اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تجمع دهها معترض مقابل کنسولگری سعودی در استانبول

دهها نفر مقابل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، جایی که روزنامه‌نگار معروف کشته و تکه‌تکه شد، تجمع و به حکم اعدام سه روحانی سلفی منتقد آل سعود اعتراض کردند.

تجمع دهها معترض مقابل کنسولگری سعودی در استانبول

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الشرق قطر گزارش کرد که ده‌ها معترض مقابل کنسولگری سعودی در استانبول تجمع اعتراضی برگزار کردند.

الشرق نوشت: این تجمع -هفته جاری- مقابل یکی از مکان‌هایی برگزار شد که قبلا شاهد وحشیانه‌ترین جنایات سعودی بوده است. معترضان خواستار توقف حکم اعدام رجال دینی در عربستان شدند که منتقد دولت هستند. 

اشاره روزنامه الشرق به ماجرای مراجعه «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی منتقد دولت سلمان است که مهرماه سال گذشته به کنسولگری کشورش در استانبول مراجعه کرد و دیگر از آنجا خارج نشد و بر اساس گفته آنکارا، او در آنجا توسط تیم ترور سعودی کشته و تکه تکه شده است.

این تجمع اعتراضی را «جمعیت برادران ترک» با حضور فعالان ترکیه‌ای و برخی شهروندان عرب مقیم ترکیه برگزار کردند و خواستار توقف حکم اعدام سلمان العوده روحانی سرشناس سعودی و دو نفر از هم‌قطاران او شدند. 

معترضان حاضر مقابل مقر کنسولگری سعودی در استانبول، با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواستار توقف حکم اعدام این سه نفر شدند. 

قرار بود اوایل ماه می دادگاه سلمان العوده و عوض القرنی و علی العمری برگزار شود اما بدون آنکه دلیلش اعلام شود، به تعویق افتاده است. 

عربستان د دو سال گذشته شاهد افزایش شمار بازداشتی‌ها از میان معترضان سیاسی و حتی اعدام‌هاست. 

گفته می‌شود سلمان العوده که ده سپتامبر 2017 بازداشت شده، با 37 عنوان اتهامی روبه‌روست که در جلسه محرمانه دادگاه جنایی عربستان سعودی متوجه او شده است.

سی‌ویکم اردیبهشت ماه وب‌سایت خبری «میدل‌ایست‌آی» (مستقر در لندن) در گزارشی اختصاصی مدعی شد که مقام‌های عربستان سعودی بزودی «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری»، سه روحانی و مبلغ سعودی را اعدام خواهند کرد.

 

این وب‌سایت سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت) به نقل از دو «منبع دولتی» و یکی از نزدیکان این سه مبلغ نوشت که به زودی حکم اعدام این سه تن به اتهام «تروریسم» صادر و بعد از مدت کوتاهی از ماه رمضان اجرا خواهد شد.

هنوز عربستان یا مقام رسمی در این کشور محتوای خبر میدل‌ایست آنلاین را تأیید نکرده یا به آن واکنشی نشان نداده است اما چند روز بعد نیز موسی ابومرزوق از سران جنبش حماس با تأیید محتوای این خبر، در توییترش به این اقدام اعتراض کرد و نوشت که مسئولیت این اقدام بر عهده «ولی امر» در عربستان سعودی است که مقصود او شاه سعودی سلمان بن عبدالعزیز است.

سلمان العوده از علمای مشهور سعودی است که سال ۲۰۱۷ پس از آنکه در توییتی خواستار مصالحه بین عربستان سعودی و قطر شد، بازداشت شد.«عوض القرنی» واعظ سنی، نویسنده و دانشگاهی است و «علی العمری» نیز یک مجری معروف است که هر دو آن‌ها سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت شده‌اند.

یکی از منابع دولتی سعودی در این باره گفته است که اعدام اخیر ۳۷ سعودی که بیشترشان از شیعیان عربستان بود در حکم یک تب‌سنج بود تا ریاض با آن، میزان حساسیت جامعه جهانی به آن و محکومیت آن را بسنجد.

منبع نزدیک به خانواده این مبلغان به میدل‌ایست‌آی گفته که اگر این اعدام‌ها اتفاق بیفتد «خیلی خطرناک» خواهد بود. 

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در گزارش سالانه حقوق بشری که در خصوص برخی کشورها منتشر می‌کند، وارد کردن 37 اتهام در خصوص تروریسم یا عضویت در گروه اخوان المسلمین و ارتباط با قطر به سلمان العوده را مورد انتقاد قرار داد و گفت، این موارد شامل اتهاماتی نیست که مشارکت او در اقدامات تروریستی را ثابت کند.

اولین موج بازداشت مبلغان و خطیبان مساجد در سپتامبر ۲۰۱۷ (سه ماه پس از آغاز ولی‌عهدی بن سلمان) شروع شد و در این دوره افرادی سرشناسی چون «سلمان العوده»، «عائض القرنی» و «علی العمری» به اتهام ارتباط با اخوان‌المسلمین به زندان رفتند. حتی فردی چون «محمد العریفی» رجل دینی نزدیک به حکومت نیز در دوره‌ای در بازداشت به سر برد.

اخیرا «عائض القرنی»، از مبلغان معروف دولت عربستان سعودی از گذشته و اظهارات خود اعلام برائت و پشیمانی کرد و گفت که موافق اسلامی است که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی منادی آن است (جزئیات بیشتر).

 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول