اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کف قیمتی دلار شکست

در بازارهای مالی شهر، آخرین روز کاری هفته با افزایش عرضه‌ها در بورس و تداوم نزول قیمت‌ها در بازار ارز همراه بود.

کف قیمتی دلار شکست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در بازارهای مالی شهر، آخرین روز کاری هفته با افزایش عرضه‌ها در بورس و تداوم نزول قیمت‌ها در بازار ارز همراه بود.

این اتفاقات در حالی رقم خورد که مهم‌ترین اخبار امروز به اعلام مالیات مقطوع اصناف، بررسی تمدید توافق اوپک، رشد 21 درصدی خرید نفت ایران توسط چین قبل از اعلام معافیت‌ها، تفاهم‌نامه دامپزشکی ایران و عراق، ارزان شدن قیمت جهانی نفت، افزایش فاصله تورمی دهک‌ها و ابلاغ دستورالعمل جدید رونق مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی اختصاص داشت.

تردید در پشت مقاومت روانی شاخص

شاخص بورس امروز به سقف قبلی خود در 225 هزار واحد نزدیک شد و همین امر باعث شد تا با وجود عملکرد مثبت اغلب شرکت‌های بورسی در تولید و فروش اردیبهشت‌ماه، قدرت فروشندگان به خریداران غلبه کند. معاملات امروز با افزایش شدید تقاضا در نمادهای خودرویی، بانکی و فلزات اساسی آغاز شد اما موج اول عرضه‌ها در ساعت 10 صبح، فروشندگان بیشتری را به فروش سهام ترغیب کرد. در پی این عرضه‌ها، حجم معاملات بالا رفت و بانک تجارت با 892 میلیون سهم، در صدر معاملات قرار گرفت. این در حالی بود که این بانک در گزارش عملکرد اردیبهشت‌ماه خود از منفی شدن تراز پرداخت‌های خود خبر داده بود.

بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل از سوی نماد اخابر بر شاخص اعمال شد تا شاخص کل بورس در معاملات امروز با بیش از هزار و 222 واحد به 224 هزار و 476 واحد رسید و ارزش معاملات امروز به حدود 2 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای قبل، عددی بالاتر را نشان می‌داد.

در گروه فلزات اساسی، گزارش عملکرد مناسب ذوب باعث افزایش تقاضا در این نماد شد اما شدت عرضه‌ها، قیمت این نماد فولادی را به 175 تومان تقلیل داد؛ این در حالی است که در ساعات ابتدایی بازار، قیمت هر سهم ذوب‌آهن از 182 تومان نیز فراتر رفته بود. فولاد مبارکه نیز وضعیتی مشابه را سپری کرد و در دقایق پایانی از قیمت‌های مثبت ابتدای صبح فاصله گرفت و نهایتاً در 447 تومان بسته شد. بسیاری از تحلیلگران، رشد قیمتی ورق و میلگرد را عاملی برای رشد میان مدت نمادهای فولادی قلمداد کرده و معتقدند با توجه به رشد 25 درصدی صادرات فولاد در فروردین ماه، شانس سودآوری فولادی‌ها در سال جدید بسیار بیشتر از سال قبل است.

در گروه خودرویی صف خرید میلیونی سایپا به رغم عرضه 142 میلیونی، پایدار ماند سایر نمادهای گروه از جمله ایران‌خودرو، خپارس و خزامیا نیز روزی مثبت را در حداکثر قیمت ممکن سپری کردند. معاملات قطعه سازان نیز امروز مثبت بود و خشرق با وجود عرضه 18 میلیونی، باز هم صف خرید باقی ماند.

در گروه دارویی، ژلاتین کپسول ایران همچنان صف خرید باقی ماند و مالک این شرکت یعنی داروسازی فارابی پس از اعلام سود 57 تومانی حاصل از فروش دکپسول و همچنین 8 برابر کردن فروش دو ماهه ابتدایی سال خود نسبت به مدت مشابه سال قبل، با 8 درصد بازدهی مثبت بازگشایی شد؛ با این حال افزایش عرضه‌ها در دفارا منجر به افت قیمت در دقایق پایانی شد.

در سایر نمادهای گروه دارو، ددام و دلر کماکان صف خرید باقی ماندند، دتماد پس از شفافسازی در خصوص برنده شدن مناقصه‌ای در کشور هند، صف خرید شد اما سایر نمادها وضعیتی متعادل را تجربه کردند.

پتروشیمی شیراز امروز روز پر حجمی را سپری کرد و به قیمت 847 تومانی رسید؛ تاپیکو توانست قیمت 240 تومانی را حفظ کند و عرضه‌ها در نمادهای کوچک‌تر گروه پتروشیمی از جمله شکلر، شپارس، شگل و شاملا افزایش یافت و از تداوم روند صعودی این نمادها جلوگیری کرد. در خصوص گروه پتروشیمی، گزارش‌های عملکرد نمادهای بزرگ این گروه کماکان مثبت بوده و صادرکنندگان اوره نظیر شیراز توانسته‌اند صادرات خود را بهبود ببخشند، از این رو انتظار فعالان بازار بر ادامه روند این گروه است.

این دلار کف شکن

پس از صعود ناکام دلار در پی انتشار اخبار تهدیدهای نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و به ثمر نرسیدن این تهدیدات، برخی اتفاقات درون‌زا نظیر تسهیل ورود ارز حاصل از صادرات به کشور، بهبود وضعیت صادرات غیر نفتی و پایه‌ریزی تشکیل بازار متشکل ارزی، قیمت دلار و سایر ارزها را در بازار نزولی کرد. این شیب منفی قیمتی، امروز به اوج خود رسید و باعث شد تا دلار با 350 تومان افت به 13 هزار و 400 تومان برسد. فعالان بازار ارز، تمرکز بانک مرکزی بر واقعی سازی قیمت دلار نیمایی را یکی از عوامل افت قیمت بازار آزاد قلمداد کرده و معتقدند با رشد قیمت دلار نیمایی، تمایل صادرکنندگان به عرضه ارز در این بازار افزایش یافته و همین امر، کاهش قیمت بازار غیر رسمی را نیز در پی داشته است.

سکه بر ریل نزول

در بازار طلا نیز قیمت‌ها به تعاقب قیمت ارز، نزولی شد و هر سکه تمام بهار آزادی به 4 میلیون و 605 هزار تومان نزول کرد. سکه طرح قدیم، 4 میلیون و 503 هزار تومان معامله شد و نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب قیمت دو میلیون و 604 هزار تومان و یک میلیون و 683 هزار تومان به خود دیدند.

در معاملات امروز، هر گرم طلای 18 عیار، 416 هزار تومان قیمت‌گذاری شد و این در حالی بود که هر اونس طلای جهانی، هزار و 283 دلار بود.

انتهای پیام/63062/ج10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول