اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«بردی محمداف»: برای توسعه روابط در قالب همسود آمادگی کامل داریم

رئیس جمهور ترکمنستان در نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای سازمان همسود گفت: ترکمنستان آمادگی کامل برای توسعه روابط در چارچوب این سازمان را دارد.

«بردی محمداف»: برای توسعه روابط در قالب همسود آمادگی کامل داریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همسود گفت: ترکمنستان امسال افتخار ریاست بر سازمان همسود را دارد و تمام وظایف خود را با تمام قوا انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: سازمان همسود ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد و امروز ما باید برای شکوفایی کامل آن و استفاده از تمام فرصت‌ها از جمله صنعتی، حمل‌ونقل، علمی، تجهیزات و غیره تلاش کنیم تا سازمان نه تنها در زمینه سیاسی بلکه از لحاظ اقتصادی نیز رشد کند که عشق اباد در این مسیر برای همکاری جدی آماده است.

بردی محمداف خاطر نشان کرد: در چارچوب سازمان همسود نقش مبادلات تجاری قابل توجه است. شباهت اقتصاد کشورهای عضو سازمان و سابقه فعالیت مشترک برای توسعه اقتصادی نیز به اجرای برنامه‌های جدید در حوزه صنعت، خدمات و غیره کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: نقش تجارت در مناطق مرزی، کسب و کار کوچک و متوسط نیز باید مورد توجه مقامات رسمی قرار گیرد و روابط بین کارآفرینان سازمان تقویت شود.

وی گفت: امروز مسئله حفظ صلح و امنیت موضوع‌های اصلی است چرا که اعضای این سازمان مرزهای مشترک با کشورهای ناامن و بی ثبات دارند و تقویت همکاری در حوزه امنیت بسیار لازم است.

وی افزود: توسعه روابط کشورهای عضو همسود در زمینه مسائل امنیتی، بسیار ضروری است و باید نهادهای دیپلماتیک بیشتر تلاش کنند.

رئیس جمهور ترکمنستان در ادامه اظهار داشت: برای عملی کردن این اهداف، دولت ترکمنستان برنامه همکاری کشورهای سازمان همسود در زمینه امنیت را آماده کرده و اطمینان داریم این سند در مدتی کوتاه توسط مقامات عالی رتبه سازمان تصویب خواهد شد.

بردی محمداف گفت: تعامل در کشورهای سازمان همسود در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری در اروپا و غیره نقش کلیدی دارد.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در آلماتی توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول