اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزیر خارجه آلمان: منافع اقتصادی ایران دربرجام محقق نشد

وزیر خارجه آلمان افزایش تنش در منطقه را به نفع هیچکس ندانست و با بیان اینکه منافع اقتصادی ایران در برجام محقق نشد، گفت: ما و دیگر کشورهای اروپایی تلاش می کنیم امکان تجارت با ایران را فراهم کنیم.

وزیر خارجه آلمان: منافع اقتصادی ایران دربرجام محقق نشد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان که بامداد امروز (دوشنبه) به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی و در ادامه سفرش به اردن، عراق و امارات وارد تهران شد، بعدازظهر امروز پس از گفت‌وگویی دو ساعته با ظریف در نشست خبری مشترک ضمن قدردانی از استقبال به عمل آمده و فرصت پیش آمده برای انجام گفت‌وگوها عنوان کرد: بسیار ضروری بود در این شرایط تبادل نظرات صریح صورت بگیرد.

*افزایش تنش در منطقه در راستای منافع هیچکس نیست

وزیر خارجه آلمان گفت: در منطقه‌ای که هستیم شرایط بسیار حساس و جدی داریم و افزایش تنش در منطقه در راستای منافع هیچکس نیست.

وی با اشاره به دیدارهای منطقه‌ای خود در امان، بغداد و ابوظبی، افزود: با تمام طرفینی که در چند روز اخیر در سفرم صحبت کردم، هیچکس خواهان افزایش این تنش‌ها در منطقه نبود و این پیام را از منطقه به ایران آوردم.

ماس در تشریح گفت‌وگوهایش با ظریف عنوان کرد: امروز صحبت‌های فشرده‌ای درباره برجام و نحوه ادامه برجام داشتیم و موضع ما و سه کشور اروپایی حمایت از برجام است، خواهان این هستیم که تعهداتمان را اجرا کنیم، البته نمی‌خواهیم معجزه‌ای بکنیم، ولی در تلاش برای حفظ برجام هستیم که مانع از به شکست انجامیدن برجام شویم. در همین راستا درصددیم اینستکس را اجرایی کنیم.

وی گفت: درباره سوریه و یمن نیز صحبت کردیم، آلمان معتقد است که باید از تلاش‌های سازمان ملل در این خصوص حمایت شود و این مسائل راه‌حل سیاسی دارند و نه نظامی. علاقه‌مند هستیم با ایران در خصوص این موضوعات صحبت کنیم و ایران نفوذ زیادی در منطقه دارد و از این نفوذ استفاده می‌کند و معتقدیم در راستای منافع ما و منطقه است که راه‌حل سیاسی پیدا و درگیری‌های نظامی متوقف شود.

وی درباره رژیم صهیونیستی نیز گفت: این مسئولیتی است که ما به گردن داریم. دوستی نزدیکی بین آلمان و اسرائیل وجود دارد و اصلی است که وجود دارد و این نتیجه‌ای که است که تاریخ به ما داده و اینکه من امروز در ایران هستم این حق را تغییر نمی‌دهد.

* خروج آمریکا از برجام باعث شد منافع اقتصادی ایران محقق نشود

به گزارش فارس، وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کارشکنی آمریکا در همکاری شرکت‌های آلمانی با ایرانی گفت: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و معتقدیم رسیدن به این توافق کار درستی بوده است و ما این را به رسمیت می‌شناسیم که ایران خواهان بهر‌ه‌مندی از حقوق خود در چارچوب برجام است.

 

 

هایکو ماس ادامه داد: خروج آمریکا از برجام باعث شد منافع اقتصادی پیش‌بینی شده برای ایران محقق نشود، ما و دیگر کشورهای اروپایی تلاش می‌کنیم امکان تجارت را فراهم کنیم و از طریق اینستکس تبادلات امکانپذیر باشد و شرکت‌های اروپایی بتوانند در ایران فعالیت کنند و ایران بتواند از منافع اقتصادی پیش بینی شده در برجام استفاده کند و ما تلاش می‌کنیم تعهدات‌مان را اجرایی کنیم.

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره فرصت 60 روزه ایران به اعضای باقیمانده در برجام گفت: در سفری که چند روز گذشته به منطقه داشتم متوجه شدم در کنار تاثیرگذاری خارج از منطقه، کشورهای منطقه باید با هم گفت‌وگو کنند و من حمایت می‌کنم و کشورهای منطقه باید به راه حل‌هایی برای حل مسائل برسند. امیدوارم نیازی به گفت‌وگو برای زمان پس از برجام نباشد و این در صورتی امکانپذیر است که همه طرف‌ها به تعهداتشان پایبند باشند و آن را اجرا کنند.

وی گفت: اتحادیه اروپا سعی می‌کند بعد از خروج آمریکا از برجام، در چارچوب امکاناتی که دارد براساس برنامه جدیدی که دارد، خروج آمریکا را جبران کند و باعث حفظ برجام شود، ولی آنچه را که نمی‌پذیریم (less for less) است (کاهش تعهدات یک طرف در ازای کاهش بهره‌مندی از منافع اقتصادی) و اینکه چون یک طرف تعهداتش را اجرا نکرده طرف دیگر هم تعهداتش را کاهش دهد. این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در این زمینه ارزیابی‌های خود را انجام می‌دهد.

*وقتی وزیر خارجه آلمان از پاسخگویی طفره می‌رود

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این سؤال که شما برای کاهش تنش به منطقه سفر کردید ولی در اخبار عنوان می‌شود که آلمان به برخی کشورهای منطقه سلاح می‌فروشد و قبلا هم سابقه فروش سلاح شیمیایی به صدام در جنگ عراق علیه ایران داشتید، بدون پاسخ به این سؤال گفت: در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ است و اینجا جنگ نیست و همه تلاش خود را می‌کنیم که جنگی رخ ندهد. تنشی که در منطقه وجود دارد بسیار خطرناک است و ممکن است در اثر این اتفاق زنجیره‌ای از اتفاقات رخ دهد و اوضاع از کنترل خارج شود. همه کشورهای منطقه و غیرمنطقه باید تلاش کنند جنگی رخ ندهد و در حال حاضر عضو شورای امنیت هستیم و در این خصوص تلاش می‌کنیم که از این امر جلوگیری کنیم.

وی گفت: هفته آینده در استکهلم گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت از جمله با وزیر خارجه اردن.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول