اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مطالبه کاربران توییتر از نمایندگان مجلس برای تصویب طرح «مالیات بر عایدی سرمایه»

افزایش قیمت مسکن نُقل محفل بسیاری از مردم در آرزوی خانه‌دار‌شدن شده و کاربران توییتر نیز با استفاده از هشتگ #مسکن به سهم خود به مشکلات این حوزه پرداخته و از نمایندگان مجلس، خواستار رفع این مشکل از طریق تصویب طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» شده‌اند.

مطالبه کاربران توییتر از نمایندگان مجلس برای تصویب طرح «مالیات بر عایدی سرمایه»

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، طرح دوفوریتی «مالیات بر عایدی سرمایه» که تاکنون در حدود 105 کشور دنیا به‌اجرا رسیده و هدف از تصویب آن مالیات بر عایدی سرمایه برای مقابله با نوسانات قیمت خودرو، مسکن، ارز و طلا است، سال گذشته به‌منظور بررسی و تصویب وارد مجلس شورای اسلامی شد.

مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی است که بر افزایش ارزش دارایی یا همان عایدی دارایی وضع می‌شود نه بر ارزش دارایی، بنابراین نوعی مالیات بر درآمد است نه مالیات بر ثروت و منطق دریافت آن، دریافت مالیات از محل درآمد ناشی از انجام فعالیت‌های اقتصادی به‌علت فراهم‌کردن امکانات عمومی توسط دولت بوده که از این طریق فعالیت‌های سودجویانه و سوداگرانه نیز کاهش می‌یابد.

اگرچه که سازمان امور مالیاتی کشور موافقت خود را با کلیات طرح اعلام کرده، اما برخی از دستگاه‌های دیگر به‌بهانه پخته‌ نبودن طرح و یک‌‌بُعدی پرداختنش به‌مسکن، با آن مخالف هستند، در حال حاضر نیز سازمان امور مالیاتی در حال بررسی و مطالعات کارشناسی بر روی این طرح بوده تا لایحه جامع مالیات بر عایدی سرمایه، تا پایان خرداد ماه از سازمان امور مالیاتی به وزارتخانه و سپس به مجلس ارسال شود.

منفعت‌طلبان تلاش‌های پشت‌پرده‌ای برای شکست این طرح دارند، در حالی که اجرای آن در بخش مسکن می‌تواند گره سخت مشکل مسکن که از مهم‌ترین مشکلات کنونی جامعه است را باز کند، در واقع می‌توان آن را مطالبه‌ای از سوی عموم جامعه عنوان کرد.

در حال حاضر با توجه به آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن برای اجاره‌نشین‌ها، موضوع افزایش قیمت‌های اجاره و خرید املاک، نُقل محفل بسیاری از مردم که در آرزوی خانه‌دار‌شدن هستند، شده است، کاربران توییتر نیز با استفاده از هشتگ #مسکن به سهم خود به مشکلات این حوزه پرداخته و از نمایندگان مجلس، خواستار تصویب مالیات بر عایدی سرمایه برای کمک به‌رفع این معضل شده‌اند.

در همین خصوص کاربری به‌نام «ترانه» در توییت خود با انتقاد از نگاه سرمایه‌ای در بازار مسکن، از نمایندگان مجلس درخواست کرد که درباره عملکرد خود در این زمینه پاسخگو باشند:

چطور نگاه سرمایه‌ای به ‎#مسکن رو به نگاه مصرفی تغییر دهیم؟ با قانون‌گذاری و اجرای طرح‌های راه‌گشای CGT و کاداستر به بیان ساده‌تر مالیات بر واحدهای مسکونی خالی، اما چطور؟

نمایندگان مجلس پاسخگو باشید، چه اقدامی تاکنون در این راستا انجام داده‌اید؟

سودآوربودن بازار مسکن برای متمولین موضوعی بود که «مرتضی کشاورز» در توییت خود به آن اشاره داشت:

صاحبخانه‌ها در توجیه خالی نگه‌داشتن واحدهایشان توجیه می‌آورند که اگر به قیمت واحد، پول نزد بانک سپرده کنند سود ماهانه بیشتری از ‎#اجاره واحد دریافت می‌کنند، اگر واحدهای خالی را که به‌اجاره واگذار نمی‌کنند بفروشند عرضه نسبت به‌تقاضا بالا می‌رود و قیمت متعادل می‌شود.

‏اما تا زمانی که بازار ‎#مسکن به عنوان بازار سودآور برای متمولین باشد این اتفاقات نخواهد افتاد.

«ستاره 8» نیز در توییت خود با اشاره به باقی‌بودن مشکل تأمین مسکن در مشهد با وجود رشد آپارتمان‌‌ها، برای رفع این مشکل از دولت و مجلس درخواست تدبیری کرد:

‏با وجود اینکه هرروز شاهد رشد بی‌رویه ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر مشهد هستیم، اما مشکل ‎#مسکن نه‌تنها حل نشده بلکه خانواده‌های بیشتری را درگیر خود کرده!

آیا آپارتمان‌های خالی با هدفی جز پولدارترشدن سرمایه‌دارها و بی‌خانمان‌شدن قشر آسیب‌پذیر بنا شدند؟ دولت و مجلس، تدبیری ...

یکی دیگر از کاربران با نام «دخترا سیب گلابن» به‌تعداد واحدهای مسکونی خالی در کشور اشاره کرد و این‌گونه نوشت:

‏مرکز آمار ایران اعلام کرد که براساس نتایج سرشماری سال ۹۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد رسیده که بیانگر اضافه‌شدن ۹۲۴ هزار و ۱۹۵ واحد مسکونی خالی در یک دوره پنج ساله است.

نمایندگان مجلس تاکنون چه اقدامی کرده‌اند؟

طرحی برای شکست قیمت ‎#مسکن دریابید.

«Alireza Bahrami» هم در توییت خود به ثروتمندترشدن سرمایه‌گذاران مسکن به‌دلیل امنیت‌شان در بازار اشاره کرد و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را راه‌حلی برای شکست این انحصار دانست:

هنگامی که ورود به ‎#فعالیت_تولیدی دیوانگی محسوب می‌شود طبیعی است که بازار دلالی ‎#مسکن داغ می‌شود.

کسانی که در ‎#بازار_امن_مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند در این اوضاع اقتصادی روزبه‌روز ثروتمندتر می‌شوند بی‌آنکه ذره‌ای مالیات بپردازند.

‏به‌مرور، این ثروتمندان دلال که انحصارگران بازار ملک‌اند مافیای مسکن را شکل داده و به‌راحتی قیمت خرید و رهن و اجاره را مطابق منافع خود تعیین می‌کنند.

تنها راه شکسته‌ شدن این انحصار، اخذ ‎#مالیات_بر_عایدی_سرمایه است که طرح آن سالیان سال در راهروهای ‎#بهارستان گیر افتاده است.

کاربر دیگری با نام «سرباز گمنام» با نگاهی کنایه‌آمیز به‌وضعیت آشفته بازار مسکن، بر اجرای قانون مالیات بر مسکن‌های خالی تأکید کرد:

‏فکر کنم با این وضعیت ‎#مسکن باید برگردیم به‌دورانی که همه اعضای خانواده تو یک خانه دور هم بودن

باید قانون مالیات بر مسکن‌های خالی را اجرا کنیم، طوری که هزینه خالی‌بودن مسکن از اجاره دادنش بیشتر بشه.

«Farzaneh Azimi» هم مالیات را راه مقابله با تورم قیمت مسکن عنوان کرد:

‏یکی از دلایل تورم و افزایش قیمت مسکن، وجود خانه‌های خالی از سکنه است، تورمی که مالیات می‌تواند راهی برای مقابله با آن باشد.

کاربر دیگری به‌نام «مینا دختر توئیتری» نیز دلیل مخالفت برخی با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه را این‌گونه عنوان کرد:

‏افزایش قدرت خرید مردم از مزایای تصویب طرح CGT است، مخالفان این طرح به‌دنبال منافع شخصی خود هستند.

«آ سِد ممدحسن» نیز در توییتی مطالبه‌گرانه بر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه برای سامان‌یافتن بازار مسکن تأکید کرد:

‏کابردی‌ترین راه برای سامان‌دادن بازار بی‌صاحب ‎#مسکن، تصویب قانون ‎#CGT است.

وی در توییت دیگر خود از مسؤولان خواستار اصلاح ساختارها برای مدیریت بازار مسکن شد:

مادامی که ‎#قانون کارآمد برای کنترل و مدیریت بازار ‎#مسکن وجود نداشته باشد بر بساط بی‌بساطی نشسته‌ایم و راه به‌جایی نبرده‌ایم. به فکر اصلاح ساختارها باشید.

کاربر «Programmer» نیز با گلایه از حق ناچیز مسکن کارگران بر روی فیش‌های حقوقی، نوشت:

‏هزینه اجاره‌بهای ‎#مسکن بیش از ۵۰ درصد تمام دستمزد یک کارگر را به‌خود اختصاص می‌دهد، اما روی فیش‌های حقوقی، «حق مسکن کارگران» بیش از ۱۰۰ هزار تومان نیست.

آقایان محترم ‎#مجلس نشین شما دقیقا چه کار می‌کنید که وضع ما به‌اینجا رسیده؟

کاربر دیگری به‌نام «مجتبی عزت‌طلب» از بی‌تدبیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بی‌توجهی به‌تصویب طرح‌های راه‌گشایی از جمله CGT  و کاداستر این‌گونه انتقاد کرد:

‏چرا مشکل ‎#مسکن سال‌ها حل نشده و طرح‌های ارائه‌شده از انبوه‌سازی تا مسکن اجتماعی نتوانسته بازار مسکن را سامان دهد؟ تاکی باید دغدغه جوان‌ها بحث ‎#مسکن باشد و خیلی از زوج‌ها سال‌ها در دوران عقد بمانند؟

نمایندگان مجلس تا کی قرار است با بی‌تدبیری خود چشم بر طرح‌های راه‌گشایی همچون #CGT و ‎#کاداستر ببندند؟

یکی از کاربران با نام «Zgoli» از احتکار انبوه‌سازان مسکن و خودداری آنان از فروش خانه‌های مسکونی خالی نوشت:

انبوه‌سازان مسکن را احتکار کرده‌اند تا به‌بالاترین قیمت بفروشند و حتی حاضر به اجاره خانه‌های خالی نیستند، حال آنکه سرمایه‌گذاری برای درآمدزایی از مسکن در هیچ کشوری باب نیست.

«saman_z» هم بانک‌ها و نهادها را عامل افزایش قیمت منازل مسکونی دانست:

‏بانک‌ها و نهادها با احتکار خانه‌های خالی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

پیشنهاد ۳۰ نماینده مجلس: خانه‌های خالی را با حکم دادگاه اجاره بدهید!

‏کاربر «Taraneh.R» نیز از دلالان بازار مسکن و سوءاستفاده آنان از این بازار آشفته انتقاد کرد:

در بازار آشفته ‎#مسکن و ملک هر شخصی که پول دارد از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد و متأسفانه زور اداره مالیات به مافیای ملک و مسکن نمی‌رسه.

«جودی ابوت» هم طرح CGT را موجب هدایت سرمایه از بازارهای غیرمولد به‌عرصه فعالیت‌های مولد دانست:

‏طرح CGT می‌تواند سرمایه‌های فعال در بازارهای غیرمولد مثل مسکن، طلا و ارز که با کمترین ریسک، بیشترین آورده را دارد، به‌عرصه فعالیت‌های مولد هدایت کند.

موضوع تأمین مسکن به‌یکی از چالش‌های مهم کشور تبدیل شده است، مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهتمام مسؤولان برای رفع معضلات این حوزه تأکید داشته‌اند، اما طی سالیان گذشته با وجود ارائه راهکارهایی برای باز شدن این گره، تاکنون اقدام درخوری صورت نگرفته است.

 اگرچه که مشکل تأمین مسکن به‌قشر خاصی از مردم محدود نمی‌شود و بخش زیادی با آن دست به‌گریبان هستند، اما این وضعیت نابسامان فشار بیشتری را بر اقشار کم‌درآمد تحمیل می‌کند و در صورتی که اقدام عاجلی صورت نگیرد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر این قشر وارد کند.

تصویب طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» که در کشورهای مختلف کارنامه قابل قبولی از خود باقی گذاشته، می‌تواند امید را شعله‌ور کند که نابسامانی ناشی از عدم مدیریت صحیح نهادهای مسؤول در بازار مسکن سامان یافته و در نتیجه آن سودجویانی که در مدیریت بازار مسکن و افزایش تورم دست دارند، سودای سرمایه‌اندوزی را از سر خارج کنند که البته این مهم مستلزم هماهنگی و همکاری بین دو قوه مقننه و مجریه است.

انتهای پیام/ 70063

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول