اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الجزیره: فشار حداکثری ترامپ علیه ایران درهم خواهد شکست

به عقیده تحلیل‌گر الجزیره، مقاومت ایرانی‌ها در طول تاریخ نشان می‌دهد سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه این ملت راه به جایی نخواهد برد.

الجزیره: فشار حداکثری ترامپ علیه ایران درهم خواهد شکست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحلیل‌گر رسانه خبری «الجزیره» معتقد است، همان‌طور که ایرانی‌ها در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود مقابل نفوذ بیگانگان مقاومت کرده‌اند و به تسلیم تن نداده‌اند، سیاست‌ «فشار حداکثری ترامپ» علیه ایران به قصد به زانو درآوردن این کشور، بی‌نتیجه خواهد ماند.

به نوشته تحلیل‌گر پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، «اپیزودهای مختلفی از تاریخ ایران نشان می‌دهد مقاومت بخش بنیادین فرهنگ سیاسی در ایران است و همواره نیرو محرکه‌ای برای سیاست خارجی آن است. اکنون که این کشور با تهدید دیگری علیه حق حاکمیت خود مواجه است، دقیقاً از همان اصول پیروی خواهد کرد».

به عقیده این تحلیل‌گر، واشنگتن امیدوار است به‌وسیله فشار حداکثری بتواند تهران را «خسته» کند و به پای میز مذاکره بکشاند. این درحالی است که در ایران تقریباً اجماع بر این است که هر چه شود، ایران مقاومت می‌کند.

این تحلیل‌گر در الجزیره نوشت: «ایرانی‌ها در حالی که از بحران اقتصادی رنج می‌برند، در مقابل فشار حداکثری آمریکا ترجیح می‌دهند به‌جای تغییر رژیم، بیشتر دور پرچم [جمهوری اسلامی] گرد بیایند. این نه تنها به‌خاطر قوی بودن ارزش فرهنگی مقاومت است، بلکه به این دلیل نیز هست که هرچه رهبری ایران بیشتر در برابر فشار خارجی مقاومت کند، مشروعیت بیشتری کسب می‌کند».

وی افزود، از سوی دیگر ایران کشوری نیست که در برابر فشارهای خارجی منفعل بماند. این کشور می‌تواند الویت واشنگتن در منطقه که قیمت نفت باشد را تحت‌تأثیر قرار دهد.

ایران می‌تواند بدون تلاش یا هزینه گزاف یا تقابل نظامی گسترده، به‌راحتی به کمک دوستان خود در منطقه تولید و فروش جهانی نفت را مختل کند.

به‌علاوه، همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با قاچاق نیز ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد. مقامات ایرانی ممکن است بر روی کاغذ به این توافقات با اروپا پایبند بمانند اما در عمل کاری نکنند. این اقدام می‌تواند منتج به موج دیگری از مهاجرت به مرزهای اروپا و افزایش چشمگیر قاچاق مواد مخدر به این کشورها شود.

وی در ادامه نوشت، نمی‌توان متصور شد حتی جنگ نیز بتواند ایران را به زانو درآورد. اگر آمریکا با ایران وارد جنگ شود با سه چالش عمده مواجه می‌شود.

اول این‌که، چین و روسیه که رقبای جهانی آمریکا هستند از مقاومت ایران پشتیبانی می‌کنند، ولو غیر رسمی. هردوی این کشورها از سیاست‌های آمریکا در آسیا خشمگین هستند. جنگ با ایران فرصتی خوبی برای آن‌ها است که بتوانند با آمریکا وارد مقابله شوند. روسیه و چین می‌توانند در شورای امنیت سازمان ملل نیز به پشتیبانی سیاسی از ایران بپردازند.

دوم این‌که، اگر ترامپ وارد جنگ با ایران شود انزوای بین‌المللی بیشتر را متحمل خواهد شد. امروزه ایران به‌خاطر صبر راهبردی و باقی ماندن در توافق هسته‌ای، دست بالا را دارد. برای مثال «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفرهای اخیرش به اروپا نتوانست اجماعی علیه ایران تشکیل دهد و با برخورد سرد اروپایی‌ها مواجه شد و این نشانه‌ای از محدودیت واشنگتن در قدرت نرم بود.

سوم این‌که، برای آمریکا، جنگ با ایران فاجعه‌ای به مراتب عمیق‌تر از جنگ عراق خواهد بود. آمریکا درک درستی از توان بالقوه نظامی ایران ندارد. پس از آن‌که جهان غرب از فروش سلاح به ایران امتناع کردند، این کشور به تقویت توان بومی خود در ساخت سلاح روی آورد و ممکن است به توانایی‌هایی دست یافته باشد که جهان از آن بی‌خبر باشد.

بنابراین آمریکا چه فشار حداکثری را ادامه دهد و چه وارد جنگ با ایران شود، نهایتاً با شکست مواجه می‌شود. گمان می‌رود با افزایش فشارها ایران راهبردهای خود را به‌طور کامل تغییر دهد و در این صورت اتحادیه اروپا پیش از دیگران آن را حس خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول