اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

افزایش 800 هکتاری کشت پنبه در گنبدکاووس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس از افزایش 800 هکتاری کشت پنبه در این شهرستان خبر داد.

افزایش 800 هکتاری کشت پنبه در گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، کشاورزی در استان گلستان به عنوان پایه و بنیان توسعه و پیشرفت از دیرباز مطرح بوده و همچنان نیز در کنار صنعت نقش بسیار مهمی را در آبادانی و افق‌های روشن استان گلستان ایفا می‌کند.

این مزیت نسبی استان گلستان که در محصولات استراتژیک به اوج خود رسیده و به نقطه اتکایی برای کشور تبدیل شده است باعث شده تا نام و آوازه استان گلستان به ویژه شهرستان گنبدکاووس به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی استان و منطقه در سطح کشور پیچیده و از آن به عنوان شهرستان برتر تولید محصولات استراتژیک کشور یاد کنند.

در زمان برداشت محصولات بهاره و آغاز فرآیند برداشت محصولات تابستانه گفت و گویی صورت داده‌ایم با «غلامعلی نورا» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* افزایش 800 هکتاری کشت پنبه در گنبدکاووس

فارس: وضعیت  برداشت بهاره و کشت تابستانه چگونه است؟

نورا: یکی از مهم‌ترین محصولات بهاره و تابستانه ما پنبه است که روزگاری گنبدکاووس به عنوان بزرگترین تولید کننده و خاستگاه اصلی این محصول بوده و امروز به دنبال احیای این جایگاه و تولید پنبه در این شهرستان هستیم.

امسال میزان قرارداد ما با کشاورزان، بالغ بر 4 هزار و 180 هکتار بوده است که تاکنون بیش از یک هزار و 650 هکتار کشت صورت گرفته و یک هزار و 280 هکتار نیز سطح سبز پنبه در شهرستان وجود دارد، پیش بینی ما در سال جاری افزایش 700 تا 800 هکتاری سطح زیر کشت این محصول است.

پیش بینی ما این است که علاوه بر قراردادهای ما با کشاورزان باز هم کشت پنبه در شهرستان در سال جاری صورت خواهد گرفت و میزان کشت به حدود 5 هزار هکتار خواهد رسید و به دلیل اینکه دیگر با مشکل کمبود شدید آب همچون سال گذشته رو به رو نیستیم میزان برداشت نیز افزایش خواهد یافت.

فارس: آیا بذر و نهاده‌های لازم برای کشت بهاره و تابستانه در سطح شهرستان وجود دارد؟

نورا: بله. تمامی نهاده‌ها و بذرهای لازم برای کشت در گنبدکاووس به طور کامل آماده است و به اندازه کافی در خزانه‌های ما موجود است و جای هیچ نگرانی نیست. هر کدام از کشاورزان عزیز که به این نهاده‌ها و بذرها نیاز دارند می‌توانند به اداره جهاد کشاورزی مراجعه و این بذرها را تهیه کنند.

* مزارع گنبدکاووس در برابر آفت ایمن شده است

فارس: در حوزه مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌ها چه اقداماتی را صورت داده‌اید؟

نورا: در سال جاری بالغ بر 94 هزار هکتار از مزارع کشاورزی گنبدکاووس را در برابر بیماری‌ها با سم‌پاشی ایمن کرده‌ایم، 17 هزار هکتار نیز در برابر آفات ایمن شده و 85 هزار هکتار نیز در برابر علف هرز ایمن شده و با این عوامل مبارزه شده است.

فارس: با توجه به سیل اخیر و افزایش آب‌های زیرزمینی و ... کشت شالی امسال در گنبدکاووس به چه میزان صورت می‌پذیرد؟

نورا: در سال جاری شهرستان گنبدکاووس حدود 500 هکتار سهمیه کشت خشکه‌کاری شالی دارد و بیش‌تر از آن اجازه بستن قرارداد با کشاورزان را نداریم، کشت خارج از خشکه‌کاری و کشت بیش از این مقدار غیرمجاز خواهد بود که علت آن کمبود نسق است.

* دریافت درخواست 180 هکتار کشت گلخانه‌ای/ 2000 هکتار کشت گیاهان دارویی در گنبدکاووس

فارس: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از برنامه‌های اعلامی شما در سال گذشته بود، چقدر در این امر موفق بودید؟

نورا: یکی از سیاست‌های دولت انتقال محصولات سبزی و صیفی از زمین باز به گلخانه‌هاست، زیرا هم سطح زیر کشت را افزایش داده و هم می‌توانیم به جای یک فصل یا ماه در تمام طول سال محصول داشته باشیم، ضمن اینکه افزایش میزان و کیفیت محصول، ایجاد قیمت ثابت و اشتغال پایدار نیز از پیامدهای این اتفاق است.

گنبدکاووس یکی از بهترین شهرستان‌ها برای توسعه کشت گلخانه‌ای است، به همین دلیل به همراه کارشناسان اداره جهاد کشاورزی تلاش خود را شروع کردیم، تا کنون بالغ بر 180 هکتار درخواست برای کشت گلخانه‌ای دریافت کرده‌ایم که تاکنون برای 123 هکتار پروانه تاسیس صادر کردیم که در بخش تولید سبزی و صیفی، گل زمینی، گیاهان دارویی و تولید بذر هیبریدی فعالیت خواهند کرد.

تاکنون درخواست‌های مرتبط با 20 هکتار از مزارع کشاورزی را به بانک معرفی کرده‌ایم که برخی از آنها عملیات احداث را نیز شروع کرده‌اند که به طور مثال راه‌اندازی و شروع به کار مزرعه پنج هکتاری گلخانه «خوجملی» را می‌توان نام برد.

فارس: کشت گیاهان دارویی در گنبدکاووس به چه حجمی رسیده و میزان موفقیت آن چقدر بوده است؟

نورا: با توجه به ظرفیت خوب گنبدکاووس برای کشت گیاهان دارویی در حال حاضر سطح زیر کشت ما به بیش از 2 هزار هکتار رسیده است که عمدتا گیاهانی چون «گل گاوزبان»، «بابونه»، «آویشن»، «زیره»، «خارشتر»، «سیاه دانه»، «زیره» و «آلوئه ورا» هستند.

در این میان بیشترین کشت مرتبط با زیره سبز با یک هزار و 800 هکتار کشت است که برداشت آن از هفته گذشته آغاز شده است و تقریبا 250 کیلوگرم تا 300 کیلوگرم در هر هکتار محصول برداشت می‌شود این نکته نیز قابل توجه است که امسال به دلیل بارندگی فراوان و حساسیت زیره به رطوبت نتوانستیم بسیاری از زمین‌ها را به کشت این محصول اختصاص دهیم و اگر نه سطح زیر کشت بسیار بالاتر می‌رفت.

* کشت 4200 هکتار محصولات باغی در گنبدکاووس

فارس: وضعیت باغات گنبدکاووس و محصولات باغی در سال جدید چگونه است؟

نورا: در سال جاری و دقیقا در زمان گل‌دهی و شکوفه دادن درختان در باغات یعنی در دوهفته ابتدایی سال بارندگی‌های بسیار شدیدی داشتیم که باعث ریزش شدید این گل‌ها شد و قطعا به کاهش تولید محصولات باغی و آسیب به باغداران خواهد شد، زیرا رطوبت نسبی وقتی بالا می‌رود طبیعتا موجب عدم تلقیح و همچنین پوسیدگی می‌شود.

امسال هم به طور کلی تقریبا 4 هزار و 200 هکتار محصولات باغی زیر کشت داریم که از این میان حدود 500 هکتار آلو، هلو و شلیل است که برداشت آن شروع شده است، حود 2 هزار هکتار گلابی و 2 هزار و 200 هکتار زیتون که از این دو محول انتظار عملکرد خیلی خوبی نداریم.

هر چند پس از سرمای شدید چند سال پیش و تخریب باغات زیتون در سال‌های گذشته اقامات اصلاحی بسیاری انجام دادیم و امسال انتظار پیشرفت محسوس و قابل توجهی داشتیم که با توجه به بارش‌های شدید ابتدای سال بعید می‌دانم به آن حجم از انتظار برسیم.

فارس: در حوزه مکانیزه کردن کشاورزی و تسهیلات خرید ماشین آلات وضعیت گنبد چگونه است؟

نورا: در سال گذشته طی 6 مرحله مبلغ 102 میلیارد تومان که 14 میلیارد آن سهم سایر شهرستان‌ها بود را جذب کرده و در قالب تسهیلات خرید کمباین و تراکتور به کشاورزان پرداخت کردیم که در نهایت به خرید 10 کمبیاین و تراکتور سنگین و بالغ بر 119 تراکتور سبک منجر شد.

در سال جاری در مرحله نخست 17 میلیارد تومان سهیمه را جذب کردیم که به دلیل وقوع سیل به مشکل خوردیم و کمی روند پرداخت‌ها و انجام کار به تعویق افتاد اما به سرعت در حال ادامه روال و جذب سهیمه‌های جدید هستیم.

تاکنون از محل اعتبارات جذب شده خرید 15 دستگاه تراکتور چهار سیلندر و 23 دستگاه 6 سیلندر مورد موافقت قرار گرفته و تسهیلات خرید دو دستگاه کمباین پیشرفته که هم ریزش کمتر داشته و هم بقایای گیاهی را خرد کرده و به زمین بر می‌گرداند نیز به کشاورزان داده شده است.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول