اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

124 هکتار از اراضی منابع طبیعی کردستان دچار حریق شد/تشکیل 86 گروه واکنش‌سریع اطفاءحریق در استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت:درخردادماه جاری نزدیک به 124 هکتار از اراضی منابع طبیعی در استان دچار حریق شده ست.

124 هکتار از اراضی منابع طبیعی کردستان دچار حریق شد/تشکیل 86 گروه واکنش‌سریع اطفاءحریق در استان

 سعدی نقشبندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: از دهم خردادماه جاری تاکنون 33 مورد آتش‌سوزی در اراضی منابع طبیعی استان روی داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان افزود: 122 هکتار اراضی مرتعی و 2.6  هکتار اراضی جنگلی در این بازه زمانی در  این استان دچار حریق شده است.

وی اذعان داشت: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها دارای منشاء انسانی است اما نکته حائز اهمیت، مشارکت 98 درصدی مردم و جوامع محلی در امر اطفاء حریق‌های حادث شده است..

نقشبندی تصریح کرد: در مراتعی که دچار حریق شده‌اند زنان و مردان روستاها  در کنار همکاران یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت خودجوش اقدام به اطفاء حریق در مراتع استان نموده‌اند.

وی اضافه کرد: به منظور مشارکت جوامع محلی و بهره‌برداران منابع طبیعی در پیشگیری، کنترل و مقابله با آتش‌سوزی، 86 گروه واکنش‌سریع با مدیریت دهیاران در مناطق مختلف این استان تشکیل شده است، دهیاران به عنوان مدیران بحران روستایی در این طرح، کار پیشگیری، کنترل، مقابله و اطفای حریق را بر عهده دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان افزود: گروه‌های واکنش‌سریع اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع، در مناطق پرخطر و دهستان‌هایی که بیشتر در معرض خطر آتش‌سوزی هستند، تشکیل شده است.

نقشبندی خاطرنشان کرد: مریوان، سروآباد، بانه، سقز و سنندج از شهرستان‌هایی هستند که آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی آن بیشتر از دیگر مناطق استان است.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان گفت: سال گذشته ۷۹۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش‌سوزی شد.

وی یادآور شد: طرح جامع استانی پیشگیری و اطفاء حریق استان برای اولین بار در کشور در استان کردستان تهیه شده است و در این طرح زمان‌ها، مکان‌ها و ساعات بحرانی ایجاد حریق شناسایی شده و ارتباط نوع آتش‌سوزی با مکان و پوشش گیاهی تبیین شده است.

نقشبندی ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی، از شهروندان خواست، گزارش تخریب، آتش‌سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول