اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رحمان: افزایش تعامل مهم ترین هدف ریاست دوره‌ای تاجیکستان بر «سیکا» است

رئیس جمهور تاجیکستان، تقویت گفت‌وگوی سازنده و مشارکت گسترده کشورهای عضو جهت شکوفایی و توسعه آسیا را از مهم ترین هدف «دوشنبه» در دوره ریاست بر اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا عنوان کرد.

رحمان: افزایش تعامل مهم ترین هدف ریاست دوره‌ای تاجیکستان بر «سیکا» است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در پنجمین اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا در شهر دوشنبه تقویت گفت‌وگوی سازنده و مشارکت گسترده کشورهای عضو جهت شکوفایی و توسعه آسیا را از مهم ترین هدف «دوشنبه» در دوره ریاست بر اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا عنوان کرد.

وی در ادامه بر همکاری بیشتر جهت تقویت صلح و ثبات و امنیت در آسیا، تعمیق همکاری چندجانبه و تطبیق اقدامات اعتماد سازی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، زیست محیط و بشردوستانه در دائره روند اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا تاکید کرد.

رحمان ادامه داد: پدیده های نظیر تروریسم، افراط‌گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری همچنان برای امنیت منطقه ای و بین المللی تهدید محسوب می‌شود و از کشورهای عضو خواستار تعامل در این زمینه هستم.

وی افزود: تاجیکستان در همکاری نزدیک با سازمان ملل متحد و سایر شرکای بین المللی طی سال گذشته و امسال دو کنفرانس مهم با موضوع تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی در زمینه مبارزه با این خطرهای جهانی و سرچشمه های و منابع سرمایه گذاری آنها برگزار نمود.

رحمان گفت: مبارزه موثر با تهدید و خطرات مذکور ضرورت تطبیق اقدامات گسترده در زمینه بهبود جنبه های اجتماعی حیات جامعه های ما از جمله کاهش سطح فقر و بیکاری را تقاضا می کند.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری از وضعیت پیچیده در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد و افزود: انجام اقدامات موثر و هماهنگ سازی بیشتر تلاش های جامعه جهانی از جمله دولت های عضو اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا در این زمینه می توانند به حل و فصل موضوع این کشور مساعدت واقعی نمایند.

وی گفت: استفاده از توانایی ترانزیتی منطقه و تسریع روند نوسازی و احداث زیرساخت های جدید ارتباطاتی پاسخگوی منافع مشترک ما می باشد.

رحمان در بخش دیگری به تغییر اقلیم اشاره و از آن به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم همکاری کشورهای عضو این کنفرانس نام برد.

رئیس جمهور تاجیکستان تقویت همکاری های اقتصادی را جزء مهم حضور کشورها در روند دستیابی به رشد پایدار عنوان کرد.

وی با بیان این که بلایای طبیعی همه ساله به اقتصاد کشورهای ما خسارات بزرگ می رساند، پیشنهاد تهیه راه های موثر ارائه کمک های همه جانبه به کشورهای که از بلایای طبیعی آسیب می‌بینند، کرد.

رحمان افزود: طی 40 سال اخیر در تاجیکستان بیش از هزار یخچال از بین رفته که این در نوبه خود به بخش های کلیدی اقتصاد ملی، یعنی انرژی آبی، کشاورزی و صنایع تاثیر منفی می رساند.

رحمان تصریح کرد: تداوم روند آب شدن یخچال ها به حجم ذخایر آبی آسیای مرکزی که بیش از شصت درصد آن از تاجیکستان سرچشمه می گیرد، تاثیر منفی می رساند.

در این راستا رحمان دستیابی به اهداف رشد پایدار در منطقه تنها توسط استفاده عاقلانه از منابع آبی، کاهش خسارات و صرفه جویی آن برای نسل های آینده را امکان پذیر خواند.

رحمان در بخش دیگری به ابتکارات این کشور در زمینه آب اشاره و گفت:  در سال های مختلف توسط تاجیکستان ابتکارات مختلف در این زمینه صورت گرفته که ده ساله بین المللی عمل «آب برای رشد پایدار» در سال 2016 میلادی از جمله آن است.

وی گفت: تطبیق کامل اقدامات عملی در چارچوب این ده ساله جدید برای دستیابی به اهداف رشد پایدار  مربوط به آب مساعدت خواهد کرد.

رحمان در این رابطه شرکت کشورهای عضو اجلاس تعامل و اعتماد سازی در آسیا را در تطبیق مشترک ده ساله مذکور مهم ارزیابی کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان گفت: دوشنبه در دوره ریاست خود بر این اجلاس به توسعه روابط در زمینه های گردشگری و بهبود مشارکت کشورهای عضو در این زمینه مساعدت خواهد کرد.

رحمان ابراز امیدواری کرد که نشست امروز زمینه برای تبادل تجربه و مشخص سازی مسیرهای اصلی فعالیت مشترک در زمینه تقویت حسن اعتماد، امنیت و توسعه روند اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا فراهم می کند.

وی در ادامه ابراز اطمینان کرد که اجلاس مذکور جهت دستیابی به اهداف عمومی و تقویت ابزارهای همکاری چندجانبه و مشارکت وسیع در دائره حل مسائل عمده اجلاس تعامل و اعتماد سازی آسیا کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول