اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

۹۶ درصد خسارت سیل، ناشی از تصرف بستر و احداث سازه‌های غیرفنی است/ 357 مورد سیل در آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: ۹۶ درصد خسارت سیل، ناشی از تصرف بستر و احداث سازه‌های غیرفنی است.

۹۶ درصد خسارت سیل، ناشی از تصرف بستر و احداث سازه‌های غیرفنی است/ 357 مورد سیل در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یوسف غفارزاده امروز در کارگاه مدیریت و مهندسی سیلاب، درس آموخته‌های سیل‌های بهار 98 در دانشگاه تبریز  اظهار داشت: تنها چهار درصد از عواملی که موجب ایجاد سیل می‌شوند طبیعی بوده و 58 درصد ناشی از تصرف بستر و 38 درصد حاصل احداث سازه‌های غیرفنی است.

وی تعداد سیل‌های رخ داده در طول 20 سال اخیر را 357 سیل عنوان کرد که 91 درصدشان با دبی کمتر از 25 ساله و تنها 9 درصدشان دارای دبی بالای 25 ساله بودند که حاکی از تأثیر بیشتر عوامل انسانی بر بروز سیل است تا دبی رودخانه‌ها.

غفارزاده با اشاره به اهمیت لایروبی و بازگشایی مسیل رودخانه‌ها، طول مسیل بازگشایی شده از محل سد شهید مدنی تا دریاچه ارومیه را 81 کیلومتر عنوان کرد و بیان داشت: احداث کانال‌های مکانیزه خاکی در این مسیل، همراه با اجرای عملیات بازگشایی موجب دو برابر شدن آورد این رودخانه به دریاچه ارومیه شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در خصوص رودخانه بزرگ ارس نیز گفت: از 120 کیلومتر طول نیازمند به ساماندهی رود ارس، میزان 93 کیلومتر اولویت‌بندی و 59 کیلومتر ساماندهی شده است که همین عملیات موجب بازگشت 1200 هکتار از اراضی ایران که در بستر رودخانه غرق شده بود به خاک میهنمان شده است.

وی در خصوص نقش سدها در مدیریت سیلاب‌ها عنوان کرد: سیلابی در سال 96 در رودخانه قلعه چای با دبی 123 مترمکعب در ثانیه افتاد که 2 میلیون متر مکعب بیش از دبی 500 ساله بود که وجود سد قلعه چای ضمن مهار سیلاب و جلوگیری از خسارات جدی، موجب آبگیری این سد و ذخیره 13 میلیون متر مکعب آب شد.

غفارزاده خاطرنشان ساخت: نظیر این اتفاق در همان سال در سد علویان سیلی با دبی 190 متر مکعب بر ثانیه، با دبی 500 ساله 166 متر مکعبی رخ داد که موجب ذخیره 16 میلیون متر مکعب آب در سد علویان شد. رقم ذخیره آبی ناشی از مهار سیلاب برای سدهای سهند برابر 15 میلیون مترمکعب، سد کلقان 10 میلیون متر مکعب و سد اهر 7 میلیون متر مکعب بوده است.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول