بهمن رتبه یک کشور را به خود اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: با اعمال عفو، آمار موجود زندانیان استان به 10 سال قبل بازگشت.

انتهای پیام/74034/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول