اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: ایران هنوز در چارچوب محدودیت‌های مفاد برجام باقی مانده است

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که ایران هنوز در چارچوب محدودیت‌های اورانیوم و آب سنگین که در برجام قید شده باقی مانده است.

لاوروف: ایران هنوز در چارچوب محدودیت‌های مفاد برجام باقی مانده است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اینترفکس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که بسیار ضروری است که مسکو و واشنگتن یک بیانیه مشترک در عالی‌ترین سطح در زمینه غیرقابل پذیرش بودن هرگونه جنگ هسته‌ای منتشر کنند. 

وی با اشاره به این مساله افزود: مسکو از آمریکا دعوت میکند ناروایی و غیرقابل پذیرش بودن جنگ اتمی را طی یک بیانیه مشترک میان دو کشور اعلام کند. 

وزیر خارجه روسیه که در «انجمن بین المللی ردینگ پریماکوف» سخنرانی می‌کرد همچنین گفت: روسیه به ابتکار عمل آمریکا در ارتباط با گفت‌وگوهای ثبات استراتژیک توجه نشان داده است و اکنون منتظر اتخاذ گامهای محکم در این زمینه است. 

لاوروف درباره مساله اوکراین نیز با بیان اینکه فرانسه و آلمان باید نتیجه مذاکرات خود را با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری جدید اوکراین اعلام کنند، تاکید کرد که مسکو آماده است در چارچوب مذاکرات «نورماندی» یا هر چارچوب دیگری در این زمینه دیدار کند.

چارچوب نورماندی، مذاکرات صلح اوکراین با مشارکت کشورهای آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه است که تا کنون به نتیجه مشخصی نیز دست نیافته است.

وزیر خارجه روسیه در زمینه برجام نیز گفت: ایران هنوز در چارچوب محدودیتهای اورانیوم و آب سنگین قید شده در برجام باقی مانده است.

وی در ادامه اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک طرفین برجام در سطح مدیران سیاسی در ماه ژوئن برگزار می‌شود. 

لاوروف با متهم کردن واشنگتن به نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تعامل با ایران گفت: عدم توانایی برای رسیدن به توافق، بهترین چیزی است که میتوان درباره اقدامات واشنگتن علیه تهران گفت چرا که آمریکا به وضوح تلاش میکند دیگر کشورهای جهان را به عدم پیروی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مجبور کند تا به هدفش که فشردن گلوی یک کشور دیگر است دست یابد.

وی تاکید کرد، مسکو معتقد است که خروجی «پیمان عدم تعرض» میان ایران و کشورهای عربی منطقه مفید خواهد بود.

لاوروف در این ارتباط گفت: «وزیر خارجه ایران اخیرا یک پیشنهاد در زمینه عدم تعرض میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مطرح کرد؛ این موضوع می‌تواند موثر باشد.»

پیمان عدم تعرض پیشنهاد «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به کشورهای عربی است که در سفر اخیر وی به بغداد مطرح و اعلام شد.

روسیه پیش از این نیز از این طرح استقبال کرده بود. 

لاوروف در این زمینه گفته بود، «موافقت با عدم حمله به یکدیگر، احتمالا اولین گام در جهت کاهش تنش باشد و ما این نوع از توافقات را اقدامی صحیح می‌دانیم.»

h,g فوریه سال جاری میلادی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا عضویت آمریکا را در پیمان منع موشکهای میان برد اتمی را با ادعای نقض این پیمان از سوی مسکو به حالت تعلیق درآورد. واشنگتن اعلام کرد تا شش ماه به روسیه زمان می‌دهد به طور واقعی و قابل رسیدگی خود را با آن منطبق کند.

در واکنش به این مهلت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز عضویت کشورش را در این پیمان به حالت تعلیق درآورد. 

معاهده INF در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه بسته شد و از ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. این معاهده شامل موشک‌های زمینی استقرار یافته و استقرار نیافته میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) است.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول