اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

العهد گزارش داد؛ عدم همراهی عشایر سوریه با طرح جدایی‌طلبانه سعودی-آمریکایی

مسئولان سعودی و آمریکایی اخیرا به شرق سوریه سفر و با عشایر این منطقه دیدار کردند تا با ابزار پول، بتوانند آنان را علیه دولت سوریه بسیج کنند که موفق به انجام این کار نشدند.

العهد گزارش داد؛ عدم همراهی عشایر سوریه با طرح جدایی‌طلبانه سعودی-آمریکایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری معارض  اخیرا اعلام کردند که «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین 23 خرداد ماه جاری وارد دیرالزور در شرق سوریه شدند.

این منابع تأکید کردند که مسئولان سعودی و آمریکایی در پایگاه آمریکا در میدان نفتی «العمر» واقع در شرق دیرالزور با مسئولان و افراد سرشناس محلی و برخی از شیوخ و افراد سرشناس عشایر این منطقه نشست برگزار کردند.

«محمد العکام» عضو پارلمان سوریه اعلام کرد که سفر السبهان به همراه مسئولان آمریکایی به مناطق شمال شرق سوریه در راستای حمایت از «نیروهای دموکراتیک سوریه است که با خشم و تمرد عشایر عربی تحت امر خود مواجه هستند.. لذا السبهان آمد تا کیسه پول خود را باز کند و بکوشد که رهبران این عشایر را با خود همراه و آنان را متقاعد کند که تحت امر آن (نیروهای دموکرات) باقی بمانند».

نیروهای دموکراتیک یا «قوات سوریا الدیموقراطیه» (موسوم به قسد) شبه‌نظامیان کُردی هستند که تحت حمایت آمریکا قرار دارند و در برخی موارد نیز، با گروه تروریستی داعش علیه ارتش سوریه به توافق رسیدند و همکاری کردند (جزئیات بیشتر).

العکام به پایگاه خبری «العهد» گفت که «بین عربستان، قسد و رژیم صهیونیستی با نظارت آمریکا، ائتلاف سه‌گانه‌ای وجود دارد که هدف آن، جدا نگه داشتن مناطق شمال شرق سوریه از [حاکمیت] دمشق است تا ابزار همیشگی برای باج‌خواهی آن (دمشق) باقی بماند».

وی با تأکید بر اینکه نظامیان قسد به صورت علنی «در داخل رژیم صهیونیستی برای اجرای این طرح، آموزش می‌بینند»، تصریح کرد که نیروهای دموکراتیک همچنین پذیرای هیئتهای رسانه‌ای صهیونیستی نیز هستند.

به گزارش العهد، این سفر اما به مذاق عشایر شرق سوریه خوش نیامد. عشایر تأکید کردند که السبهان با این سفر، قصد داشته است که اتحاد ملی و وفاق بین عشایر را از بین ببرد.

مخالفت شدید عشایر سوریه با سفر السبهان

«حیدر الحمادی» شیخ عشیره «المشاهده» که در دیرالزور مستقر هستند، تأکید کرد که «به جز عده قلیلی، عشایر سوریه مخالف سفر السبهان هستند و آن را در چارچوب مداخله آشکار در امور ملی ما می‌دانند».

الحمادی به العهد گفت که تلاش البسهان برای همراه کردن سران عشایر، آن هم با استفاده از پول، واقعیت را تغییر نمی‌دهد و «دمشق نیز از حمایت بیشتر عشایر عرب برخوردار است».

سوریه، اولین و آخرین پناهگاه عشایر است

شیخ «صالح الدلی النعیمی» رئیس مرکز مردمی «صلح و مصالحه ملی در سوریه» نیز در همین ارتباط اظهار داشت که شانس قسد برای اینکه «ابزاری در دست اشغالگر (آمریکا) باقی بماند، از بین رفته و نخستین چیزی که موجودیت آن را تهدید می‌کند، تناقض تاریخی بین این طرح جدایی‌طلبانه و حضور منسجم عشایر عرب است که به تمامیت سوریه پایبند هستند».

النعیمی بر این باور است که هر چند حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از قسد به منزله اکسیژن اندکی است و باعث نخواهد شد که این گروه در طولانی مدت دوام بیاورد.

وی تصریح کرد که آمریکای اشغالگر، بارها ابزارهای خود را رها کرده و این بار نیز در منطقه دیرالزور نخواهد ماند؛ «زیرا می‌داند که ارتش سوریه پس از پایان نبرد ادلب، علیه آن، دست به عملیات خواهد زد. جدایی‌‎طلبان نیز باید از تاریخ درس بگیرند».
النعیمی در پایان خاطر نشان کرد که میهن، پناهگاه اول و آخر است و دمشق نیز تمایل دارد همه به آغوش میهن بازگردد و قسد نیز تا دیر نشده، باید با دمشق مصالحه کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول