اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فارس من| پرونده «علت رانش زمین در حسین‌آباد کالپوش» زیر دست پژوهشگران

فرماندار شهرستان میامی گفت: گروهی متشکل از پژوهشگران پژوهشکده سوانح طبیعی کشور در حال بررسی علت رانش زمین در حسین‌آباد کالپوش هستند.

فارس من| پرونده «علت رانش زمین در حسین‌آباد کالپوش» زیر دست پژوهشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مخاطبان خبرگزاری فارس با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «به روستاهای سمنان بپردازید» از مسؤولان پیگیری این موضوع را درخواست کرده‌اند.

در این سوژه آمده است: « روستاهای سمنان مشکلات زیادی از دفن زباله تا راه و هزار مشکل دیگر دارند؛ به مشکلات روستاها هم بپردازید»؛ خبرگزاری فارس این مسأله را پیگیری کرده است.

رانش زمین در منطقه؛ سابقه‌دار

احمد ملایری، فرماندار شهرستان میامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در میامی، در همین زمینه بیان کرد: تخلیه منازلی که در حسین‌آباد کالپوش دچار آسیب‌دیدگی شدید شده‌اند، احداث جاده دسترسی جدید، مکان‌یابی برای ایجاد شهرک جدید و تحویل زمین به روستاییان از موارد مهم در دست اقدام به دنبال رانش زمین در حسین‌آباد کالپوش است.

وی گفت: تعدادی از منازلی که طبق ارزیابی بنیاد مسکن باید تخلیه شوند، تاکنون تخلیه شده است و احداث حدود نیمی از جاده دسترسی که به علت بارش‌های اخیر به تأخیر افتاده بود، با افزایش ماشین‌آلات آماده شده و تا چند روز آینده قابل بهره‌برداری می‌شود.

فرماندار شهرستان میامی افزود: در خصوص مکان‌یابی برای ایجاد شهرک جدید هم کار طراحی و بحث‌های ژئوتکنیک برای اطمینان از عدم مشکل‌دار بودن زمین توسط کارگروهی از پژوهشکده سوانح طبیعی کشور در حال انجام است.

ملایری در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص اظهارنظرهای اهالی روستا مبنی بر علت رانش زمین در روستا به خاطر نشت آب از زیر مخزن سد کالپوش چیست، گفت: رانش زمین در این منطقه از سال‌های دور وجود داشته و در روستای تلوبین که از سد دور است، هم این رانش‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: رانش در منطقه در جاهایی که شیب زیاد دارد، بر اثر بارش‌های شدید و نزولات آسمانی به وجود می‌آید.

70 درصد روستا؛ در معرض رانش

فرماندار شهرستان میامی افزود: با این وجود به خاطر احقاق حقوق مردم، قراردادی با گروه پژوهش پژوهشکده سوانح طبیعی کشور بسته شده است تا با عادی شدن وضع فیزیکی منطقه و فراهم شدن امکان حفر چاه‌های تشخیصی، به‌عنوان یک فرد و شخصیت حقوقی بی‌طرف این مسأله را بررسی کنند تا اگر نشت آب از مخزن سد مورد تأیید قرار گرفت، رسیدگی به‌حق قانونی مردم انجام شود و اگر سد نقشی در رانش زمین نداشته است، خیال مردم راحت شود و نظریه گروه پژوهش به مراجع قانونی و قضایی ارائه شود.

ملایری در خصوص ضرورت یا غیرضرور بودن تخلیه کل روستا اظهار کرد: بر اساس نظریه‌های اولیه کارشناسان زمین‌شناسی مستقر در حسین‌آباد، 70 درصد روستا در معرض رانش است و احتمال رانش زمین در آن وجود دارد.

وی درباره وضع کنونی زیرساخت‌ها و میزان تخریب اماکن دولتی در حسین‌آباد کالپوش گفت: هم‌اکنون شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات با تلاش شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمات‌رسان دایر است و به‌محض پیش آمدن نشت گاز یا پارگی شبکه‌های برق بر اثر رانش زمین، مشکل به وجود آمده توسط نماینده دستگاه‌ها که در روستا مقیم هستند، رفع می‌شود.

فرماندار شهرستان میامی افزود: برخی اماکن دولتی مانند دهیاری، کلانتری، مدرسه و... تخلیه شده است و سالن ورزشی در حال ساخت هم که به‌شدت آسیب‌دیده، به علت پیشگیری از تخریب سازه در حال جمع‌آوری است.

پیگیری قانونی و قضایی مشکل

ملایری در پاسخ به چرایی ساخت‌وسازهای جدید در مناطقی که رانش زمین در آن‌ها محرز بوده است، گفت: در این خصوص، مراحل قانونی و قضایی در حال پیگیری است و چنانچه شخصی با علم به رانشی بودن زمین در منطقه‌ای به ساخت‌وساز در آن مکان اقدام کرده باشد، باید به مراجع قضایی پاسخ دهد.

وی در خصوص برآورد میزان خسارت‌های ناشی از رانش زمین در این منطقه بیان کرد: طبق دستور مقامات قضایی، منازل مسکونی از طرف صاحبانش تأمین دلیل می‌شود و از طریق کارشناسان رسمی دادگستری میزان خسارت وارده به هر ساختمان مشخص و پرونده‌ای در مکان قضایی مفتوح می‌شود تا با مشخص شدن نتیجه نهایی علت رانش، رأی قضایی صادر شود.

انتهای پیام/2249/م/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول