اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

دیدارهای حاشیه‌ای نشست سنگاپور با محوریت تنش در شبه‌جزیره کره

در حاشیه نشست سنگاپور، وزرای دفاع کشورهای آسیایی و آمریکا درخصوص مسائلی مانند تنش‌ در شبه‌جزیره‌کره گفت‌وگو کردند.

دیدارهای حاشیه‌ای نشست سنگاپور با محوریت تنش در شبه‌جزیره کره

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حاشیه نشست امنیتی آسیا در شهر «شانگری‌لا» در کشور سنگاپور، وزرای دفاع کره‌جنوبی و ژاپن و همچنین وزرای دفاع چین و آمریکا با یک‌دیگر گفت‌وگو کردند.

به نوشته خبرگزاری «کیودو»، درحالی «تاکشی ایوانا» وزیر دفاع ژاپن و «جئونگ کیونگ دو» همتای او در کره‌جنوبی روز شنبه در حاشیه نشست سنگاپور، دیدار و گفت‌وگو کردند که تنش میان دو کشور از سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

این دو هنگام ضیافت ناهار در خصوص مسائل دفاعی و تاریخ دو کشور گفت‌وگو کردند اما جزئیاتی از آن منتشر نشده است. همچنین جمعه شب نیز دیدار کوتاهی داشتند.

تنش میان کره‌جنوبی و ژاپن زمانی افزایش یافت که رادار کنترل آتش ناوشکن کره‌جنوبی دسامبر سال گذشته میلادی (آذر-دی ۱۳۹۷) بر روی یک قایق گشت‌زنی ژاپنی قفل شد.

پیش از آن نیز این دو کشور اختلافاتی بر سر مسائل تاریخی داشتند. برای مثال دادگاهی در کره‌جنوبی دستور داده است ژاپن به کارگران این کشور که در دوران استعمار توکیو بر شبه‌جزیره‌کره مورد بیگاری قرار گرفتند جریمه بپردازد.

این دوره استعماری شامل بازه زمانی ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ میلادی می‌شود. توکیو معتقد است این مسئله در سال ۱۹۶۵ که معاهده صلح و روابط دیپلماتیک بین دو کشور برقرار شد، با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از سوی ژاپن حل شده است.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، روز جمعه نیز «وی فنگ» وزیر دفاع چین و «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع آمریکا در حاشیه افتتاح این نشست، برای اولین بار به گفت‌وگو پرداختند.

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین این دیدار را «مثبت و سازنده» توصیف کرد. او گفت محور گفت‌وگوهای این دو وزیر دفاع شامل روابط نظامی دوجانبه، تنش در شبه‌جزیره کره و سایر نگرانی‌های مشترک در بستری صادقانه و دوستانه بود و این دو به توافقاتی نیز رسیدند.

کیان گفت: «دو طرف توافق کردند که حفظ ثبات در روابط نظامی چین و آمریکا امری بسیار مهم است.ارتش دو کشور باید توافقات حاصل شده بین وزاری امور خارجه دو کشور را در دستورکار قرار دهند، تعاملات و همکاری‌ها را تعمیق بخشند و خطرات و تفاوت‌ها را بپذیرند تا پیوندی به وجود آورند که تحکیم‌کننده روابط دوجانبه باشد».

او به نقل از وزیر دفاع چین درخصوص اقدامات منفی آمریکا در دریای جنوب چین و تایوان گفت: «در راستای حراست از حاکمیت کشور و تمامیت ارضی، طرف آمریکایی هیچ‌گاه نباید راه‌حل، تصمیم و توان ارتش چین را دست‌کم بگیرد».


دیدار «وی فنگ» و «پاتریک شاناهان» در حاشیه نشست امنیتی سنگاپور

ناوهای نیروی دریایی آمریکا از آغاز سال جاری میلادی بارها به بهانه آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، وارد آب‌های دریای جنوب چین شدند. اقدامی که خشم چین را به‌دنبال داشت.

شاناهان در اولین سخنرانی مهم خود از زمانیکه در ماه ژانویه بعنوان سرپرست پنتاگون آغاز به فعالیت کرده است، در نشست سنگاپور اعلام کرد:‌ «شاید بزرگترین تهدید طولانی‌مدت برای منافع حیاتی کشورها در سراسر این منطقه، از جانب بازیگرانی باشد که به دنبال تضعیف نظم بین‌المللی هستند».

«رابرت اشلی» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز گذشته (جمعه) مدعی شده چین قصد دارد ظرف یک دهه آینده شمار سلاح‌های هسته‌ای خود را به دو برابر افزایش دهد. 

کارشناسان بالا گرفتن موج تنش‌ها میان دولت‌های چین و آمریکا در عرصه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی را یکی از دلایل تصمیم پکن برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای خود می‌دانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول