اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چاووش‌اوغلو: قدس شریف همچنان خط قرمز جهان اسلام است

وزیر خارجه ترکیه با رد هرگونه معامله یا توافقی که شامل تشکیل دولت مستقل فلسطین نباشد، گفت قدس شریف همچنان خط قرمز سازمان همکاری اسلامی خواهد ماند.

چاووش‌اوغلو: قدس شریف همچنان خط قرمز جهان اسلام است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در آستانه روز جهانی قدس گفت که بدون تشکیل یک دولت فلسطینی مستقل، هیچ طرح سازشی اجرا نخواهد شد و قدس همچنان خط قرمز جهان اسلام باقی می‌ماند.

چاوو‌ش‌اوغلو شامگاه چهارشنبه طی سخنرانی در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده، با رد هر نوع توافق صلحی که شامل ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی نباشد، توضیح داد: «ما از هیچ اقدامی برای دفاع از حقوق فلسطینی‌ها، به عنوان آرمان مشترک خود، فروگذار نمی‌کنیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه اکنون متحد شدن نیروهای کشورهای مسلمان با اقدامات سازمان همکاری اسلامی برای دفاع از آرمان فلسطین از هر زمانی حیاتی‌تر است، تصریح کرد: «تا بتوان دولت مستقل فلسطینی را تاسیس کرد. این مسئولیتی است که اول از همه بر دوش ما قرار دارد».

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر لزوم تعهد مجدد کشورهای اسلامی به حفظ وضعیت قدس اشغالی، ادامه داد: «بیت‌المقدس همواره خط قرمز ما خواهد بود. به همین دلیل مطمئنم که هر توافق صلحی که شامل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف نباشد، توسط سازمان همکاری اسلامی رد می‌شود».

چاووش‌اوغلو به مسئله سوریه نیز گریزی زده و گفت: «ترکیه به نقش خود در اقدامات بین‌المللی برای رسیدن به راهکار سیاسی پایدار ادامه می‌دهد. همچنین اقدامات ما در چارچوب مذاکرات آستانه برای کاهش تنش در عرصه میدانی و تسهیل راهکار سیاسی ادامه دارد».

آخرین جمعه ماه رمضان از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، روز قدس نام‌گذاری شده و هر ساله در کشورهای اسلامی مردم علیه اشغالگری صهیونیست و در حمایت از آزادی فلسطین راهپیمایی می‌کنند.  هیأت عالی ویژه راهپیمایی‌های بازگشت نیز طی بیانیه‌ای از فلسطینی‌ها خواست در این جمعه که برابر با شصتمین جمعه راهپیمایی‌های بازگشت است به صورت گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کنند.

راهپیمایی‌ بازگشت از 30 مارس 2018 (10 فروردین 1397) در راستای تأکید بر حق بازگشت، اعتراض به محاصره غزه و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس، در مرز غزه با فلسطین اشغالی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.


وزرای خارجه اعضای سازمان همکاری اسلامی

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول