اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار «رحمان» با رؤسای جمهور سریلانکا و بنگلادش

رئیس جمهور تاجیکستان با رؤسای جمهور سریلانکا و بنگلادش که با هدف شرکت در پنجمین اجلاس تعامل و اعتمادسازی در آسیا وارد «دوشنبه» شدند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار «رحمان» با رؤسای جمهور سریلانکا و بنگلادش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با «مایتریپالا سریسنا» رئیس جمهور سریلانکا و «محمد عبدالحمید» رئیس جمهور بنگلادش که به منظور شرکت در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا وارد «دوشنبه» شدند به طور جداگانه ملاقات کرد.

در این دیدار رحمان و سریسنا نتایج مذاکرات سطح بالا 2 کشور و همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند.

رحمان ضمن خوشامدگویی به همتای سریلانکایی خود تاکید کرد: تاجیکستان در چارچوب سیاست خارجی خود به تقویت روابط دوستانه با منطقه در حال رشد آسیای جنوبی از جمله با سریلانکا اهمیت قابل توجهی می‌دهد.

طرفین طی این دیدار طیف وسیعی از مسائل مربوط به همکاری در زمینه انرژی آبی، صنایع نساجی، فناوری دارویی، پردازش پشم و چرم، ایجاد شرکت های مشترک استخراج سنگ های قیمتی و زینتی، توسعه پروژه های زیربنایی حمل و نقل و توسعه بخش گردشگری را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین در این دیدار تاکید شد که برای توسعه و گسترش روابط در زمینه‌های متقابل سودمند از جمله سیاست، اقتصاد و تجارت تشدید فعالیت گروه دوستی بین پارلمانی تاجیکستان و سیرلانکا، دستیابی «دوشنبه» به بنادر دریایی و استفاده از دالان‌های ترانزیتی می‌تواند بیشترین کمک را کند.

دو طرف ایجاد کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی و فنی و همچنین امضا پیش نویس توافقنامه همکاری در زمینه تجارت و اقتصاد را گام خوبی برای دستیابی به اهداف مشترک عنوان کردند.

در این ملاقات همچنین مسائل مربوط به مبارزه با تهدیدات و خطرات در چارچوب همکاری‌های دو و چند جانبه سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی مانند تقویت تعاملات در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، جرایم سازمان یافته فرا ملی و قاچاق مواد مخدر بررسی شد.

رحمان ضمن دیدار با همتای بنگلادشی خود بر علاقه مندی کشورش برای ارتباطات باز هم بیشتر و تقویت روابط دوجانبه با بنگلادش تاکید و از نقش این کشور در گسترش همکاری های منطقه ای به طور مثبت ارزیابی کرد.

رحمان و عبدالحمید طی این دیدار برای استفاده موثر از فرصت های مناسب همکاری به نفع دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، گردشگری، آموزش و پرورش و سرمایه گذاری مستقیم ابراز آمادگی کردند.

همچنین در این دیدار تاکید شد که استفاده از تجربه غنی بنگلادش برای توسعه صنعت در تاجیکستان، ایجاد شرکت های مشترک تولیدی، شورای تجار و امضای توافقات جدید همکاری به نفع هر 2 طرف خواهد بود.

مسائل مربوط به همکاری و همگرایی کشورها در چارچوب سازمان‌های معتبر بین المللی و موسسات در راستای حل و فصل مشکلات جهانی و مبارزه با تهدید و چالش‌های جهان معاصر از جمله دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

2 طرف بر اهمیت مبارزه مشترک علیه تروریسم بین المللی و افراط‌گرایی، امضا توافقنامه همکاری در حوزه امنیت و ایجاد گروه کاری مشترک تاکید کردند.

در این ملاقات همچنین سایر مسائل مورد علاقه 2 طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول