اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

فعال‌سازی تولید با پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی به مردم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه بهترین راه این است که دولت مابه التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی کالاهای اساسی را مستقیماً به خود مردم دهد، گفت: یارانه نقدی و کارت الکترونیکی خرید مدل‌هایی هستند که دولت می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

فعال‌سازی تولید با پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی به مردم

سید محمد جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس درباره پرداخت مستقیم ارز ترجیحی کالاهای اساسی به صورت یارانه نقدی به مردم، گفت: درحال حاضر شاهد آن هستیم که ارز دولتی اختصاص داده شده برای واردات کالاهای اساسی تاثیری در زندگی مردم نداشته است. اختلاف ارز ترجیحی کالاهای اساسی (4200 تومان) با ارز نیمایی (11 هزار تومان) قابل توجه است.

وی ادامه داد: به عبارتی قیمت اقلام مشمول ارز ترجیحی حداقل باید 50 درصد کمتر از قیمت واقعی آن‌ها باشد که عملاً این چنین نیست. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ارز ترجیحی هیچ‌گونه تاثیری در زندگی مردم نداشته است.

نماینده مردم کاشان درخصوص راهکار پیشنهادی خود برای استفاده بهینه از منابع مالی دولت گفت: بهترین راه این است که دولت مابه التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی کالاهای اساسی را مستقیماً به خود مردم دهد. یارانه نقدی و کارت الکترونیکی خرید مدل‌هایی هستند که دولت می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. این شیوه جریان تولید در کشور را فعال خواهد کرد.

ساداتی نژاد در پاسخ به اینکه چرا دولت مدل فعلی خود را متوقف و به سمت مدل‌های دیگر نمی‌رود، گفت: در قانون بودجه سال 98 به دولت اجازه داده شده که در صورت عدم کارایی پرداخت ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، سیاست خود را متوقف و منابع مالی خود را به صورت مستقیم به خود مردم دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم که دولت این کار را انجام نمی‌دهد. در همین راستا رئیس مجلس تذکری به دولت داد و امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم بگیرد.

نماینده مردم کاشان در مجلس در پایان تصریح کرد: پرداخت مستقیم مابه التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیما در قالب کارت الکترونیکی، اقتصاد را کوپنی نمی‌کند. متاسفانه شاهد رانت گسترده در مدل فعلی هستیم که باید با آن مقابله شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول