اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود تأکید کرد تنها راه کاهش تنش در منطقه، توقف جنگ اقتصادی است.

ظریف: تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران  بعدازظهر  امروز (دوشنبه) پس از گفت‌وگویی دو ساعته با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود که به منظور انجام سفری یک روزه بامداد امروز وارد تهران شد، در نشست خبری مشترک، ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه آلمان عنوان کرد: گفتوگوهای بسیار جدی، صریح و نسبتا طولانی داشتیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما هدف مشترکی با اروپا و آلمان داریم و آن حفظ برجام، جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و بهره‌مندی مردم ایران از مزایای برجام است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد که آمریکا اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کرده و این جنگ بسیار برای منطقه و جهان و نظم بین‌المللی خطرناک است. اقداماتی که آمریکا پس از خروج از برجام انجام داده از نظر ما هدف گرفتن مردم ایران است که قرار بود بیشترین منفعت را از اجرای برجام ببرند.

 

 

ظریف با بیان اینکه ایران ثابت کرده که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و 15 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این واقعیت را به اثبات رسانده، یادآور شد: اما جمهوری اسلامی ایران موظف است از حقوق مردمش به همان اندازه که به تعهداتش پایبند است، دفاع کند و یکی از این حقوق همان چیزی است که در ماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است.

وی تأکید کرد که اقدامات جدید ایران کاملا منطبق بر حقوق شناخته شده در ماده 36 برجام است.

ظریف همچنین گفت: آمادگی داریم اقدامات خود [در چارچوب بند 36 برجام] را ادامه داده، متوقف کنیم یا بازگشت دهیم بر حسب اقداماتی که شرکای ما نسبت به اجرای تعهداتشان در برجام اقدام عملی انجام دهند.

وی افزود: امروز فرصت داشتیم درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده و دیدگاه‌های خود را با صراحت با یکدیگر مطرح کنیم. امیدواریم تلاش‌های دوستان ما در آلمان و سایر شرکای ما در 1+4 برای حفظ برجام به نتیجه برسد، حتما در این تلاش‌ها ما با آنها همکاری می‌کنیم.

* مشکل منطقه سیاست‌های تجاوکارانه رژیم صهیونیستی

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: مشکل خاورمیانه، مشکل سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز ایالات متحده از این جنایت‌هاست. مشکل این است که بر خلاف همه قواعد خوب بین‌الملل، اشغال توسط آمریکا به رسمیت شناخته شده، اشغال قدس شریف، اشغال بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته شده و سیاست‌های ضد حقوق بشر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به فراموشی سپرده شده است.

 

 

وی اضافه کرد: مشکل منطقه ما این است که آمریکا تلاش کرده با یک جنایت جدید به اسم معامله قرن حقوق مردم فلسطین را به زور زیر پا بگذارد، اینهاست که باعث خطر در منطقه است.

 

 

ظریف خطاب به خبرنگار گفت: شما باید از رژیمی که دارای سلاح‌ هسته‌ای است سؤال کنید، آقای نتانیاهو کنار نیروگاه دیمونا که مرکز ساخت سلاح هسته‌ای اسرائیل است می‌ایستد و می‌گوید ما ایران را نابود خواهیم کرد، او (نتانیاهو) سؤال را باید جواب دهد.

*ما شروع کننده هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود

وی در عین حال گفت: البته هیچکس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر اینکه پاسخ قاطعی دریافت کند.

وی تصریح کرد: ما شروع کننده هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود، اما کسی با ما جنگ را شروع کند، آن کشور پایان دهنده آن نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار آلمانی در خصوص حقوق همجنس گرایان تأکید کرد که جامعه ما اصول اخلاقی دارد که مردم ما بر اساس آن اصول به حیات ادامه می‌دهند. اصول اخلاقی و مقررات قانونی ما حاکم بر رفتار افراد در اماکن عمومی و ضرورت رعایت قانون و اخلاق عمومی است.

*انتظارات ایران

به گزارش فارس، ظریف همچنین در بیان انتظارات ایران از آلمان نیز گفت: من به دوستم گفتم توقع ایران حفظ و اجرای برجام است. توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا سه ضمیمه دو برجام و همینطور بیانیه‌های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و مدیران سیاسی که بعد از خروج آمریکا برگزار و تعهداتی که در آنها شکل گرفت، جلب کردم.

*آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می‌کنیم؟

خبرنگار اشپیگل از ظریف سوال کرد که از طرف آمریکا و اروپا این خواسته مطرح می‌شود که درباره برنامه موشکی و منطقه با ایران صحبت شود که آیا این آمادگی از سوی ایران وجود دارد در این خصوص صحبت شود؟ که وی در پاسخ گفت: در مورد بحث‌هایی که آمریکا و اروپا مطرح می‌کنند، دو‌ نکته وجود دارد: اول اینکه ما توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و ۱۲ سال کار دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت‌وگو درباره موضوعات دیگر دارند؟ نخست باید نشان دهند که توافق کردن با آمریکا فایده دارد بعد درخواست گفت‌وگو درباره یک توافق دیگر را داشته باشند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: موضوع دوم، اینکه چه کسی باعث بی ثباتی در منطقه است؟ آیا ما به صدام سلاح داده و از القاعده حمایت کرده و نخست وزیر لبنان را زندانی کردیم. آیا ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمن را بمباران می‌کنیم؟ آیا ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت کردیم یا اینکه سلاح‌های آمریکایی از طریق عربستان در اختیارشان قرار گرفت؟ آیا مناطق اشغالی کشورهای دیگر مثل قدس و جولان را به دیگری بخشیدیم؟ آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می‌کنیم؟

وی بیان کرد: اگر قرار باشد راجع به رفتار تشنج آفرین در این منطقه صحبت شود دیگران هستند که باید پاسخ دهند. ضمنا ما تفاوت دیگری هم با دیگران داریم، ما هفت هزار سال است در این منطقه هستیم، دیگران از کجا آمدند؟

*گفت‌وگوهای منطقه‌ای پیشنهاد همیشگی ایران بود/تنش جدید در منطقه نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات امروزش با هایکو ماس برای کاهش تنش در منطقه عنوان کرد: گفت‌وگوی بسیار خوبی با آقای ماس درباره نحوه کاهش تنش داشتیم. گفت‌وگوهای منطقه‌ای پیشنهاد همیشگی ایران بود و خوشحالیم آقای ماس از آن حمایت می‌کند همواره به همسایگان اعلام کردیم آماده گفت‌وگو هستیم و پیشنهاد ما برای تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای همواره روی میز است.

به گزارش فارس، وزیر خارجه در عین حال گفت: اما تنش جدید در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است که ترامپ اعلام کرده در جنگ اقتصادی با ایران است.

وی تصریح کرد: تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است، نمی‌شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته و حمایت می‌کنند در امان باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بیان کرد: معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند نقش مهمی در پایان دادن به این تنش ایفا کنند و از این نقش استقبال می‌کنیم.

ظریف درباره سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن به تهران و انتظار ایران هم گفت: آبه نماینده ژاپن است، چندین دهه است با ایران دوستی دارد و انتطار داریم مذاکره خوبی داشته باشیم، خیلی روشن است جنگ اقتصادی علیه ایران وجود دارد که باید متوقف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول