اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

برای ۸ سالگی «اوج»، سازمانی که روح تازه به هنر انقلاب دمید/ کاش همه مثل «اوج» باشند

سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» در آخرین روزهای بهار ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد؛ مجموعه‌ای که به زعم کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر، کارهای بزرگی کرده و روح تازه‌ای به هنر انقلاب اسلامی دمیده است.

برای ۸ سالگی «اوج»، سازمانی که روح تازه به هنر انقلاب دمید/ کاش همه مثل «اوج» باشند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، آخرین روزهای بهار سال ۱۳۹۰ بود که سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» متولد شد؛ سازمانی که برای پر کردن جای خالی نهادهای فرهنگی و هنری انقلابی پا به میدان گذاشت و اگر چه طی این سال‌ها همواره در اوج نبوده، اما در مجموع کارنامه آن کاملاً قابل دفاع است.

اوج در جبهه‌های مختلف فرهنگ و هنر فعال است؛ از موسیقی و سرود (مرکز مأوا) تا هنرهای تجسمی (خانه طراحان انقلاب اسلامی) و تئاتر (مرکز هنرهای نمایشی مهنّا). اما بیشترین اثرگذاری اوج در حیطه تولیدات مستند، تلویزیونی و سینمایی است و از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به سریال‌های «سرّ دلبران» و «پایتخت ۵» و فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «بادیگارد»، «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب» و «۲۳ نفر» اشاره کرد.

درباره عملکرد این سازمان با منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما، حسن خجسته استاد دانشگاه و عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا و علیرضا داودنژاد نویسنده و کارگردان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

* شاخصه سازمان اوج انقلابی بودنش است

منوچهر محمدی، مدیر پردیس سینمایی مگامال درباره عملکرد سازمان هنری رسانه‌ای اوج به خبرنگار فارس گفت: سازمان اوج طی سال‌های اخیر عملکرد قابل دفاعی در حوزه سینما و تلویزیون داشته و تولیدات سازمان اوج به حدی ارزنده و انقلابی است که ما نه تنها بابت این تولیدات، سپاسگزار دوستان در این مجموعه هستیم؛ بلکه برای کمک به این تولیدات شاخص از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم.

این تهیه‌کننده، ویژگی شاخص سازمان هنری رسانه‌ای اوج را انقلابی بودن دانست و توضیح داد: حسن بزرگ این سازمان آن است که در چارچوب اهداف و سیاستگذاری‌های نظام و انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند و واقعا در تولیدات این مجموعه هیچ انحرافی از مسیر انقلاب وجود ندارد.

«اوج» در چارچوب اهداف و سیاستگذاری‌های نظام و انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند و در تولیداتش هیچ انحرافی از مسیر انقلاب وجود ندارد

محمدی درباره وجه تمایز این سازمان با دیگر مجموعه‌ای مشابه با خودش گفت: من هیچ سازمان مشابهی برای اوج در کشور سراغ ندارم، سازمان اوج یکه‌تازی می‎کند و تولیداتی بسیار ارزشمند و برجسته در حوزه فرهنگ و هنر دارد.

 

 

* سازمان اوج روح تازه به هنر انقلاب دمید

حسن خجسته عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما معتقد است از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون شاهد تشکیل سازمان‌ها و نهادهایی بوده‌ایم که با هدف تأثیر‌گذاری در عرصه فرهنگ تشکیل شدند ولی پس از مدتی به دلیل عدم مدیریت تحول و بروز رسانی سیاست‌ها وارد رکود شدند. 

وی با اشاره به سالگرد تشکیل سازمان هنری رسانه‌ای اوج گفت: اوج بر این اساس به وجود آمد که بتواند هواداران یک اندیشه فکری را که دارای ذائقه هنری بودند، به هم مرتبط سازد و ظرفیت‌های آنها را به هم مرتبط و هم‌افزا کند.

عضو شورای سیاست‌گذاری ادوار جشنواره فیلم فجر ادامه داد: «اوج» در زمانی تشکیل شد که همه سازمان‌های متولی عرصه فرهنگ در رکود بودند و شکل‌گیری آن باعث دمیدن روح تازه به هنر انقلاب شد.

«اوج» در زمانی تشکیل شد که همه سازمان‌های متولی عرصه فرهنگ در رکود بودند و شکل‌گیری آن باعث دمیدن روح تازه به هنر انقلاب شد

خجسته افزود: این ظرفیت‌های پراکنده اگرچه قبلاً در جامعه حضور داشتند ولی تا به نظم و انتظام نرسند، اثرگذاری‌شان محدود بود، البته من منکر فعالیت‌های فردی و تأثیرگذاری آنها نیستم ولی با شکل‌گیری سازمان اوج و شبکه‌سازی بین فعالیت‌های هنرمندان انقلابی، امروز هر یک از آنها می‌دانند که می‌توانند تأثیرگذاری بالاتری نسبت به قبل داشته باشند و از این جهت به سازمان اوج باید نمره عالی داد.

وی اظهار داشت: سازمان اوج از این جهت که توانست بر خلاف سایر سازمان‌ها سیاست‌های خود را با اقتضائات زمانی تطبیق دهد، جای خالی یک سازمان انقلابی در عرصه هنر را پر کرد.

 

* کاش همه نهادهای فرهنگی مثل «اوج» باشند

محمدمهدی سیار، شاعر و ترانه‌سرای کشورمان هم درباره لزوم هم‌افزایی میان سازمان اوج و نهادهای مشابه آن گفت و افزود: به نظرم لازم است انرژی خوب سازمان اوج، به مجموعه‌های بزرگ و قدیمی مثل صداوسیما و وزارت ارشاد منتقل شود. برای این کار هم شاید بهتر باشد مجموعه‌های مشابه اوج مثل حوزه هنری، مجموعه راه، شهرستان ادب و مجمع ناشران انقلاب اسلامی در کنار این مجموعه که توانسته گام‌های بسیار بلندتری از دیگران بردارد، قرار بگیرند تا لااقل به برکت هم‌فکری، یک هم‌افزایی و توان عظیم‌تری در اختیار هنر انقلاب اسلامی باشد.

او ادامه داد: من همیشه آرزو می‌کنم، ای کاش همه نهادهای فرهنگی دیگر هم با همین دست‌فرمانی که اوج مشغول است، کار کنند. واقعا لازم است که به همه عزیزان فعال در سازمان اوج که با تعداد اندک اینقدر خوب ظاهر شده‌اند خداقوت بگوییم برای این سال‌های فعالیت مستمر و مفیدی که در مجموعه داشتند.

لازم است انرژی خوب سازمان اوج، به مجموعه‌های بزرگ و قدیمی مثل صداوسیما و وزارت ارشاد منتقل شود. ای کاش همه نهادهای فرهنگی دیگر هم با همین دست‌فرمانی که اوج مشغول است، کار کنند.

این شاعر و ترانه‌سرا در خصوص عملکرد این سازمان فرهنگی در هشتیمن سالگرد تاسیس خود گفت: به نظرم مجموعه اوج یکی از هوشمندترین مجموعه‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است. اوج هم در عرصه تولید و هم در عرصه ارتباط با نخبگان و عموم مردم توانسته روندی موفق و مفید داشته باشد.

سیار با اشاره به فعالیت‌های سازمان اوج در زمینه ادبیات گفت: مثلا در حوزه ادبیات برنامه شب شاعر که به همت آقای قرایی و سازمان اوج برگزار می‌شد بسیار ارزشمند بود و تاثیر بسزایی در فضاسازی عمومی برای ادبیات و شعر داشت. شب شاعر قابل قیاس با هیچ یک از برنامه‌های مشابه دیگر نیست چون اساسا یک برنامه منحصر به فرد است؛ برنامه‌ای که به طور مستمر شاعران بی سروصدا و بی‌حاشیه شعر انقلابی را دور هم جمع می‌کرد و از آن‌ها تجلیل می‌کرد. من نمونه این جمع صمیمی و محترم را که مستمر کنار هم قرار بگیرند در هیچ کجای دیگر سراغ ندارم.

 

* «اوج» می‌تواند سینما را تغییر دهد

علیرضا داودنژاد، نویسنده و کارگردان سینما هم معتقد است: برای تغییر فضای سینما نیازمند تحول هستیم و بخشی از این تحول را نهادهای فرهنگی مانند «اوج» می‌توانند انجام بدهند.

کارگردان فیلم «نیاز» ادامه داد: وضعیت سینمای ایران، این روزها عجیب و نامناسب است. به عنوان یک سینماگر به تغییر و تحول این فضا اعتقاد دارم و فکر می‌کنم برای عبور از این بحران و حفظ ماهیت سینمای ایران، نیازمند دگرگونی و تصحیح مسیر هستیم. 

داودنژاد تأکید کرد: قطعا وظیفه نهادها و سازمان‌های فرهنگی در این شرایط، دشوار و حساس است. برای عبور از این فضای عجیب، همه سینماگران و نهادها باید به برنامه‌های عملی و کاربردی فکر کنند. سازمان «اوج» با توجه به ظرفیت‌ها و بنیه مالی که دارد، می‌تواند بخشی از این تغییر را انجام دهد. 

سازمان «اوج» با توجه به ظرفیت‌ها و بنیه مالی که دارد، می‌تواند برای حفظ ماهیت سینمای ایران و ایجاد تحول در آن گام بردارد

او گفت: من از محصولات سازمان «اوج» فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «ماجرای نیمروز» را دیده‌ام. «تنگه ابوقریب» را بسیار دوست دارم، فیلمی جسورانه که واقعیت روزمره جنگ در آن به تصویر کشیده شده است. خوشحالم که زمینه ساخت چنین فیلمی فراهم شده است. اما از آنجا که همه تولیدات این سازمان را ندیده‌ام، نمی‌توانم داوری قطعی درباره آن داشته باشم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول