اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

آلودگی شدید رودهای جهان به انواع آنتی بیوتیک ها

نتایج به دست آمده بسیار هشداردهنده و نگران کننده هستند و آلودگی گسترده سیستم های رودخانه ای سراسر جهان به اجزای مختلف آنتی بیوتیک ها را نشان می دهند.

آلودگی شدید رودهای جهان به انواع آنتی بیوتیک ها

بر اساس یک تحقیق جهانی که برای نخستین بار انجام شده است،  تراکم آنتی بیوتیک های یافته شده در برخی از رودهای جهان تا بیش از 300 برابر سطوح «بی خطر» تشخیص داده شده است.

پژوهشگران  رودخانه های 72 کشور در شش قاره را برای یافتن 14 آنتی بیوتیک پر مصرف مورد بررسی قرار دادند و  در 65 درصد این مکان ها نشانه هایی از وجود آنتی بیوتیک های مختلف را پیدا کردند.

 مترونیدازول که برای درمان عفونت های باکتریایی از جمله عفونت های پوست و دهان مورد استفاده قرار می گیرد، با بیشترین مقدار از سطوح بی خطر تجاوز کرده و تراکم  آن در یک مکان در بنگلادش 300 بار بیشتر از مقدار «بی خطر» تشخیص داده شده است.

محققان در رود تیمز و یکی از  انشعابات آن در لندن، حداکثر تراکم 233 نانوگرم آنتی بیوتیک در هر لیتر را یافتند، در حالی که در بنگلادش این مقدار 170 بار بیشتر بود.

 شایع ترین آنتی بیوتیک یافت شده تریمتوپرین بود که در اصل برای درمان عفونت های مجاری ادراری مورد مصرف دارد و در 307 مورد از 711 مکانی که مورد آزمایش قرار گرفت یافت شده است.

تیم تحقیقاتی داده های به دست آمده از این بررسی را با سطوح «بی خطر»ی مورد مقایسه قرار داده اند که اخیرا از سوی «ائتلاف صنایع ای ام آر» تعیین شده و بسته به نوع آنتی بیوتیک از 20 تا 23 نانوگرم در لیتر متغیر است.

بر اساس یافته های این بررسی، سیپروفلاکساسین که برای درمان تعدادی از عفونت های باکتریایی به کار می رود، شایع ترین آنتی بیوتیکی است که مقدار آن از سطوح بی خطر فراتر می رود و در 51 مکان از آستانه بی خطر تجاوز می کند.

به گفته این تیم رودهای آسیا و آفریقا به کرات از محدوده های «ایمن» آلودگی آنتی بیوتیکی تجاوز می کنند، اما مکان هایی دراروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی نیز وجود دارند که نسبت به آنها نگرانی هایی وجود دارد و  نشان می دهد که آلودگی آنتی بیوتیکی یک «مشکل جهانی» است.

بیشترین تعداد مکان هایی که در آنها آلودگی آنتی بیوتیکی از سطوح «بی خطر» تجاوز می کند در بنگلادش، کنیا، غنا، پاکستان و نیجریه واقع شده اند، در حالی که یک مکان در استرالیا قرار دارد که در زمره بالاترین میزان آلودگی در مکان های اروپایی مورد نظارت جای می گیرد.

این مطالعه نشان می دهد که مکان های پر خطر نوعا به سیستم های بازیافت فاضلاب، زهکشی هرزآب ها یا فاضلاب متکی هستند و برخی از این رودها نیز در مناطقی قرار گرفته اند که هرج و مرج  سیاسی بر آنها غالب است، از جمله مرز اسرائیل و فلسطین.

این پروژه که با سرپرستی دانشگاه یورک انجام گرفت با چالش لجستیک بزرگی همراه بود، چرا که  92 کیت نمونه برداری  باید برای شرکای این تحقیق در سطح جهان حمل می شد تا آنها بتوانند از مکان هایی در امتداد سیستم رودخانه ای خود نمونه های لازم را تهیه کنند.

سپس این نمونه ها باید منجمد شده و برای انجام آزمایش های مربوطه دوباره به دانشگاه یورک ارسال می شدند. برخی از نمادین ترین رودهای جهان که از آنها نمونه برداری انجام شده عبارتند از رودهای چائو فریا، دانوب، مکونگ، سن، تیمز، تیبر و دجله.

دکتر جان ویلیکنسون از دپارتمان محیط زیست و جغرافیا که سرپرستی نظارت بر کار را بر عهده داشته، می گوید تاکنون هیچ مطالعه دیگری در این مقیاس صورت نگرفته است. او می گوید: «تاکنون اکثر تحقیقات زیست محیطی برای نظارت بر آنتی بیوتیک ها در اروپا، آمریکای شمالی و چین انجام شده بودند. آن هم معمولا برای تعداد انگشت شماری از آنتی بیوتیک ها. ما اطلاعات بسیار اندکی درباره مقیاس این مشکل در سطح جهانی داریم. این مطالعه به ما کمک می کند تا شکاف موجود در اطلاعات کلیدی را با داده های مربوط به کشورهایی پر کنیم که تا پیش از این هرگز تحت نظارت قرار نگرفته بودند.»

پرفسور آلیستر باکسال رئیس رود تیمز موسسه پایداری زیست محیطی یورک می گوید: «نتایج به دست آمده بسیار هشداردهنده و نگران کننده هستند و  آلودگی گسترده سیستم های رودخانه ای سراسر جهان به اجزای مختلف آنتی بیوتیک ها را نشان می دهند.

هم اکنون بسیاری از دانشمندان و سیاست سازان نقش محیط زیست طبیعی را در مشکل  پایداری آنتی میکروبی به رسمیت می شناسند. داده های ما نشان می دهند که آلودگی آنتی بیوتیکی رودخانه ها می توانند نقش بسیار مهمی در این موضوع داشته باشند.

حل این مشکل با چالش عظیمی همراه است و به سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای کاهش هدر رفت آب،  بازیافت فاضلاب ها، آبیاری کارآمدتر و پاکسازی مکان هایی نیاز دارد که پیشتر آلوده شده اند.»

این یافته ها در نشست سالانه انجمن سم شناسی و شیمی زیست محیطی در روزهای 27 و 28 می در هلسینکی ارائه شده اند.

نویسنده: دانشگاه یورک در انگلیس(University of York)

منبع: yon.ir/IhdGF

انتهای پیام.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول