اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«چاقوهای چووست» هنر و ابزاری ماندگار از قرن هشتم میلادی

چاقوساز شهر «چووست» استان «نمنگان» در ازبکستان گفت: چاقوهای ملی چووست از قرن هشتم قبل از میلاد توسط چاقوسازان این کشور تولید شده است.

«چاقوهای چووست» هنر و ابزاری ماندگار از قرن هشتم میلادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «رحیم‌جان عبیدالله یف» چاقوساز شهر «چووست» استان «نمنگان» گفت: چاقوهای ملی چووست از قرن هشتم قبل از میلاد توسط چاقوسازان تولید شده است.

وی افزود: از قرن هشتم تا قرن پانزدهم فقط در شهر «چووست» چاقوها تولید شده است. به این سبب مردم تمام دنیا از آنها به عنوان چاقوهای «چووست» نام می برند.

این چاقوساز اظهار داشت: هم اکنون هنر چاقوسازی توسعه یافته و امروز در «سمرقند»، «تاشکند»، «اندیجان»، «سرخان دریا» و دیگر شهرها نیز چاقو تولید می‌شود این یک هنر دستی است و 100 نوع چاقو وجود دارد که همه آنها دستی تولید شده است.

وی تاکید کرد: امروز برای خرید چاقوهای ما از نقاط مختلف جهان به چووست می‌آیند و ما امروز این چاقوها را حتی به روسیه نیز صادر می‌کنیم.

رحیم‌جان عبیدالله یف در پایان اظهار داشت: اجداد ما چاقوساز بودند و من نسل هفتم این خاندان هستم این هنر از نیاکان ما به ما به ارث رسیده و از ما هم برای فرزندمان ما به عنوان میراث باقی خواهد ماند.    

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول