اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فرمانده ناتو: شاناهان و آکار احتمالا هفته آینده در بروکسل دیدار می‌کنند

در پی افزایش تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا در خصوص قضیه «اس-400»، فرمانده ناتو از احتمال دیدار سرپرست موقت پنتاگون و وزیر دفاع ترکیه در نشست هفته آینده ناتو در «بروکسل» خبر داد.

فرمانده ناتو: شاناهان و آکار احتمالا هفته آینده در بروکسل دیدار می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تاد ولترز» فرمانده ناتو در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در خصوص جدال واشنگتن و آنکارا در ارتباط با سامانه‌های «اس-400» گفت که «پاتریک شاناهان» سرپرست موقت پنتاگون و «خلوصی آکار» همتای ترکیه‌ای وی در ارتباط با طرح‌های آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی روسیه در ارتباط هستند.

این فرمانده ناتو همچنین اعلام کرد که شاناهان و آکار احتمالاً در نشست هفته آینده «ناتو» در «بروکسل» پایتخت بلژیک با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

علیرغم هشدارهای اخیر سرپرست موقت پنتاگون برای خارج کردن ترکیه از پروژه جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» در صورت ادامه حضور آنکارا در پروژه خرید سامانه‌های اس-400، ولترز مدعی شد که روابط نظامی میان آمریکا و ترکیه «کاملاً و به طور مثبتی محکم و استوار» است.

ولترز در نمایش هوایی پاریس گفت: «ما این دو دارایی، اس-400 و اف-35 را با یکدیگر در یکجا قرار نمی‌دهیم. من می‌دانم که گفت‌وگوهایی میان وزیر آکار و شاناهان درباره جزئیات انجام خواهد گرفت و در نتیجه ممکن است فرصت ملاقات این دو در نشست هفته آینده وزرای ناتو وجود داشته باشد».

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تکاپو است تا با توسل به زور و تهدید کشورهای دیگر از جمله هند و ترکیه را از قراردادهای دفاعی با مسکو منصرف کند.

با این حال، هر دو کشور ترکیه و هند به طور مداوم با انتقاد از دیپلماسی تهدید و اجبار واشنگتن تأکید کرده‌اند که آمریکا حق ندارد، قوانین و شروط خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند.

روابط دو کشور آمریکا و ترکیه به علت تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مرحله بحرانی را شاهد است. آمریکا خرید این موشک‌ها از روسیه را یک خطر بزرگ برای خود می‌پندارد و معتقد است که ترکیه نمی‌تواند همزمان از هر دو جنگ‌افزار استفاده کند.

اخیراً، سرپرست موقت پنتاگون  با ارسال نامه‌ای به «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، اطلاع داد که واشنگتن چگونه آنکارا را از پروژه جنگنده‌ اف-35 خارج می‌کند.

در این نامه به ترکیه هشدار داده شده بود که در صورت عدم لغو قرارداد خرید سامانه‌های روسی «اس-400»، از پروژه اف-35 حذف خواهد شد.

واشنگتن تمامی این اقدامات تهدید‌آمیز را با هدف منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های اس-400 انجام می‌دهد اما ترکیه تأکید دارد که اس-400 در مقایسه با تمامی جایگزین‌های پیشنهادی آمریکا، یک راه‌حل کارآمدتری برای بخش دفاعی این کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول