اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تدارک ترکیه برای تلافی‌ کردن تحریم‌های آمریکا بر سر اس 400

یک مقام ارشد ترکیه‌ای خبر داده که به دستور رئیس‌جمهور این کشور، آنکارا در حال بررسی و تدارک برای تلافی‌ کردن تحریم‌های احتمالی واشنگتن بر سر خرید اس 400 روسیه است.

تدارک ترکیه برای تلافی‌ کردن تحریم‌های آمریکا بر سر اس 400

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌ها بین ترکیه و آمریکا درباره طرح خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه شدت گرفته است، یک مقام ترکیه از تدارک این کشور برای پاسخگویی به هر گونه تحریم آمریکا خبر داده است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: «در حالی که تنش‌ها بین ایالات متحده و ترکیه بر سر تصمیم این کشور برای تکمیل توافق (خرید) اس ۴۰۰ با روسیه به اوج رسیده است، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هشدار داده است که هیچ کسی در موقعیتی برای اولتیماتوم دادن به آنکارا درباره مواضعش نیست».

در گزارش این رسانه روس به خبر شبکه «بلومبرگ» به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای هم اشاره شده است. این مقام خبر داد، که ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور، در حال اتخاذ یک سری تدابیر به منظور مقابله با تحریم‌های قریب‌الوقوع ایالات متحده بر سر سامانه‌های دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه است.

این مقام ترکیه‌ای که نخواست نامش فاش شود، خبر داده که آنکارا برای تلافی کردن در قبال تحریم‌های واشنگتن، در حال بررسی محصولات صادراتی ترکیه به آمریکا و همچنین وارداتی از آمریکا به ترکیه است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز جمعه هشدار داده بود که کشورش در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا، برای تلافی‌جویی آمادگی دارد.

 

چاووش اوغلو گفته بود: «ما از چندی قبل تحت رهبری رئیس‌جمهورمان، در حال کار بر روی تدابیر (تلافی‌جویانه) هستیم. به هیچ عنوان در برابر تصمیمات آمریکا، این منطق که "بی سر و صدا در گوشه‌ای بنشینیم و خفه ‌شویم" وجود ندارد. اگر ایالات متحده اقدامات منفی علیه ما اتخاذ کند، در آن صورت ما هم چاره‌ای جز انجام چنین اقداماتی نخواهیم داشت. ما عزم خودمان را برای اینکه یک کشور مستقل و آزاد باشیم، حفظ خواهیم کرد».

طبق گزارش اسپوتنیک، این اظهارات وزیر خارجه ترکیه به فاصله کوتاهی بعد از سخنان «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مطرح شد.

کالین روز جمعه، محتوای نامه ارسالی اخیر «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا به وزیر دفاع ترکیه را محکوم کرد؛ نامه‌ای که در آن تهدید شده بود که آمریکا به دلیل خرید اس ۴۰۰، به برنامه آموزش خلبانان جنگنده‌های اف ۳۵ ترکیه پایان خواهد داد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: «این نامه با روح روابط کشورهای متحد مغایرت دارد. همزمان با ارسال این نامه، محتوای آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. چنین کاری در مسائل حساس مربوط به دولت‌ها، غیرقابل قبول است...همه مطمئن باشند که ما پاسخ (آمریکا) را خواهیم داد. روسای جمهور ترکیه و ایالات متحده طی دیدار ۲۹ ژوئن (هشتم تیرماه)در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن درباره موضوع آموزش (خلبانان) اف ۳۵ صحبت خواهند کرد».

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته ضمن رد فشارهای آمریکا برای توقف خرید اس ۴۰۰ روسیه گفته بود که این قرارداد طبق توافق امضا شده و برنامه مقرر بین آنکارا و مسکو اجرایی می‌شود.

به گفته اردوغان، اولین محموله از سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه ماه جولای (از دهم تیرماه تا نهم مرداد) به ترکیه تحویل داده می‌شود.

ترکیه و روسیه دسامبر ۲۰۱۷ (آذرماه ۱۳۹۶) با امضا یک قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری در زمینه اس ۴۰۰ امضا کردند. در آن زمان، «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع وقت ترکیه گفته بود: «در اصل، موضوع مطرح شده مرتبط با وام خرید بود. اینکه از وام استفاده کنیم یا به طور نقدی پرداخت کنیم مطرح بود. نظر نهایی اینگونه شد که بخشی از آن را به صورت وام دریافت کنیم وگرنه توافق کامل حاصل شده است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول