اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«توکل کرمان»: زمان سقوط پادشاهی سعودی فرا رسیده/تلاش ریاض و ابوظبی برای تجزیه یمن شکست خورد

فعال یمنی که برنده جایزه صلح نوبل در سال 2011 است، به نقش مخرب سعودی و امارات در جنگ علیه یمن حمله و تأکید کرد که شاید زمان سرنگونی پادشاهی آل سعود فرا رسیده باشد.

«توکل کرمان»: زمان سقوط پادشاهی سعودی فرا رسیده/تلاش ریاض و ابوظبی برای تجزیه یمن شکست خورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «توکل کرمان» عضو حزب «الاصلاح» یمن -شاخه گروه اخوان المسلمین در این کشور- و برنده جایزه صلح نوبل در سال 2011 به سیاستهای مخرب عربستان سعودی و امارات عربی متحده در یمن حمله کرد.

کرمان در گفت‌وگو با روزنامه «القدس العربی» تأکید کرد که هدف ائتلاف سعودی این است که بر تصمیم مردم یمن مسلط شود و «مستقیما کنترل سواحل، جزایر یمن، منابع نفت و گاز و تأسیسات آن را به دست گیرد؛ به همین دلیل، ائتلاف، دسته‌های امنیتی را در جنوب به وجود آورد که ابزارهای امارات هستند».

وی ضمن متهم کردن جنبش «انصار الله» (حوثی‌ها) به «تجزیه‌طلبی»، اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات «مردم یمن را در وضعیت بدون حکومت قرار  دادند... ولی آنان با این گرایشات کودکانه خود، قبرشان را با دست خود کنده‌اند. اینها تاریخ یمن را مطالعه نکرده‌اند. یمن یک کشور بزرگ، مهم و دارای تاریخ کهن است و تجزیه و تقسیم آن، باعث خواهد شد که مانند شراره‌های پراکنده به سمت خلیج مجاور خود شود. تجزیه یمن و ابقای آن در وضعیت جنگ طولانی، بدین معناست که عربستان و [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس] خارج از [دایره] این ویرانی و تجزیه نخواهند بود».

این فعال یمنی، جنگ این کشور را برای کسب سود بیشتر توسط کشورهای غربی مناسب دانست و گفت: «دونالد ترامپ از طریق معاملاتی شبیه به رشوه‌های بین‌المللی چند صد میلیون دلاری، در دریافت پول از سعودی، رکورد زد. اگر پرونده جنگ [یمن] همچنان باز بماند و سعودی نیز در جنایایات جنگی خود باقی بماند و تواند این جنگ را به پایان برساند، آمریکا و غرب نگران نخواهند بود».

کرمان درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار معارض سعودی اظهار داشت: «ترور وحشیانه خاشقچی که جهان را در شوک فرو برد، باعث شد که پوشش [حمایتی] از سعودی برداشته شود... و حمایت مطلق بین‌المللی را از دست داد... ولی جهان به خاطر نابودی یمن و آواره کردن ملتش، پوشش مشروعیت را از روی سعودی برنداشت... زیرا صدای یمن ضعیف است».
برنده نوبل صلح سال 2011، با بیان اینکه عربستان و امارات، یمن را ویران کرده‌اند، تصریح کرد: «تجزیه یمن، راهکار نیست؛ تجزیه‌ای که که ریاض و ابوظبی برای حصول آن تلاش کردند، پیش از تحقق، شکست خورد. هیچ راهکاری بدون یمن واحد یا یک حکومت مشروع و مدنی و مدرن که حقوق و وظایف شهروندانش مساوی باشد، وجود ندارد. عربستان و امارات مسئولیت تاریخی بازسازی یمن و ساخت آنچه جنگ از بین برد و جبران جنایات ائتلاف را بر عهده دارند».

موج دوم «بهار عربی» به سعودی خواهد رسید

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به تحولات اخیر الجزایر و سودان و اعتراضات مردمی در این دو کشور، اعلام کرد که «موج دوم بهار عربی در الجزایر و سودان متوقف نخواهد شد، بلکه به کشورهای عربی دیگر مانند سعودی و غیره خواهد رسید»

کرمان با اشاره به اینکه خانواده حاکم بر سعودی، نخستین شعارها در میان کشورهای عربی در سال 2011، را  تهدیدی برای خود دانستند، درباره نقش ریاض در منطقه گفت: «این پادشاهی در تاریخ معاصر عرب و از زمان استقلال از استعمار در نیمه قرن گذشته، ابزاری برای مقابله با تغییر در کشورهای عربی و ابزاری برای گسترش افراط‌گرایی و تروریسم بوده است».

این فعال یمنی با اشاره به تلاش سعودی برای از بین بردن هر گونه انقلاب، حمایت از کودتا و جنگهای داخلی و تلاش برای از بین بردن خیزشهای مردمی، خاطر نشان کرد: «[سعودی] با این اقدامات، گور خود را کَند. امروز سعودی نه در میان کشورها، نه ملتها، نه جریانهای سیاسی و نه احزاب، هیچ همپیمان مورد اعتمادی ندارد. دوستانش با صدها میلیون دلار از آن باجخواهی می‌کنند... شاید زمان سقوط پادشاهی [سعودی] فرا رسیده است. سعودی در طول تاریخ خود شاهد چنین تزلزلی نبوده است... همه عوال سقوط آن، پیش از آنکه از بیرون باشد، از داخل در حال ظهور است. سعودی دشمن خودش است».
 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول