اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

طبیعت کردستان، مستعد کشت گیاهان دارویی

کردستان به دلیل دارابودن طبیعت کوهستانی و بکر و میزان بارش مناسب سالانه، گونه‌های گیاهان دارویی متعددی را در خود جای داده است که می‌توان با کمی همت و تلاش کشت گیاهان دارویی را توسعه دادتا ضمن رونق اقتصادی، به اشتغال استان نیز کمک کند.

طبیعت کردستان، مستعد کشت گیاهان دارویی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کردستان به واسطه طبیعت کوهستانی و داشتن کوه‌های مرتفع و زیبا و  مراتع و رودخانه‌های چشم‌نواز همواره به عنوان یکی از بکرترین مناطق گردشگری خاستگاه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

کردستان در کنار جاذبه‌های بکر و طبیعی، دارای گیاهان دارویی بی‌نظیری است که نمونه آن را در کمتر جایی از اقصی نقاط کشورمان می‌توان پیدا کرد.

شنگ، گیلاخه، گل گاوزبان، جعفری کوهی، ریواس، کنگر، اسفناج وحشی، پونه، غازیاغی، نعنا کوهی، سولان، موسیر، قارچ کوهی و پیچک از جمله گیاهان دارویی در این استان که رویش آنها علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، منبع درآمد خوبی را برای روستائیان منطقه فراهم کرده است.

شرایط زراعی کردستان برای کشت گیاهان دارویی مستعد است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: شرایط زراعی کردستان برای کشت گیاهان دارویی بسیار مستعد است و در حال حاضر بیش از 13 نوع گیاه دارویی در استان کشت می‌شود.

به گفته فرید سپری، در حال حاضر بیش از 180 نفر در زمینه گیاهان دارویی در استان فعالیت دارند و رونق و توسعه این بخش با توجه به ظرفیت بالای آن در استان به صورت ویژه مورد توجه است.

وی به چرخه اقتصادی گیاهان دارویی در برخی از کشورها مانند آلمان گریزی زد و گفت: چرخه پولی و اقتصادی سالانه گیاهان دارویی در آلمان سالانه بیش از 60 میلیارد یورو است.

سپری با اشاره به اجرای طرح گیاهان دارویی در ۶ هزار هکتار از اراضی استان، گفت: رونق این صنعت با توجه به ظرفیت بالای آن در استان می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی کشاورزان داشته باشد.

مدل اقتصادی طرح گیاهان دارویی در کردستان تدوین شود

جمشید انصاری «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور» نیز در سفری که به استان کردستان داشت، خواستار ارائه مدل اقتصادی طرح گیاهان دارویی شد و اظهار کرد: باید مشخص شود که در بحث گیاهان دارویی با اجرای این طرح‌ها می‌خواهید به کجا برسید.

وی افزود: معتقدیم براساس ظرفیت‌هایی که عنوان شد اگر زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی در استان تشکیل شود، نتیجه خوبی می‌تواند داشته باشد.

معین استان کردستان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی  افزود: مهم‌ترین چیز در توسعه هر نوع تولیدی بازار کار است و بحث توسعه گیاهان دارویی در کردستان مستلزم برنامه‌ریزی‌ است.

انصاری گفت: کارهای خوبی در حوزه گیاهان دارویی در سطح استان انجام شده و  مهم‌ترین مسئله در حال حاضر این است که با تدوین یک مدل اقتصادی مناسب کار را جلو ببرید تا به بهترین ارزش افزوده برسید.

وی افزود: بیس کشاورزی کردستان بر بیس صنعت اولویت دارد و اگر اراضی شیب‌دار گسترده‌ استان با روش‌های نوین کشاورزی توسعه پیدا کند به جایگاه خوبی در استان برسیم.

غنی‌سازی ۲۳۰ هکتار از مراتع استان به وسیله گیاهان دارویی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: سال گذشته ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای انجام عملیات بیولوژیک در سطح جنگل‌ها و مراتع استان اختصاص یافت که شامل عملیات بذرپاشی و بذرکاری، تبدیل دیمزار‌های کم‌بازده، حفاظت با اولویت احیاء توسعه و غنی‌سازی گیاهان دارویی بود.

سعدی نقشبندی تصریح کرد: ستاد هماهنگی اجرای برنامه‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در استان برنامه‌ریزی زمانبندی آموزش، اجرا و نظارت و اطلاع‌رسانی پروژه‌های مربوطه را به عهده دارد که با توجه به تخصصی بودن آن اجرای این عملیات بیولوژیک توسط معاونت فنی اداره‌کل انجام شد.

وی اضافه کرد: برای اجرای این عملیات از گونه‌های دارویی و شاخص استان نظیر آویشن، ختمی و کاسنی با پیشنهاد ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها و نظارت اداره‌کل با اولویت مناطق دارای طرح مرتعداری، استفاده شد.

نقشبندی یادآوری کرد: جدای از احیا، توسعه و غنی‌سازی ۲۳۰ هکتار از مراتع استان به وسیله گیاهان دارویی،در اجرای عملیات بیولوژیک از محل اعتبارات استانی نیز ۳۰ هکتار به احیا و غنی‌سازی گیاهان دارویی به روش کپه‌کاری و با گونه‌های بومی در شهرستان‌ها انجام شد.

تولید گیاهان دارویی در شهرستان‌های استان هدف‌گذاری شده است 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اظهار کرد: روستاهای هدف در بحث داروهای گیاهی در استان شناسایی شده است.

برهان صلواتی تصریح کرد: در هر شهر استان با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد بحث تولید یک نوع  گیاه دارویی هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: در کنار افرادی که در بحث گیاهان دارویی به صورت سنتی فعالیت می‌کنند افرادی هم داریم که جایگاه جهانی در این زمینه دارند.

 تنوع گیاهی کردستان دارای پتانسیل بالای برای صنعت گیاهان دارویی در جهان است

دکترای تخصصی علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان نیز معتقد است؛ در استان کردستان به دلیل تنوع محیط جغرافیایی، وضعیت ناهمواری‌ها و شرایط آب و هوایی، انواع مختلف پوشش گیاهی را می‌توان مشاهده نمود، بیشتر نواحی غربی، کوهستانی و اغلب پوشیده از جنگل‌های طبیعی و در نواحی شرقی استان اراضی مسطح، دشت‌ها و فلات‌های نسبتاً وسیعی وجود دارند.

جلال خورشیدی افزود: استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی پتانسیل عظیمی دارد و حدود بیش از 2 هزار و 200 گونه گیاهی در مناطق مختلف استان می‌رویند که بیشتر آنها استفاده دارویی و ادویه‌ای دارند، در حوزه گیاهان دارویی، گیاهانی در استان داریم که بومی استان است و در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود.

وی تصریح کرد: فلور گیاهی استان کردستان در هر ارتفاعی متفاوت بوده و این قابلیت به اضافه توپوگرافی خاص و متغیر، تنوع گونه‌های گیاهی بسیاری را به‌وجود آورده است.

خورشیدی اذعان داشت: تنوع گیاهی استان کردستان دارای پتانسیل بالای برای صنعت گیاهان دارویی در جهان است، صدها گونه گیاهی در کردستان وجود دارد که هنوز شناسایی نشده که شناسایی این گونه‌ها و استفاده خواص دارویی آن صنعت بزرگ و مهمی برای کشور را رقم خواهد زد.

به گفته این استاد دانشگاه، صنعت گیاهان دارویی در منطقه‌ای که به گفته اهل علم نسبت به خیلی از کشورهای دیگر برتر است، می‌تواند جانی به اقتصاد ضعیف و بی‌رمق استان کردستان داده و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهد اما متاسفانه تا امروز کار اساسی انجام نشده است و فقط چند هکتار از زمین‌های استان آن هم بصورت خیلی محدود به کشت گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرده است.

توسعه گیاهان دارویی زمینه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری است

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان هم در این راستا با اشاره به توانایی استان در بحث گیاهان دارویی، گفت: امروز بستر در کردستان در این زمینه به لحاظ ظرفیت‌های خدادادی مهیاست اما رونق آن نیاز به حمایت مسوولان دارد.

عبدالله کاردانی اضافه کرد: توسعه گیاهان دارویی در کردستان زمینه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری است.

....

گیاه دارویی زمینه‌ساز رونق صنایع غذایی و دارویی است و از چند سال گذشته، کشت این گیاهان رونق گرفته و به یک صنعت درآمدزا تبدیل شده است.

به اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران، کردستان ظرفیت بالایی در کشت گیاهان دارویی دارد لذا باید تلاش شود تا زمینه‌های لازم برای نیل به هدف در این راستا فراهم شود و این در گرو حمایت‌های همه‌جانبه مسوولان استانی است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول