اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بی‌اعتنایی بازارها به تهدیدات تکراری

بازارهای مالی شهر، در اولین روز از هفته و پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات 4 روزه، بی‌اعتنا به جوسازی جدید آمریکا، روزی آرام را سپری کردند.

بی‌اعتنایی بازارها به تهدیدات تکراری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر، در اولین روز از هفته و پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات 4 روزه، روزی بی‌اعتنا به جوسازی جدید آمریکا، روزی آرام را سپری کردند.

در حالی که مهم‌ترین اخبار امروز به اعمال تحریم‌های آمریکا بر صادرات پتروشیمی ایران اختصاص داشت، جو عمومی بازارها متعادل و به دور از تنش بود و تلاش همه جانبه رسانه‌های غربی برای التهاب زایی در بازارهای مالی و کالایی ایران بی نتیجه ماند. همچنین سایر اخبار مهم امروز نیز به آمادگی کامل نیروگاه‌های کشور در برابر خاموشی‌های احتمالی، صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص راه‌های کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، ارسال برنامه رونق تولید وزارت اقتصاد به هیأت دولت، پیشروی ملخ‌ها در مراتع کشور و وصول 15 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در دو ماهه ابتدایی امسال اختصاص داشت.

بی‌اعتنا به تهدیدات تکراری

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر، بر خلاف مواضع قبلی خود عمل کرد و در حالتی که همچنان بر لزوم مذاکره با ایران تاکید داشت، تحریم‌های قبلی را در قالبی نو، رسانه‌ای کرد. این بار، صنعت پتروشیمی ایران، ابزار جدید ترامپ برای تکمیل نمایش تحریمی و یادآوری تحریم‌های قبلی این کشور علیه ایران بود که ماه‌هاست، آمارهای واقعی صادرات کشور، بی‌اثری آن را نمایان ساخته است.

ترامپ در این دستور جدید، کلیه معاملات پتروشیمی‌های ایران را مشمول تحریم عنوان کرد و در فهرستی بلند بالا، از شرکت‌های تحریم شده ایرانی پرده‌برداری کرد، شرکت‌هایی که در بین آن‌ها می‌شد نمونه‌هایی را پیدا کرد که تنها در حد مجوز و حصار کشی یک زمین، باقی مانده‌اند.

با این حال با وجود همه فشارهای رسانه‌ای و تکرار تهدیدات قبلی، امروز معاملات بازار سرمایه در بالای سقف تاریخی شاخص کل همچنان ادامه یافت و بازار افت تدریجی 95 واحدی را تجربه کرد که این افت نیز ناشی از طولانی شدن تعطیلات و بروز وقفه معاملاتی 4 روزه بود.

در معاملات امروز، بیش از هزار و 100 میلیارد تومان معامله در بورس و 497 میلیارد تومان معامله در فرابورس ثبت شد و بیشترین حجم معاملات گروهی نیز در گروه خودرو به ارزش 159 میلیارد تومان صورت گرفت. شایعه افزایش نرخ برخی محصولات نظیر روغن خوراکی، لبنیات و سیمان از جمله شایعات مهم امروز بود که اثر مستقیمی بر معاملات گروه غذایی و همچنین گروه سیمانی به همراه داشت.

بر این اساس، در گروه غذایی، غالبر با صف خرید 9 میلیونی روز خود را به پایان رساند و قیمت این سهم از 605 تومان فراتر رفت. همین وضعیت در سایر نمادهای لبنیاتی از جمله غپاک، غشاذر، بهپاک و غپاذر دنبال شد و سایر نمادهای گروه از جمله وبشهر، غبشهر، غدام و غگرجی نیز روز مثبتی را پشت سر گذاشتند و به نوعی کلیه معاملات گروه غذایی با صف خرید دنبال شد.

در گروه خودرویی، وضعیت رو به منفی تغییر روند داد اما تقاضای مناسبی در درصدهای منفی ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مشاهده شد و در کنار آن، خریدهای مثبت در خساپا در دقایق پایانی، جو کلی گروه را نسبت به صبح، بهبود بخشید. در این بین البته، برخی نمادهای قطعه ساز نظیر خاذین، خمهر، خوساز، خریخت، خشرق و ختوقا همچنان مورد توجه خریداران قرار داشتند و 5 درصد رشد را تجربه کردند.

در گروه شیمیایی، افت قیمت دلار، روند کلی معاملات را کند و به سمت منفی سوق داد؛ با این حال تاپیکو روز مثبتی را سپری کرد و در قیمت 233 تومان روز خود را به پایان رساند. صنایع شیمیایی ایران بار دیگر رشد 5 درصدی را تجربه کرد و شیراز به صف خرید رسید. هلدینگ خلیج‌فارس نیز حدود یک درصد رشد قیمتی داشت؛ در طرف مقابل اما نمادهای شخارک، کرماشا، شپارس و مارون با افزایش عرضه‌ها در درصدهای منفی مواجه شدند.

آرامش ارزی

در حالی که برخی، کاهش قیمت دلار در هفته گذشته را به وجود تعطیلات نسبت داده و با اخبار جدید تحریمی بر طبل التهاب در بازار ارز می‌کوبیدند، معاملات امروز بازار ارز باز هم در آرامش کامل دنبال شد و قیمت دلار در معاملات بازار غیر رسمی، در محدوده 13 هزار و 200 تومانی ثابت ماند. بر این اساس، بازار ارز بار دیگر یک موج رسانه‌ای قوی تحریمی را با بی‌اعتنایی کامل پشت سر گذاشت تا شرایط برای ثبات بیشتر این بازار در آینده همچنان فراهم باقی بماند.

بر همین اساس در بازار سکه نیز قیمت‌ها تقریباً ثابت باقی ماند و هر سکه تمام بهار آزادی، قیمت 4 میلیون و 580 هزار تومانی به خود دید. نیم‌سکه 2 میلیون و 570 هزار تومان تعیین قیمت شد و ربع‌سکه به یک میلیون و 680 هزار تومان رسید.

بر اساس نظر فعالان بازار سکه، از منظر داخلی، دلار افق چندان روشنی برای صعود نداشته اما اتفاقات عمومی اقتصاد جهانی، نشانه‌هایی از رکود در اقتصاد آمریکا و چین را نمایان ساخته که این موج رکودی به صعود هر چه بیشتر قیمت جهانی طلا دامن خواهد زد.

انتهای پیام/63062/ج20/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول