اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لهستان 32 جنگنده «اف-35» خریداری می‌کند

به دنبال تلاش آنکارا برای خریداری سامانه‌های روسی «اس-400»، وزیر دفاع لهستان در اقدامی تقابلی از قصد کشورش برای خریداری 32 جنگنده آمریکایی «اف-35 ای» خبر داد.

لهستان 32 جنگنده «اف-35» خریداری می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریوس بلاشاک» وزیر دفاع لهستان امروز (سه‌شنبه) از قصد کشور خود برای خرید 32 جنگنده آمریکایی «اف-35 ای» خبر داد.

وی در یک پیام توییتری نوشت: «امروز ما درخواستی را برای شرکای آمریکایی خود در خصوص خرید 32 جنگنده اف-35 ای به همراه بسته آموزشی و لجستیکی ارسال کردیم».

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا در صدد گسترش فروش جنگنده‌های اف-35 خود به پنج کشور از جمله لهستان است.

اوایل ماه فوریه سال جاری میلادی، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش کرد که لهستان به دنبال خریداری 414 میلیارد دلار موشک از آمریکا است.

بنا به گزارش رویترز، لهستان در میان آندسته از کشورهای عضو ناتو است که دستکم دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی می‌کند.

ورشو در سال 2017 با افزایش تدریجی بودجه دفاعی از دو درصد تولید ناخالص داخلی به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی موافقت کرد که این بدان مفهوم است که بودجه سالانه باید تا سال 2032 با افزایش دو برابری به 21 میلیارد دلار برسد.

وزارت خارجه آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که فروش تسلیحات آمریکا به دولت‌های خارجی در سالی که پایان آن 30 سپتامبر بوده است، با افزایش 13 درصدی به 192.3 میلیارد دلار افزایش یافته است.

طبق برآوردها، هزینه هر جنگنده اف-35 ای معادل 85 میلیون دلار در نظر گرفته می‌شود.

وزیر دفاع لهستان امروز در یک سخنرانی تلویزیونی تصریح کرد که کشورش پیشرفت‌هایی را در متقاعد ساختن آمریکا برای افزایش حضور نظامی در خاک لهستان حاصل کرده است.

لهستان در حالی به دنبال خریداری جنگنده‌ای اف-35 آمریکا است که تلاش‌های واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید سامانه‌های اس-400 روسیه بی‌ثمر بوده است.

پیش از این، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در جمع خبرنگاران گفت که آنکارا برای تحریم‌های احتمالی آمریکا به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه آمادگی دارد. (جزئیات بیشتر)

واشنگتن چندین ماه است که به ترکیه هشدار داده میان فناوری‌های نظامی آمریکایی و سامانه‌های پدافند هوایی «اس-۴۰۰» روسیه، باید یکی را انتخاب کند. استدلال آمریکا برای این اعمال فشار بر ترکیه این است که انتقال فناوری «اس-۴۰۰» به این کشور عضو ناتو، تهدیدی برای جنگنده‌های «اف-۳۵» بوده و پدافند غرب را به خطر می‌اندازد.

قامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های «اف-۳۵» را از این کشور خارج خواهند کرد، تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

نتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول