اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«نورسلطان» میزبان نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا

نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا امروز به میزبانی قزاقستان در شهر «نورسلطان» برگزار شد.

«نورسلطان» میزبان نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، امروز به میزبانی قزاقستان در پایتخت این کشور نشست شورای عالی اقتصادی اورآسیا به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ایده «نورسلطان نظربایف» در مورد همگرایی اقتصادی و پنجمین سالگرد امضای توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اورآسیا آغاز به کار کرد.

در این نشست رؤسای جمهور سابق و موقت قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان حضور دارند.

همچنین در این نشست «ایگور دادان» رئیس جمهور مولداوی به عنوان ناظر،  «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «سرگئی لیبیداف» رئیس کمیته اجرایی همسود به عنوان مهمانان افتخاری شرکت دارند.

«قاسم ژامرت تاکایف» در مراسم افتتاحیه این نشست ضمن سخنانی ریاست روسیه بر اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته میلادی را موثر عنوان کرد و گفت: طی این سال قانون گمرک اجرا و توافقات بین المللی با چین و ایران به امضا رسید و مولداوی کشور ناظر این اتحادیه شد.

رئیس جمهور موقت قزاقستان در ادامه تصریح کرد: پنجمین نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت ریاست طرف ارمنی برگزار خواهد شد.

سند اصلی که در پایان پنجمین نشست اتحادیه اقتصادی اورآسیا به امضا می‌رسد اظهارات اعضای شورای عالی اقتصادی این اتحادیه به مناسبت پنجمین سالگرد امضای توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اورآسیا خواهد بود.

در چارچوب این نشست مسائل مهم مربوط به فعالیت فعلی و دورنمای توسعه بیشتر اتحادیه اقتصادی اورآسیا در زمینه اجرای دستور کار دیجیتال اورآسیا بررسی و گزارش های در مورد توسعه مسیرهای اصلی فعالیت بین المللی این اتحادیه در سال گذشته، نتایج به دست آمده و تصمیمات ضمن تصویب توافقات تجاری اتحادیه اقتصادی اورآسیا با کشورهای ثالث شنیده می‌شوند.

در جریان این نشست سران کشورهای عضو همچنین دستورالعمل‌های اصلی سیاست اقتصاد کلان اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای سال‌های 2019-2020 را بررسی می‌کنند.

سران کشورهای عضو در جریان نشست امروز همچنین تعدادی از توافقات بین المللی مربوط به ایجاد یک بازار مشترک انرژی، مکانیزم‌های ردیابی کالاهای وارد شده به محدوده گمرکی اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همچنین پروتکلی در زمینه اصلاحات توافقنامه اتحادیه اقتصادی اورآسیا و موافقت‌نامه گمرکی این اتحادیه به امضا خواهند رسید.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول