اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دلاوری با «کارخانه جهان» به سینما کارآفرینی شیراز آمد

اولین سینمای تخصصی کارآفرینی جنوب کشور در شیراز با عنوان قاصدک با حضور دلاوری و مستند کارخانه جهان به اکران دوازدهم رسید.

دلاوری با «کارخانه جهان» به سینما کارآفرینی شیراز آمد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اولین سینمای تخصصی کارآفرینی جنوب کشور در شیراز با عنوان قاصدک که چهار ماه پیش با پخش فیلم زندگی کاری ولی علیزاده کارآفرین برتر کشور و مدیرموسس مجموعه آرایشگاه‌های زنجیره‌ای گیلان فارس آغاز به کار کرد، به اکران دوازدهم رسید.

اکران دوازدهم چند مهمان ویژه داشت. محمد دلاوری خبرنگار نام‌آشنا و مجری و کارشناس مستند«کارخانه جهان» یکی از میهمانان این مراسم بود که علاقه وافری به شیراز دارد و به گفته خودش پیام‌های دعوت که با پیش شماره 0917 برای او ارسال می‌شود با دقت و توجه مضاعف می‌خواند و دعوت شیرازی‌ها را رد نمی‌کند.

وی معتقد است شیرازی‌ها از هر سمت و سو که نگاه کنی ثروت‎ زیادی دارند در شعر و ادب هرکجا شاعر نیم بندی دارد شیراز چندین شاعر بین‌المللی دارد در بحث میهمان‌نوازی حتی در بلایای طبیعی هم شیرازی‌ها خوش درخشیدند و خاطرات ماندگاری رقم زدند.

مهمان دیگر این مراسم علیرضا خرمی مدیرعامل و موسس شرکت بهینه سازی BSIP  اولین شرکت تخصصی بهینه سازی کشور بود و مراسم با معرفی این شرکت آغاز شد. خرمی بهینه‌سازی را یکی از مولفه‌های مهم کارآفرینی دانست و گفت: بهینه‌سازی به معنای کسب بهره‌وری حداکثری از حداقل هزینه و امکانات است. این مقوله از سال 83 به عنوان رشته آکادمیک وارد ایران شد. متاسفانه ما معمولا با حداکثر امکانات در مملکت حداقل بهره‌وری را داریم و بر عکس بهینه سازی عمل می‌کنیم. علم بهینه سازی به ما می‌گوید چگونه با حداقل امکانات به حداکثر بهره‌وری برسیم.

وی احمدی بیمار مبتلا به ام اس را که به جای ویلچر نشینی الان روی پای خودش راه می‌رود و موفقیت‌های زیادی در کار مکانیکی دارد و برای چندین نفر هم کارافرینی کرده به عنوان نمونه موفق بهینه‌سازی در کارآفرینی معرفی کرد.

سیداسماعیل سجادی تهیه کننده مجموعه سینما کارآفرینی قاصدک نیز با بیان اینکه سینما کارآفرینی محلی برای دیده شدن و آشنایی با کارآفرینان است، گفت: جامعه ما به این بلوغ رسیده که بداند صرفا خندیدن در سینما مشکل ما را حل نمی‌کند. ما نیاز به امیدواری و شکوفایی داریم. سینما می‌تواند جایی باشد که مسائل روز و زندگی واقعی مردم نمایش داده شود.

وی تصریح کرد: این برنامه هیچ‌گونه حمایت دولتی ندارد و با کمک و پشتیبانی خود کارآفرینان برگزار می شود و حمایت و استقبال مخاطبان در ادامه راه موثر خواهد بود.

علت سبقت نرخ بیکاری در ایران را در کارخانه جهان ببینید

درادامه این برنامه، مستند «کارخانه جهان» از جذاب‌ترین مستندهای جشنواره مردمی فیلم عمار از تاریخچه و فرهنگ مردم کشور چین با محوریت مقایسه اقتصاد ایران و چین پخش شد. در این مستند آمده که چطور کشوری که در 50 سال قبل مردمانش از فقر و گرسنگی جان خود را از دست می‌دادند می‌تواند به یکباره پیشرفت بسزایی کرده و به قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود؟ چطور نرخ بیکاری در کشوری با بیش از یک میلیارد جمیعت، از ایران 80 میلیونی کمتر است؟ پس از پخش مستند با حضور محمد دلاوری خبرنگار و مستندساز خوش ذوق، محمدرضا حق نگهدار کارگردان و پژوهشگر، امین صالحی طراح و مدیراجرایی سینما کارآفرینی قاصدک و پرسش و پاسخ حاضران این مستند به بوته نقد گذاشته شد.

محمد دلاوری مهمترین ویژگی الگوی توسعه چینی را مشخص بودن هدف دانست و گفت: آن‌ها تکلیف‌شان را با خودشان روشن کردند و از یک زمانی تصمیم گرفتند که تولید ثروت کنند و تمام تبعات آن را پذیرفتند. همه چیز را کنار گذاشتند و تمرکز کردند که خود را از فقر  وگرسنگی نجات دهند.

 

وی با اشاره به اینکه ما بر خلاف الگوی چینی تمرکز بر یک هدف و برنامه مشخص نمی‌کنیم، گفت: ما می‌خواهیم در همه چیز بهترین باشیم. البته نمی‌گویم الگوی چینی بهترین الگوست. کسانی که فکر می‌کنند چین بهشت است، در اشتباه هستند.

دلاوی با اشاره به اینکه نکته قابل توجه این است که آن‌ها توانستند با این الگو در حدود 50سال به فقر و گرسنگی فائق بیایند و به یکی از قدرت‌های اقتصادی بزرگ جهان تبدیل شوند، ادامه داد: اما طبیعتا نقاط ضعفی هم وجود داشت. مثلا محیط زیست را نادیده گرفتند. دموکراسی را کنار گذاشتند و در طی راه حمام خونی از آزادیخواهان راه انداختند. از خیلی چیزها گذشتند و فاز بندی کردند تا به هدف رسیدند.

وی با اشاره به قانون کار جالب در چین وضرورت تغییر قانون کار در ایران، تصریح کرد:  قانون کار چین در شهرهای بزرگ با روستاها و حومه شهرها متفاوت است. این تفاوت به رونق تولید و توسعه متوازن کمک می‌کند. نکته قابل توجه دیگر سطح بندی کیفیت محصولات است. آن‌ها در یک مرحله فقط جنس آشغال تولید کردند با کیفیت پایین و ارزان اما بازار جهان را تسخیر کردند بعد در چندین سطح کیفی محصول ارائه دادند.

دلاوری با اشاره به اینکه در یک مقطعی چین با یک تفکر سازمان یافته جنس بنجل تولید می‌کرد، گفت: البته مردم هم قاطعانه همراهی کردند و تبعات آن را پذیرفتند.

این فعال رسانه‌ای افزود: نظام ذهنی چینی حداقلی است و مردم تبعیت‌پذیری بالایی دارند. گاهی مشاهده می کنی فردی در یک کارخانه با حقوق حداقلی ساعت‌ها فقط یک کار تکراری انجام می‌دهد و سوالی هم نمی‌پرسد. آن‌ها بیشتر خطی فکر می‌کنند. رهبران چینی این آدم‍‌های ساده را در پازل گذاشتند و کار را پیش بردند.

دلاوری با بیان اینکه 50 نفر چینی را خیلی راحت تر از پنجاه نفر ایرانی در یک کار گروهی می توان ساماندهی کرد، یادآور شد: مشکل اینجاست که ما می‌خواهیم همه کارهایی که همه دنیا کردند انجام دهیم. حتی چطوری هم نمی‌دانیم.  سرشار از شور وارد کار می‌شویم. گاهی هم موفقیت‌هایی کسب می‌کنیم اما موفقیت‌ها به هم زنجیر نمی‌شود.

 شیائوپینگ، جانشین مائو پشت کشتار نظامی هزاران دانشجو و شهروند چین که به دنبال آزادی بیشتری بودند، فرمول این آدم‌های ساده چینی را پیدا کرد ما هم باید فرمول توسعه خودمان را پیدا کنیم البته شیائوپینگ اگر به ایران بیاید قاطی می کند فرمول او اینجا جواب نمی دهد.

جای خالی الگوی توسعه بومی پیشرفت اقتصادی را به چالش می‌کشد

دلاوری در حاشیه برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص نقش رسانه در مدل توسعه ایران گفت: اول باید الگوهای کلی توسعه ایران طراحی شود، بعد نقش رسانه در آن مشخص شود. در الگوهای غربی رسانه رکن چهارم است و باید نقش نظارت داشته باشد و افشاگرانه عمل کند اما لزوما این نیست که اگر این نقش نباشد، توسعه اتفاق نمی‌افتد.

به گفته وی به‌نظر من اول باید تعریف شود که منظور ما از توسعه چیست؟ مدل چینی، سنگاپوری یا غربی را می‌شناسیم و با همه تبعاتش قبول داریم یا مدل بومی داریم؟ بعد از تعیین مدل باید بگوییم نقش رسانه چیست و کجای کار باید قرار بگیرد؟

دلاوری ابراز داشت: در حال حاضر انتظار می‌رود رسانه‌ها فشار بیاورند که اقا ما الگو نداریم. یک بلاتکلیفی در نظام توسعه خودمان داریم. این بلاتکلیفی باید حل شود.

وی یکی از نقاط قوت الگوی چینی را مبارزه جدی با فساد اقتصادی دانست و درخصوص مقایسه اقتصاد ایران و چین در این خصوص پاسخ داد: متاسفانه در این زمینه ایران اصلا قابل مقایسه با مدل چین نیست. در چین از یک دوره ای به بعد روی لباس کارمندان شماره داشت و اگر کسی اقدام به گرفتن رشوه می‌کرد سریع و قاطعانه با برخورد خشن مواجه می‌شد. در این موارد در بالاترین رده‌ها هم اصلا مماشات نمی‌کنند و بسیار سختگیر هستند. وی با خنده تلخی ادامه داد: اما در ایران همه با هم دوست هستیم و خبری از برخورد جدی نیست. خیلی راحت تخلف و فساداقتصادی اتفاق می‌افتد.

دلاوری در خصوص انگیزه ساخت این مستند نیز پاسخ داد: با توجه به خلاء موجود وظیفه ماست که الگوهای اقصی نقاط جهان را رصد کنیم کمک کنیم به اینکه مدل توسعه ایران شکل بگیرد. از طرف دیگر ما مستند سازیم باید مرتب بسازیم نمی توانیم آرام بگیریم.

«976 روز در پس کوچه‌های اروپا» سوغات دلاوری به سینما کارآفرینی قاصدک

این فعال رسانه‌ای دست خالی راهی سفر به شیراز نشده بود و کتاب جدیدش را به عنوان سوغات به همراه داشت.

دلاوری درباره این کتاب توضیح داد:  کتاب «976 روز در پس کوچه‌های اروپا» حاصل حدود سه سال زندگی من در اروپاست. البته این کتاب صرفاً یک سفرنامه نیست بلکه تجربه شخصی و زندگی نوشته‌های من است. در این کتاب سعی کردم از هر موضوع ساده‌ای یک برداشت اجتماعی و یک برداشت سیاسی داشته باشم و شباهت‌ها و تفاوت‌های خودمان با اروپایی‌ها را بیان کنم. اینکه کجا بهتر است ما از آن‌ها یاد بگیریم و کجا آن‌ها از ما یاد بگیرند.

 

وی افزود: در این کتاب و در خلال بازگویی اتفاقات روزانه که با چاشنی طنز نیز همراه است سعی کردم بگویم که مردم اروپا چگونه فکر می‌کنند و جامعه، اقتصاد و سیاست در آن کشور چگونه سامان یافته است. سعی کردم شرح دهم که چه اتفاقی در اروپا رخ داده که آن‌ها در زمره کشورهای توسعه یافته قرار گرفتند.

این فعال فرهنگی یادآور شد: یادداشت‌هایی که منجر به نگارش این کتاب شد را پیش از این در زمان اقامت می‌نوشتم و در دو سالی که پس از بازگشت از اروپا از کار خبر خارج شدم آن‌ها را تنظیم کردم که حاصل آن در قالب این کتاب از سوی نشر قدیانی منتشر شده است.

به گزارش فارس در پایان این برنامه محمد دلاوری تازه ترین کتابش را به به دست اندرکاران سینما کارآفرینی قاصدک تقدیم کرد و تصویر دلاوری که با هنر دست یکی از کارآفرینان شیرازی به زیبایی نقاشی شده بود به همراه تندیس جبهه فرهنگی انقلاب به او اهدا شد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول