اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آخرین روند اقدامات فنی ایران در راستای گام اول کاهش تعهدات برجامی فردا اعلام می‌شود

آخرین روند اقدامات فنی سازمان انرژی اتمی در راستای گام اول کاهش تعهدات برجامی فردا(دوشنبه) هم‌زمان با بازدید رسانه‌ها از مجتمع آب سنگین اراک (خنداب) اعلام خواهد شد.

آخرین روند اقدامات فنی ایران در راستای گام اول کاهش تعهدات برجامی فردا اعلام می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه روند اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران در راستای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی، قرار است مدیران و سردبیران رسانه‌های داخلی فردا (دوشنبه) 27 خرداد ماه از کارخانه آب سنگین اراک بازدید کرده و در جریان آخرین اقدامات فنی ایران قرار می‌گیرند.

بازدید از کارخانه آب سنگین و اکسیژن 18 و همچنین راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (خنداب) از برنامه‌های این تور هسته‌ای است و در پایان نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت خواهد پرداخت.

نمایندگان رسانه‌های گروهی 30 اردیبهشت ماه نیز از مجتمع غنی سازی نطنز (شهید احمدی روشن) بازدید کرده و در جریان آخرین اقدامات فنی در این تاسیسات قرار گرفتند و در همان زمان اعلام شد که ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم 3.67 کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافت.

 

 

در نشستی خبری که همان روز در مجتمع شهید احمدی‌روشن برگزار شد، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که دو هفته دیگر هم بازدید مشابهی از آب سنگین اراک انجام خواهد شد.

 

 

کمالوندی در این نشست خبری همچنین اعلام کرد: از امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت ماه) با توجه ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ و زنجیره، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس بین‌المللی ارائه شده است.

وی عنوان کرد: ظرفیت ۴ برابری پیامی برای طرف مقابل است که قابلیت افزایش بیشتر وجود دارد و دیری نخواهد بود که از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهیم کرد. چه بهتر که هرچه زودتر اگر می‌خواهند همین محدوده‌ها حفظ شود، کشورهای اروپایی اقدامات لازم را انجام دهند.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس،  ۱۸ اردیبهشت سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این روز برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

در این بیانیه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.(اینجا بخوانید)

براساس برجام جمهوری اسلامی ایران مقید بود تا 15 سال میزان ذخایر اورانیوم غنی شده را به 300 کیلو و ذخایر آب سنگین را به 130 تن محدود کند. در همین زمینه سید عباس عراقچی 18 اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: ایران امروز اعلام کرد دیگر به این محدودیت قائل نیست و ما دیگر هیچ محدودیتی برای میزان ذخایر خود قائل نیستیم. اینکه ذخایر به چه مراحلی می‌رسد و چه میزان افزایش می‌یابد، دست خودمان است، با توجه به ظرفیت‌های فنی، نیازها و تعاملات دیپلماتیک در عرصه عمل تصمیم می‌گیریم که با چه سرعتی مواد و ذخایر خود را افزایش دهیم.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (+) نیز روز جمعه دهم خرداد ماه پانزدهمین گزارش خود درباره راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231  (2015) شورای امنیت را منتشر کرد.

*39 روز از فرصت 60 روزه گذشت

گفتنی است 39 روز از فرصت 60 روزه ایران به کشورهای باقیمانده برجام در اجرای تعهدات مالی و بانکی آنها باقیمانده و اینگونه که به نظر می‌رسد اقدام خاصی تاکنون از سوی طرف‌های مقابل صورت نگرفته جز سفر «پر فیشر» رئیس اینستکس به همراه هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به تهران و رایزنی‌هایش با مسئولان نهاد متناظر ایرانی. هایکو ماس هم در تهران بار دیگر بر حمایت این کشور از برجام تأکید کرد، ولی متاسفانه تاکنون ایران شاهد هیچ گام ملموس و عملی از جانب سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا و دیگر اعضای باقیمانده برجام نبوده و تنها به صدور بیانیه‌های سیاسی منجر شده است.(اینجا بخوانید)

وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با ظریف افزایش تنش در منطقه را به نفع هیچکس ندانست و با بیان اینکه منافع اقتصادی ایران در برجام محقق نشد، گفت: ما و دیگر کشورهای اروپایی تلاش می کنیم امکان تجارت با ایران را فراهم کنیم.(بیشتر بخوانید)

 

 

وزیر خارجه ایران نیز در نشست خبری مشترک با ماس تأکید کرد که اقدامات جدید ایران کاملا منطبق بر حقوق شناخته شده در ماده 36 برجام است و آمادگی داریم اقدامات خود [در چارچوب بند 36 برجام] را ادامه داده، متوقف کنیم یا بازگشت دهیم بر حسب اقداماتی که شرکای ما نسبت به اجرای تعهداتشان در برجام اقدام عملی انجام دهند.(اینجا بخوانید)

البته دیروز نیز «هلگا اشمید) معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سفرش به منطقه دیداری یک روزه از تهران داشت و با سید عباس عراقچی دیدار و درباره برجام، اینستکس و تحولات کنونی منطقه گفت‌وگو کرد.

 

 

عراقچی پس از این دیدار در گفت‌وگویی با بیان اینکه شاهد اقدام ملموسی از سوی اتحادیه اروپا نبوده‌ایم اعلام کرد که این فرصت 60 روزه به هیچ وجه تمدید نمی‌شود و ایران اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند مگر اینکه آن‌ها خواسته‌های ما را تامین کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول