اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

مفرد: برای نجات محصولات کشاورزی جنوب كرمان فرصت زيادی نداريم/ دعوت از گروه‎های جهادی برای اعزام به مناطق

مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی با اشاره به هجوم ملخ‌ها به برخي نقاط كشور، گفت: از گروه‌های جهادي مي‌خواهيم برای حل مشکلات مردم مناطق آلوده جازموریان، قلعه گنج ، رودبار وارد عمل شوند.

مفرد: برای نجات محصولات کشاورزی جنوب كرمان فرصت زيادی نداريم/ دعوت از گروه‎های جهادی برای اعزام به مناطق

صادق مفرد مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی در گفت‌وگو خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: عدم مبارزه جدی دولت عربستان در کنترل ملخ ها سبب شد تا ملخ‌های این کشور به سمت ایران آمده و وارد کشور شوند؛ ملخ‌ها از تنگه هرمز عبور و استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب استان کرمان را آلوده کردند.

مسئول جهادسازندگی سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: بارندگی‌های اخیر در جازموریان و پوشش گیاهی خوب، بافت خاک و رطوبت مناسب این منطقه را مستعد برای تکثیر ملخ‌های صحرایی کرد. این ملخ ها اکنون بیشتر در دشت جازموریان مستقر هستند. ملخ‌های بالغ مهاجر پس از تغذیه و تولیدمثل اقدام به تخم‌ریزی در پهنه جازموریان کردند.

مفرد تصریح کرد: هر یک از این ملخ‌ها به طور معمول امکان تولید صد ملخ دیگر را دارند و تخم گذاری های خود را نیز در عمق ۱۰ سانتیمتری زمین در این منطقه انجام داده‌اند. ملخ بالغ مدام درحال تخم گذاری و جابجایی هستند و به هیچ خوراکی اعم از باغات خرما و پرتقال، و مزارع رحم نمی کنند.

وی گفت: کشاورزان جنوب کرمان بعد از گذشت سختی های فرآوان در سال های خشکسالی و محدودیت های صادراتی محصولات کشاورزی گذشته، امسال چشم امیدی به حاصل زحمات خود دارند، چرا که باز شدن مسیر صادرات گوجه و پیاز موجب افزایش قیمت این محصولات شده و کشاورزان منطقه با اشک شوق، به آینده امیدوارند.

مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی ادامه داد: جنوب کرمان یک منبع غذایی برای ملخ ها به شمار می رود و اگر مسئولان نتوانند از پسِ کنترل این حشرات برآیند، بیش از چهار و نیم میلیون و نزدیک به 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی این دیار در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.

مفرد تاکید کرد: مردم این مناطق اکثرا بلوچ بوده و ۹۹ درصد این مردمان کشاورز هستند. این مناطق که از نقاط به شدت کم برخوردار کشورمان می باشد، شاهد کشاورزان کپرنشینی است که منتظر بهره برداری زحمات خود در زمین های کشاورزی هستند. اما اگر به موقع، پرونده سیاه ملخ های سعودی بسته نشود، این حشرات زرد، خساراتی به مراتب بدتر از خشکسالی به این دیار وارد خواهند کرد.

وی ادامه داد: زمین ها و باغات این منطقه تا اواسط تیرماه مهلت دارند تا جان سالم از حملات این ملخ ها به در ببرند،  در غیر این صورت درصد قابل توجهی از مردم امکان کشت های تیرماه را نخواهند داشت و این اتفاق ضربه مهلکی بر اقتصاد ضعیف آنان خواهد زد.

مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی تصریح کرد: گروه های جهادی مردم منطقه و سازمان‌های مسئول در طی دو ماه گذشته فعالیت های مختلفی را برای کاهش تعداد ملخ های صحرایی انجام دادند، که رصد نقاط آلوده، سم پاشی با استفاده از ماشین های سم پاش شاسی بلند، سم پاشی هوایی در نقاط صعب العبور و سم پاشی تراکتوری  مهم ترین فعالیت های آنان است.

وی تاکید کرد: حال با توجه به فرصت محدود باقی مانده برای نابودی ملخ های صحرایی، به نظر می رسد که استفاده بیشتر از ظرفیت گروه‌های جهادی فعال و توانمند و افزایش سطح مشارکت مردم بومی برای رصد نقاط آلوده و سم پاشی، بهترین راه حل برای خروج از بحران پیش رو است.

 مسئول جهادسازندگی سازمان بسیج دانشجویی گفت: از تمامی گروه های توانمند که داوطلب حضور تیمی در مناطق آلوده جازموریان، قلعه گنج ، رودبار می باشند دعوت می کنیم تا برای حل مشکلات مردم این مناطق وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول