علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

1800 «ابرنواختر» جدید کشف شد+عکس

اخترشناسان در جدیدترین مطالعه خود موفق به کشف 1800 ابرنواختر جدید در کهکشان‌های دور شده‌اند.

1800 «ابرنواختر» جدید کشف شد+عکس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، اخترشناسان در مطالعه اخیرشان با کمک تلسکوپ 8.2 متری سوبارو در هاوایی 1800 ابرنواختر جدید را که هشت میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند را شناسایی کردند.

پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می‌برند؛ یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند.

ابرنواخترها نادرند؛ در کهکشان خودمان به‌طور میانگین در هر قرن یک یا دو ابرنواختر رخ می‌دهد که برخی از آنها نیز در پس غبار کهکشان پنهان می‌شوند. آخرین ابرنواختر قطعی که در راه‌شیری دیده‌ شد، ابرنواختر کپلر در سال 1604 میلادی بود. اما اخترشناسان، به‌خصوص رصدگران آماتور، تعداد بسیار بیشتری را در دیگر کهکشان‌ها یافته‌اند.

تلسکوپ سوبارو نام یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری واقع در رصدخانه مونوکی است که در هاوایی قرار گرفته‌است.

این تلسکوپ متشکل از یک آیینه مقعر است که قطر آن 8 متر و 20 سانتیمتر است؛ تعداد زیادی دانشگاه ژاپنی در استفاده از این تلسکوپ که در سال 1999 تأسیس شد شریک هستند. سنسورهای تصویر CCD ساخته شده توسط شرکت هاماماتسو در تلسکوپ سوبارو و رصد خانه ملی ستاره‌شناسی ژاپن بکار گرفته شده‌اند.

یک تیم از محققان«مؤسسه کاولی» (Kavli Institute) ، دانشگاه «توهوکو» (Tohoku University)، دانشگاه «کنن»(Konan University)، رصدخانه ملی نجوم ژاپن، دانشکده علوم دانشگاه «توکیو» (University of Tokyo) و دانشگاه «کیوتو» (Kyoto University) این یافته‌ها را در مجله Astronomical Society of Japan منتشر کردند.

یافته‌های جدیدی که به کمک تلسکوپ سوبارو به دست آمده به دانشمندان کمک می‌کند تا محاسبه گسترش جهان را با دقت بیشتری انجام دهند.