اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

چمن مصنوعی مدارس، گزینه ای اقتصادی و به صرفه

در شرایط اقتصادی که اخیرا در کشورمان پدید آمده، مدارس نیز از گزند محدودیت‌هایی که برای خانوارها فراهم شده، در امان نمانده‌اند.

چمن مصنوعی مدارس، گزینه ای اقتصادی و به صرفه

در شرایط اقتصادی که اخیرا در کشورمان پدید آمده، مدارس نیز از گزند محدودیت‌هایی که برای خانوارها فراهم شده، در امان نمانده‌اند. کاهش توان خانواده‌ها در تامین هزینه دانش‌آموزان، به ویژه دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی، به طور مستقیم بر اقتصاد این مدارس تاثیرگذار شده است.

هزینه‌های مدارس و مراکز آموزشی، در دو بخش عمده، متمرکز است؛ هزینه‌های جاری نظیر حقوق پرسنل و هزنیه‌های زیربنایی نظیر توسعه و نگهداری ساختمان و امکانات.

زمانی که خانوارها، قادر به پرداخت هزینه ها در حد و اندازه استانداردهای آموزشی نباشند، طبیعی است که رفتار اقتصادی آنها، انقباضی خواهد بود. توان اقتصادی خانوارها، مستقیما در تصمیمات مدیران و گردانندگان مدارس نیز تاثیرگذار خواهد بود. در چنین شرایطی، مدیران مدارس، به ناچار، در تخصیص برخی از ردیف‌های هزینه، دست به عصا حرکت می‌کنند.

 

چمن مصنوعی بهترین انتخاب برای پوشش سطح مدارس

یکی از ردیف‌های هزینه که می‌تواند برای مدارس، قابل توجه باشد، هزینه امکانات و زیرساخت‌های ورزشی و فضای بازی و محیط‌های تحرک دانش‌آموزان است؛ در این زمنیه، پوشش سطوح، مسئله‌ای بسیار مهم به شمار می‌آید.

محمد طنوریان «کارشناس پوشش کف ابنیه ورزشی و مدارس» در این زمینه می‌گوید: برخی از مراکز آموزشی و ورزشی، به دلیل عدم آگاهی کافی از وجود انواع امکاناتی که می‌توان برای پوشش کف در نظر گرفت، با رویکرد صرفه جویانه، به دنبال ساده‌ترین راه‌ها، نظیر آسفالت و موزاییک می‌روند، این در حالی است که این نوع پوشش کف، برای فضایی که قرار است دانش‌آموزان بر روی آن بدوند و انواع حرکات ورزشی و بازی را انجام دهند به هیچ وجه مناسب نیست.

کارشناس چمنزار می‌افزاید: متاسفانه هزینه‌های بسیار بالای نگهداری چمن طبیعی نیز مانع از ایجاد فضای چمن طبیعی می‌گردد و این امر موجب انسداد در تصمیمات برخی از مدیران مدارس برای ایجاد فضاهای مناسب ورزش و بازی شده است.

وی اضافه می‌کند: افزایش آگاهی مدیران و گردانندگان مدارس، در تغییر وضعیت پوشش سطوح، بسیار موثر است. به عنوان مثال، جایگزین کردن چمن مصنوعی ، به جای آسفالت یا هر نوع پوشش سلب و خشن دیگر، بهترین روشی است که می‌توان برای بهبود وضعیت فضاهای مدارس، پیشنهاد داد.

استفاده فراگیر از چمن مصنوعی در سراسر دنیا

کارشناس چمنزار با اشاره به تجربه‌ی چندین ساله در نصب و نگهداری چمن مصنوعی مدارس تاکید می‌کند: دوام و ماندگاری چمن مصنوعی از یک سو و بی نیازی آن از انواع هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور، از سوی دیگر، موجب شده است که چمن مصنوعی مدارس ، نه تنها در ایران بلکه در بسیاری دیگر از نقاط جهان از آمریکا گرفته تا اروپا، چین و ژاپن، به عنوان یک گزینه‌ی مهم در بهبود زیرساخت فضاهای آموزشی ورزشی، مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: چمن مصنوعی، در واقع، یک گزینه مهم در صرفه جویی هزینه‌های مدارس به شمار می‌رود، چرا که با یک‌بار احداث و با کم‌ترین هزینه مورد نیاز برای نگهداری، بهترین راندمان مصرف را دارد.

 

تراکم بالای چمن مصنوعی مدارس

به گفته‌ی این کارشناس چمنزار، چمن مصنوعی مخصوص مدارس، از دوام بالایی برخوردار است به نحوی که شکل و ساختار چمن‌های مدرسه، متفاوت از چمن‌های تزئینی یا چمن مصنوعی فوتبال است.

چمن‌های مخصوص مدارس، دارای تراکمی بالاتر و ارتفاع الیافی متناسب هستند تا بتوانند در برابر کوبیده شدن مقاومت کنند.

همچنین چمن مصنوعی ویژه مدارس از الیافی با چگالی (دیتکس) بالاتر تهیه می‌شود تا بتواند در برابر نیروهای سایشی دچار خوردگی نشود.

این ویژگی‌های فنی موجب می‌شود، با یکبار هزینه برای چمن مصنوعی، مدت‌ها امکان استفاده مناسب دانش آموزان فراهم آید و این مسئله از نظر اقتصادی، برای مدارس صرفه اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به دنبال دارد.

محمد طنوریان تاکید می‌کند، که ویژگی دیگر چمن مصنوعی مدارس، دوام آن در برابر انواع شرایط اقلیمی است. چمن‌های مصنوعی از الیاف پلی اتیلن بافته می‌شوند که بتوانند مقاومت سرمایشی حدود منفی 30 درجه را داشته باشند، در واقع، این محصولات در برابر یخ زدگی مقاوم هستند و دچار شکستگی الیاف نمی‌شوند.

حتی در صورت بارش برف می‌توان به راحتی با یک پاروی پلاستیکی، سطح چمن مصنوعی را برف روبی کرد.

به گفته کارشناس چمنزار، امکان خرید اعتباری، برخورداری از تخفیف‌های ویژه، ضمانت کالا و دوام بالای آن و نیز پایین بودن هزینه‌های نگهداری چمن مصنوعی مدارس، این محصول را به یکی از به صرفه‌ترین گزینه‌های اقتصادی برای مدارس تبدیل کرده است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول